Tokom sedam nedelja trajanja vanrednog stanja ostvarene su 5.343 kupoprodaje nepokretnosti, katastru su te ugovore dostavili javni beležnici putem eŠaltera, saopštio je danas Republički geodetski zavod.
Obim tržišta nepokretnosti se smanjio za 70 odsto u odnosu na period pre vanrednog stanja uvedenog zbog korona virusa. Treba istaći da tokom vanrednog stanja nije došlo do smanjenja cena nepokretnosti, ali je smanjena bila kupovina za keš.
Za vreme vanrednog stanja više su se kupovali stanovi, a manje poljoprivredno i građevinsko zemljište. Do kraja aprila tržište nepokretnosti svakodnevno je blago opadalo, a potom je krenuo blagi rast u broju ostvarenih kupoprodajnih ugovora i oporavak tržišta.
S obzirom na to da će u narednom periodu svakako doći do većeg prometa nepokretnosti apelujemo na građane da budu oprezni pri izboru posrednika u prometu nepokretnosti i da se ne oslanjaju na informacije koje dobijaju od posrednika u prometu, već da se, u što je moguće većoj meri, infrmišu o željenoj nekretnini na sajtu RGZ-a, a ukoliko im je potrebna stručna pravna ili geodetska pomoć, trebalo bi da je potraže kod javnih beležnika, advokata ili geodetskih organizacija.
Svi podaci katastra nepokretnosti javno su dostupni preko servisa eKatastar, a digitalizacijom radnih procesa nestale su sve mogućnosti za eventualne prevarne radnje kojih je bilo u vreme postojanja zemljišne knjige.
Elektronska oglasna tabla je najnoviji digitalni servis koji je RGZ omogućio i tu se objavljuju sva rešenja koja katastar donosi, a svako može da pronađe svoje rešenje unošenjem broja predmeta, imena i prezimena i matičnog broja.
Tokom vanrednog stanja bile su zatvorene šalter sale katastara i to je moglo da izazove zabunu jer mnogi još uvek nisu upoznati sa tim da je poslove u vezi sa nepokrenostima moguće završti u kancelarijama profesionalnih korisnika bez dolaska u katastar.
Na primer: ukoliko se sklapa kupoprodajni ugovor zahtev katastru ponosi notar, ako se radi deoba parcele zahtev će, u ime stranke, katastru digitalno podneti geodetska organizacija, banke putem eŠaltera pribavljaju podatke potrebne za odobravanje kredita klijentima, a u slučaju potrebe da se reši neki pravni problem stranke se obraćaju registrovanim advokatskim kancelarijama.
Profesionalni korisnici su notari, geodetske organizacije, advokati, banke, sudovi, javni beležnici, lokalne samouprave, poreska uprava, agencija za restituciju, centri za socijalni rad i drugi državni organi.
Na ovaj način je katastrima od početka vanrednog stanja putem eŠaltera podneto 24.385 zahteva.
Šalter sale kakve su nam tradicionalno poznate trebalo bi da nestanu iz katastra 1. januara 2021. godine.
Situacija sa korona virusom samo nas je prisilila da nekih osam do devet meseci pre roka pređemo u potpunosti na digitalnu komunikaciju.
Na neki način, ovaj period nam je bio test za digitalni način poslovanja koji nas očekuje od sledeće godine.
U ponedeljak su ponovo otvoreni svi šalteri u pisarnicama katastara u Srbiji, a zbog primene mera distanciranja obavezno je zakazati svoj termin preko aplikacije eZakazivanje na sajtu RGZ-a.
Zakazivanje se može obaviti i telefonom pozivom prema Info centru RGZ-a.