Dobro došli na web portal SRPSKA EKONOMIJA

Petina korisnika servisa za onlajn dejting u Srbiji su žrtve digitalnog uhođenja

Istraživanje
Ilustracija: Kaspersky
Srpska ekonomija

Novo istraživanje koje je sprovela kompanija Kaspersky na uzorku od 21.000 ispitanika širom sveta, uključujući i 1.000 ispitanika iz Srbije, otkrilo je nove uvide o razmerama zloupotreba i uhođenja u digitalnom svetu.
 Četvrtina (24%) ispitanika u Srbiji veruje da je istraživanje podataka o osobi sa kojom počinje da izlazi (poput pretrage preko Google pretraživača ili njenih naloga na društvenim mrežama)
prihvatljivo. Znatno više (34%) je priznalo da to radi uvek kada počne da se zabavlja sa nekim. Jedan do deset (9%) ispitanika i fizički prati partnere i proverava njihove aktivnosti
 Malo više od petine ispitanika u Srbiji (21%) iskusilo je neki oblik uhođenja na internetu od osobe sa kojom je počelo da se zabavlja. Ovo je neznatno manji procenat od globalnog proseka
(23%)
 Više od 90% ispitanika u Srbiji je spremno da podeli neke od svojih lozinki koje bi mogle da omoguće pristup informaciji o njihovoj lokaciji
Prema studiji – koja je obuhvatila po 1000 ispitanika u 21 zemlji širom sveta, među kojima i 1000 u Srbiji – korisnici onlajn servisa za upoznavanje ili dejting zainteresovani su da preduzmu korake da se zaštite dok traže ljubav. Uprkos tome što je više od petine ispitanika (21%) u Srbiji izjavilo da je iskusilo neki oblik uhođenja na internetu od osobe sa kojom su tek počeli da se zabavljaju, i ovaj Dan zaljubljenih dočekali su nespremni da osiguraju privatnost informacije o svojoj lokaciji, privatnost ličnih podataka i uz lošu naviku da slobodno dele nepotrebne informacije o sebi.
Vrste zloupotreba tokom dejtinga su različite - više od trećine (38%) ispitanika u Srbiji je priznalo da su trpeli neki oblik nasilja ili zlostavljanja od strane sadašnjeg ili prethodnog partnera; 8% ispitanika je dobilo neželjene imejlove ili poruke a, možda važnije, 7% ispitanih je snimljeno ili fotografisano bez njihovog pristanka. Još 9% je priznalo da je neko pratio njihovu lokaciju, 4% da su njihovi nalozi na društvenim mrežama ili imejl hakovani. Zanimljivo je da je u Srbiji samo 1% ispitanika saznalo da ima neovlašteno instaliran stolkerver (stalkerware) program na svom telefonu, dok je globalno ovaj procenat značajno veći - čak 7% ispitanika.
Ispitanice su češće doživljavale neki oblik nasilja ili zlostavljanja nego ispitanici (42% naspram 36%).
Zabrinjavajuće je da je, u globalu, više onih koji trenutno koriste ove servise i nema stalnog partnera iskusilo nasilje ili zlostavljanje u poređenju sa onima koji su u dugoj vezi (48% naspram 37%). Ipak, 34% ispitanika je reklo da ih brine mogućnost da budu uhođeni na mreži, pri čemu je ovaj procenat nešto veći kod žena nego muškaraca (36% žena je bilo zabrinuto u poređenju sa 31% muškaraca).
Globalno, neki oblik uhođenja na mreži najčešće su potvrdili korisnici iz Južne i Centralne Amerike i Azije – 42% ispitanika u Indiji je prijavilo neki oblik uhođenja na mreži, kao i 38% u Meksiku i 36% u Argentini.
“Internet stvari i povezani svet su zanimljivi koncepti i nude bezbroj mogućnosti. Ipak, sa tim mogućnostima povezanog sveta dolaze i pretnje, a jedna od njih je olakšan pristup podacima koji nas čine osetljivim“, prokomentarisao je Dejvid Em, glavni istraživač bezbednosti u kompaniji Kaspersky.
„Iako krivica za ova užasna ponašanja nikada nije na žrtvama uhođenja, na njima je i dalje obaveza da preduzmu korake kako bi sveli rizike na minimum. Mislim da je sjajno što ljudi preduzimaju korake da verifikuju identitet na mreži, ali bih želeo da ohrabrim ljude i da dvaput promisle o informacijama, lozinkama ili podacima koje dele, kao i da razmisle kako bi te informacije mogle da se iskoriste ukoliko su u rukama onih koji nemaju dobre namere, i da postupaju u skladu sa tim.”
Kaspersky je pripremio savete koji mogu pomoći da se očuva bezbednost i tokom onlajn dejtinga, a za više detalja pogledajte naš priručnik o bezbednom dejtingu i savete u vezi sa stolkerver aplikacijama: https://stopstalkerware.org/resources/

