Dobro došli na web portal SRPSKA EKONOMIJA

Veštačka inteligencija u borbi protiv rasipanja hrane

Digitalna tehnologija
Foto: KLM
Srpska ekonomija

Veštačka inteligencija ima široku primenu u avio-industriji, poput predviđanja vremenskih prilika, održavanja aviona, davanja personalizovanih saveta putnicima nakon rezervacija… Holandska avio-kompanija KLM koristi veštačku inteligenciju i u borbi protiv rasipanja hrane, čime ne baci 100 tona obroka na godišnjem nivou. Time ova avio-kompanija proizvodi čak 63% manje otpada!

Rezervacija karte ne znači nužno da će se putnik ukrcati u avion. U zavisnosti od klase, između 3% i 5% rezervacija se ne ostvari, jer se putnici ne pojave ili zakasne. U saradnji sa Kickstart AI, KLM je razvio poseban model veštačke inteligencije, koji na osnovu istorijskih podataka, daje prognoze o očekivanom broju putnika za svaku klasu. Predviđanja pomoću ovog modela veštačke inteligencije počinju 17 dana pre leta i traju sve do 20 minuta pre poletanja aviona. To znači da se predviđa najtačniji mogući broj putnika za ceo proces keteringa: od kupovine namirnica do utovara obroka, čime se sprečava višak obroka i, posledično, bacanje hrane.

Ovaj model se primenjuje već tri meseca i analiza pokazuje da se zahvaljujući njemu baca 63% manje hrane u poređenju sa sistemom keteringa za svakog rezervisanog putnika. To konkretno znači da je na interkontinentalnim letovima potrebno baciti 2,5 obroka manje, odnosno 1,3 kg po letu. Sveukupno, na godišnjem nivou se uštedi 111 tona hrane na svim KLM-ovim letovima koji polaze sa matičnog aerodroma Shiphol.

„Ulaganja u digitalnu tehnologiju su prioritet za KLM, jer primena veštačke inteligencije u velikoj meri doprinosi poboljšanju naših letačkih operacija i čini ih održivijim. Borba protiv bacanja hrane je dobar primer za to, jer rezultira desetinama hiljada obroka koji se ne bacaju na našim letovima svake godine,” prokomentarisala je Marjan Rintel, generalna direktorka KLM.

Ostali naslovi

Kako da izbegnete efekat anksioznosti nakon kafe?
Srpska ekonomija
Kafa je jedan od najomiljenijih napitaka na ovim prostorima – ne samo zbog ukusa i mirisa, već i zbog trenutka koji nam donosi. Iako se povremeno može desiti da se nakon šoljice osetimo anksiozno, odnosno „drugačije nego inače“, stručnjaci potvrđuju da razlog najčešće nije u samoj kafi
Pametna stabla
Srpska ekonomija
Kako bi se dugoročno očuvala vitalnost gradskih stabala i efikasnije koristili resursi, Bečko zelenilo u saradnji sa gradskim energetskim preduzećem „Wien Energie“ i gradskim sekretarijatom za digitalizaciju testira digitalne senzore za merenje vlažnosti zemljišta u okviru projekta „Smart Trees“
Jesen, prehlade i kafa: balans koji lako postižete
Srpska ekonomija
Jesen je doba kada se svakodnevica ubrzava: deca kreću u škole i vrtiće, u prevozu je gužva, temperatura varira od jutarnjeg mraza do popodnevnog otopljenja… I dok se borimo sa kijavicom, umorom i blažom malaksalošću, svakodnevne obaveze ne čekaju — posao, obaveze, porodica...
Transparentnost veštačke inteligencije postaje ključna tema digitalnog društva
Srpska ekonomija
Dostavljači su ključan deo Wolt platforme. Kao partneri, imaju potpunu slobodu da biraju kad, gde i koliko rade. Algoritmi omogućavaju transparentno i efikasno raspoređivanje poslova – dodela isporuke se zasniva na blizini, vrsti prevoznog sredstva i dostupnosti
Kako AI menja očekivanja IT zajednice
Srpska ekonomija
Očekivanja IT zajednice ubrzano se menjaju pod uticajem veštačke inteligencije, ali tehnološki napredak za njih ima vrednost samo kada je praćen etikom, odgovornošću i brigom o ljudima. Iako 46% ispitanika navodi da su im kompanije koje koriste AI privlačnije, poverenje ostaje veoma osetljiva kategorija
BlueNoroff cilja rukovodioce na Windows i macOS sistemima
Srpska ekonomija
Na globalnoj Security Analyst Summit konferenciji na Tajlandu, Global Research and Analysis Team (GReAT) kompanije Kaspersky predstavio je najnovije aktivnosti APT grupe BlueNoroff kroz dve visoko ciljanje zlonamerne kampanje – „GhostCall“ i „GhostHire“
Nova nada za hronične bolove u zglobovima
Srpska ekonomija
Artroza spada među najčešće bolesti zglobova i predstavlja sve veći zdravstveni problem. Oko 1,4 miliona ljudi u Austriji pati od ovog hroničnog trošenja zglobova, a broj obolelih i dalje raste. Stručnjaci procenjuju da će se broj slučajeva artroze do 2030. godine povećati za oko 30 odsto
Zajednička odgovornost banaka i građana
Srpska ekonomija
Oktobar je Evropski mesec sajber bezbednosti – period posvećen podizanju svesti o važnosti digitalne sigurnosti, posebno u oblasti finansija. Sa ubrzanom digitalizacijom i razvojem mobilnog i internet bankarstva, raste i potreba da korisnici finansijskih usluga razumeju rizike digitalnog okruženja i način na koji mogu da ih prepoznaju i zaštite se
Korišćenje AI-a u planiranju putovanja
Srpska ekonomija
Glavni motiv za korišćenje AI-a u planiranju putovanja ušteda vremena i pojednostavljivanje priprema, ističe 73% ispitanika u istraživanju. Drugi važni benefiti, koje navodi 65% učesnika, uključuju pronalaženje informacija o glavnim atrakcijama odredišta i personalizovane preporuke prilagođene individualnim preferencijama
Marina Abramović u bečkoj Albertini
Srpska ekonomija
Bečki muzej „Albertina“ u saradnji sa galerijom „Bank Austria Kunstforum“ prikazuje prvu veliku retrospektivu Marine Abramović u Austriji. Izložba pruža obiman pregled njenog stvaralaštva. Tokom čitavog trajanja izložbe svakodnevno će se izvoditi rekonstrukcije (reenactments) istorijskih performansa