Juče je u zgradi Ujedinjenih nacija (UN), u prisustvu visokih zvaničnika Vlade Republike Srbije, Delegacije Evropske unije u Srbiji, kancelarije stalne koordinatorke UN-a u Srbiji i UN agencija, najavljen početak rada Centra za razvoj digitalnih usluga sa korisnicima pri Kancelariji za IT i eUpravu. Centar je deo nove inicijative “Da kliknemo sa građanima”, čiji je cilj da podrži kontinuirano uključivanje građanki i građana u proces dizajniranja elektronskih javnih usluga. Ova inicijativa predstavlja nastavak partnerstva i podrške UN-a Vladi Srbije u sprovođenju digitalne transformacije i unapređenju kvaliteta i dostupnosti javnih usluga za sve, a posebno za najranjiviju populaciju. Realizuje se uz podršku Programa UN za razvoj (UNDP), Organizacije za hranu i poljoprivredu (FAO) i Dečijeg fonda Ujedinjenih nacija (UNICEF).
U novom Centru za razvoj digitalnih usluga, u stalnoj saradnji sa građanima i građankama razvijaće se nove javne elektronske usluge i poboljšavati postojeće kako bi u većoj meri i na pravi način odgovorile na potrebe građana i privrede, i kako bi se povećao broj onih koji ih koriste. Ovaj pristup podrazumeva aktivno učešće građana u svim fazama kreiranja usluga – od ideje, kroz zajedničko stvaranje i testiranje prototipa, do stalnog unapređenja usluga na osnovu povratnih informacija od samih korisnika/ca.
“Ova inicijativa predstavlja ključni korak za javne usluge u Srbiji“, smatra Matilde Mordt, stalna koordinatorka UN-a u Srbiji. ”Uključivanjem građana, naročito najugroženijih kao što su stariji, osobe sa invaliditetom i ruralne zajednice, težimo da smanjimo diskriminaciju i poboljšamo pristup digitalnom prostoru. To osnažuje digitalnu transformaciju Srbije i našu posvećenost da niko ne bude izostavljen”.
“Centar za razvoj digitalnih usluga – Da kliknemo sa građanima” je trogodišnja inicijativa koju sa 2,5 miliona evra finansira Zajednički SDG fond (Fond za Ciljeve održivog razvoja), uz podršku Evropske unije i vlada Belgije, Danske, Nemačke, Irske, Italije, Luksemburga, Monaka, Holandije, Norveške, Poljske, Portugala, Republike Koreje, Saudijske Arabije, Španije, Švedske i Švajcarske. Ovu inicijativu u Srbiji vodi Kancelarija stalnog koordinatora UN, a sprovode UNDP, FAO i UNICEF, dok će stručnu podršku u realizaciji pružiti i Međunarodna telekomunikaciona unija (ITU).
“Pružanje usluga građanima i kompanijama, posebno onih elektronskih, stalno se poboljšava i Srbija prednjači u regionu u ovom pogledu. Međutim, glavne prepreke za dalji napredak su fragmentiranost odgovornosti i nadležnosti među institucijama, kao i nedostatak namenskog sistema koordinacije. U okviru Reformske agende, digitalna transformacija je jedan od ključnih prioriteta, te je EU izdvojila značajna sredstva za podršku nastavku digitalizacije u Srbiji“, izjavio je šef odeljenja za saradnju Delegacije EU u Srbiji, Nikola Bertolini.
U okviru nove inicijative, biće unapređene veštine tima Kancelarije za IT i eUpravu i državnih partnera u upravljanju digitalnim uslugama i istraživanju potreba i iskustava korisnika. Digitalne usluge iz nadležnosti Kancelarije, kao i usluge iz oblasti poljoprivrede i socijalne zaštite, biće unapređene uz podršku stručnjaka i mentora iz privatnog sektora. Biće organizovane i radionice za tim Kancelarije, partnere iz javnog sektora i studente na praksi u državnim institucijama, kao i edukacija državnih službenika putem onlajn platforme Nacionalne akademije za javnu upravu (NAJU). Predviđena je i razmena dobrih praksi i iskustava sa stručnjacima iz zemlje i inostranstva. Krajnji cilj je da se principi razvoja javnih usluga usmerenih ka građanima/građankama integrišu u domaće zakonodavstvo i procese eUprave.
Glavni nacionalni partner u sprovođenju inicijative “Da kliknemo sa građanima” je Kancelarija za IT i eUpravu, dok će u njegovoj realizaciji učestvovati i Ministarstvo za rad, zapošljavanje, boračka i socijalna pitanja, Ministarstvo za brigu o porodici i demografiju, Ministarstvo poljoprivrede, šumarstva i vodoprivrede, Uprava za agrarna plaćanja, kao i Ministarstvo za državnu upravu i lokalnu samoupravu, NAJU i Republički sekretarijat za javne politike.
”Pokretanjem projekta ”Centar za razvoj digitalnih usluga – da kliknemo sa građanima” počinjemo jedno novo poglavlje u radu Kancelarije za IT i eUpravu, jer nam je izuzetno važno da se u svemu što radimo čuje reč korisnika naših usluga. Želimo da razvijamo usluge sa njima, da ih zajedno testiramo, da dobijamo povratne informacije od građana, kako bi usluge bile što dostupnije, što razumljivije, pristupačne na svim uređajima i prilagođene osobama sa invaliditetom. Cilj nam je da novi proces rada usavršimo tokom naredne tri godine, tako da razvoj usluga usmerenih ka građanima postane podrazumevani način razvoja elektronskih usluga, kao i da naša Kancelarija postane glavni državni promoter ove nove prakse koja će i drugim institucijama pružati podršku”, rekao je direktor Kancelarije za IT i eUpravu dr Mihailo Jovanović i dodao da je Kancelarija za IT i eUpravu već punih 8 godina motor digitalne transformacije u Republici Srbiji i da je za to vreme razvijala i radila na unapređenju funkcionisanja celokupnog sistema elektronske uprave uz značajnu podršku UNDP-a.