 Čuvajte svoje šifre, lozinke, pinove i potrudite se da budu kompleksne i jedinstvene

 Ukoliko nešto izgleda previše dobro, možda i jeste, ali ako imate sumnji – proverite!
 Proverite s vremena na vreme postavke vaših uređaja i aplikacija koje vam omogućavaju digitalnu privatnost
 Razmislite pre nego što podelite neki sadržaj – internet ima dugu memoriju i deljenje prevelike količine informacija vas u nekom trenutku može napraviti ranjivim
 Napravite “plan bezbednog izlaska” kada odlučite da sa digitalnog pređete na dejting u realnom svetu
 Razmislite o korišćenju programa za sveobuhvatnu zaštitu sjaberbezbednosti i VPN rešenja kako bi se zaštitili
Kaspersky sarađuje sa stručnjacima i organizacijama u oblasti nasilja u porodici, od onih koji pružaju podršku žrtvama i programima usmerenim na počinioce, do istraživačkih i vladinih agencija, kako bi podelio znanje i pružio podršku kako profesionalcima tako i žrtvama. Kaspersky je jedan od suosnivača Koalicije protiv stolkervera, međunarodne organizacije posvećene suzbijanju stolkervera i borbi protiv nasilja u porodici. Od 2021. godine, Kaspersky je partner u konzorcijumu koji radi na EU projektu DeStalk a koji je sufinansiran od strane Programa “Građani, jednakost prava i vrednosti” Evropske unije.
Kaspersky je takođe pokrenuo i održava TinyCheck, besplatnu, bezbednu i jednostavnu alatku za proveru da li je na uređajima instaliran stolkerver program ili aplikacije za praćenje.
Detalji o istraživanju Arlington Research, je u ime kompanije Kaspersky, sproveo 21,000 onlajn intervju: po 1.000 u svakoj od sledećih zemalja: Ujedinjeno Kraljevstvo, Nemačka, Španija, Srbija, Portugalija, Holandija, Italija, Francuska, Grčka, SAD, Brazil, Argentina, Čile, Peru, Kolumbija, Meksiko, Kina, Singapur, Rusija, Indija i Malezija.
Ispitanici su stariji od 16 godina. Svi su bili ili u dugoj vezi (62%), ili su viđali nekoga (16%) ili trenutno nisu u vezi, ali imaju to iskustvo u prošlosti (21%).
Intervjui su održani od 3. do 17. januara 2024. godine.

Ostali naslovi

Kako da izbegnete efekat anksioznosti nakon kafe?
Srpska ekonomija
Kafa je jedan od najomiljenijih napitaka na ovim prostorima – ne samo zbog ukusa i mirisa, već i zbog trenutka koji nam donosi. Iako se povremeno može desiti da se nakon šoljice osetimo anksiozno, odnosno „drugačije nego inače“, stručnjaci potvrđuju da razlog najčešće nije u samoj kafi
Pametna stabla
Srpska ekonomija
Kako bi se dugoročno očuvala vitalnost gradskih stabala i efikasnije koristili resursi, Bečko zelenilo u saradnji sa gradskim energetskim preduzećem „Wien Energie“ i gradskim sekretarijatom za digitalizaciju testira digitalne senzore za merenje vlažnosti zemljišta u okviru projekta „Smart Trees“
Jesen, prehlade i kafa: balans koji lako postižete
Srpska ekonomija
Jesen je doba kada se svakodnevica ubrzava: deca kreću u škole i vrtiće, u prevozu je gužva, temperatura varira od jutarnjeg mraza do popodnevnog otopljenja… I dok se borimo sa kijavicom, umorom i blažom malaksalošću, svakodnevne obaveze ne čekaju — posao, obaveze, porodica...
Transparentnost veštačke inteligencije postaje ključna tema digitalnog društva
Srpska ekonomija
Dostavljači su ključan deo Wolt platforme. Kao partneri, imaju potpunu slobodu da biraju kad, gde i koliko rade. Algoritmi omogućavaju transparentno i efikasno raspoređivanje poslova – dodela isporuke se zasniva na blizini, vrsti prevoznog sredstva i dostupnosti
Kako AI menja očekivanja IT zajednice
Srpska ekonomija
Očekivanja IT zajednice ubrzano se menjaju pod uticajem veštačke inteligencije, ali tehnološki napredak za njih ima vrednost samo kada je praćen etikom, odgovornošću i brigom o ljudima. Iako 46% ispitanika navodi da su im kompanije koje koriste AI privlačnije, poverenje ostaje veoma osetljiva kategorija
BlueNoroff cilja rukovodioce na Windows i macOS sistemima
Srpska ekonomija
Na globalnoj Security Analyst Summit konferenciji na Tajlandu, Global Research and Analysis Team (GReAT) kompanije Kaspersky predstavio je najnovije aktivnosti APT grupe BlueNoroff kroz dve visoko ciljanje zlonamerne kampanje – „GhostCall“ i „GhostHire“
Nova nada za hronične bolove u zglobovima
Srpska ekonomija
Artroza spada među najčešće bolesti zglobova i predstavlja sve veći zdravstveni problem. Oko 1,4 miliona ljudi u Austriji pati od ovog hroničnog trošenja zglobova, a broj obolelih i dalje raste. Stručnjaci procenjuju da će se broj slučajeva artroze do 2030. godine povećati za oko 30 odsto
Zajednička odgovornost banaka i građana
Srpska ekonomija
Oktobar je Evropski mesec sajber bezbednosti – period posvećen podizanju svesti o važnosti digitalne sigurnosti, posebno u oblasti finansija. Sa ubrzanom digitalizacijom i razvojem mobilnog i internet bankarstva, raste i potreba da korisnici finansijskih usluga razumeju rizike digitalnog okruženja i način na koji mogu da ih prepoznaju i zaštite se
Korišćenje AI-a u planiranju putovanja
Srpska ekonomija
Glavni motiv za korišćenje AI-a u planiranju putovanja ušteda vremena i pojednostavljivanje priprema, ističe 73% ispitanika u istraživanju. Drugi važni benefiti, koje navodi 65% učesnika, uključuju pronalaženje informacija o glavnim atrakcijama odredišta i personalizovane preporuke prilagođene individualnim preferencijama
Marina Abramović u bečkoj Albertini
Srpska ekonomija
Bečki muzej „Albertina“ u saradnji sa galerijom „Bank Austria Kunstforum“ prikazuje prvu veliku retrospektivu Marine Abramović u Austriji. Izložba pruža obiman pregled njenog stvaralaštva. Tokom čitavog trajanja izložbe svakodnevno će se izvoditi rekonstrukcije (reenactments) istorijskih performansa