Dobro došli na web portal SRPSKA EKONOMIJA

Veštačka inteligencija u avio-industriji

Pariz
Foto: Air France
Srpska ekonomija

Veštačka inteligencija (VI) nije budućnost čovečanstva, već realnost u kojoj živimo. Ona ima široku primenu u različitim industrijama, pa tako i u avio-industriji. VI zaokuplja pažnju stručnjaka i javnosti, a često se otvara i pitanje njene etičke upotrebe.

Od 2000-ih VI se koristi na poslovima održvanja u avio-industriji, a danas ima različite upotrebe, poput chat botova, predviđanja prtljaga, obroka i količine vode na letu, pomoći pri eko-pilotiranju, koje sve utiču na poboljšanje performansi i korisničkog iskustva.

Za razliku od tradicionalne VI, koja se fokusira na specifične zadatke kao što je klasifikacija podataka, generativna VI generiše nove podatke i oslanja se na mašinsko učenje. Popularna zahvaljujući alatu ChatGPT, generativna VI označava pravi tehnološki prodor i otvara nove horizonte za korišćenje podataka.

Sa dnevnim protokom od 100.000 putnika na više od 1.000 letova, francuski avio-prevoznik Air France generiše veliku količinu podataka, te je njihovo optimalno korišćenje, u cilju poboljšanja performansi i korisničkog iskustva, strateški izazov za avio-kompaniju. Apsolutni prioritet u ovom zadatku je, naravno, zaštita podataka kompanije i njenih putnika. Istraživačko odeljenje Air France-a, koje se bavi tehnološkim i inovacijama na tržištu postoji od 1958. godine, a danas francuski avio-prevoznik ima više od 40 projekata koji uključuju upotrebu generativne veštačke inteligencije, od kojih navodimo četiri:

TALIA – Interni ChatGPT kompanije Air France, koji zaposleni svakodnevno koriste za pisanje mejlova, traženje informacija u PDF dokumentima, organizovanje događaja ili pravljenje spiska obaveza.

PAMELIA – alat koji omogućava aerodromskom osoblju Air France-a da dobije odgovore na upite putnika direktno na svom iPad-u. Odgovore na pitanja kao što su, na primer, količina dozvoljenog prtljaga ili prevoz životinja, PAMELIA traži u referentnim priručnicima i dokumentaciji avio-kompanije i generiše pismeni odgovor, koji se može prevesti na 85 jezika. Trenutno u fazi testiranja, PAMELIA će se koristiti na Pariz-Šarl de Gol aerodromu od 2025.

ČARLI – alat koji se koristi u poslovima održavanja i omogućava zaposlenima laku pretragu delova aviona u dokumentaciji avio-kompanije i proizvođača. Ovaj alat štedi vreme prilikom popravke ili zamene delova, čime se doprinosi tačnosti leta.

FOKS – alat za analizu povratnih informacija dobijenih od putnika u cilju razumevanja njihovih očekivanja i potreba. Foks samostalno analizira ove povratne informacije putnika, a u stanju je i da „shvati” suštinu složenih tekstova koji uključuju humor ili ironiju.

Korišćenje VI u Air France-u zasniva se na poštovanju sledećih principa :

razumna i kontrolisana upotreba veštačke inteligencije, uz zaštitu podataka o putnicima i kompaniji, poštovanje pravila i etičkih principa i striktno poštovanje propisa. To znači i uspostavljanje odbora za veštačku inteligenciju kako bi se osiguralo da se svi ovi principi pravilno poštuju;

pomovisanje postojećih rešenja i podrška inicijativama unutar kompanije. Operativni istraživački tim, koji sada ima 150 zaposlenih, podržava različite poslovne sektore dok istražuju mogućnosti koje nudi veštačka inteligencija;

korišćenje postojećih rešenja umesto dizajniranja novih modela unutar kompanije. Veštačka inteligencija, posebno generativna veštačka inteligencija, još uvek je relativno nova oblast ekspertize i tehnologije još nisu zrele. Ovo ih može učiniti zastarelim relativno brzo. Air France se stoga oslanja na postojeća rešenja i modele umesto da pokušava da razvije sopstvena od nule.

Ostali naslovi

Nova nada za hronične bolove u zglobovima
Srpska ekonomija
Artroza spada među najčešće bolesti zglobova i predstavlja sve veći zdravstveni problem. Oko 1,4 miliona ljudi u Austriji pati od ovog hroničnog trošenja zglobova, a broj obolelih i dalje raste. Stručnjaci procenjuju da će se broj slučajeva artroze do 2030. godine povećati za oko 30 odsto
Zajednička odgovornost banaka i građana
Srpska ekonomija
Oktobar je Evropski mesec sajber bezbednosti – period posvećen podizanju svesti o važnosti digitalne sigurnosti, posebno u oblasti finansija. Sa ubrzanom digitalizacijom i razvojem mobilnog i internet bankarstva, raste i potreba da korisnici finansijskih usluga razumeju rizike digitalnog okruženja i način na koji mogu da ih prepoznaju i zaštite se
Korišćenje AI-a u planiranju putovanja
Srpska ekonomija
Glavni motiv za korišćenje AI-a u planiranju putovanja ušteda vremena i pojednostavljivanje priprema, ističe 73% ispitanika u istraživanju. Drugi važni benefiti, koje navodi 65% učesnika, uključuju pronalaženje informacija o glavnim atrakcijama odredišta i personalizovane preporuke prilagođene individualnim preferencijama
Marina Abramović u bečkoj Albertini
Srpska ekonomija
Bečki muzej „Albertina“ u saradnji sa galerijom „Bank Austria Kunstforum“ prikazuje prvu veliku retrospektivu Marine Abramović u Austriji. Izložba pruža obiman pregled njenog stvaralaštva. Tokom čitavog trajanja izložbe svakodnevno će se izvoditi rekonstrukcije (reenactments) istorijskih performansa
Leto donosi sve češće suše, a mi gubimo vodu i tamo gde je ima
Srpska ekonomija
Uprkos značajnim tehnološkim dostignućima, uključujući i najnoviji razvoj veštačke inteligencije, ispostavilo se da nam preti nestašica nečega bez čega ne mogu ni domaćinstva ni veliki poslovni sistemi, a to je voda
Da li znate šta sve povezuje Srbiju i Maltu?
Srpska ekonomija
Iako je Malta više od 1000 km vazdušnom linjom udaljena od Srbije, mnoge veze čvrsto povezuju ove dve zemlje. Navešćemo samo neke, a ostavljamo vama da istražite i ostale: Spomenik sećanja na brodolom srpskih vojnika 1918, Parohija Sv. Apostala Pavla i Sv. Nikole, Forum srpskih književnika ARTE...
Gotovo trećina putnika koristi AI za planiranje svojih putovanja
Srpska ekonomija
Istraživanje* je potvrdilo da je veštačka inteligencija postala široko rasprostranjen alat među aktivnim korisnicima interneta. Prema istraživanju kompanije Kaspersky, 28% ispitanika veruje veštačkoj inteligenciji kada je reč o planiranju putovanja, od kojih je 96% iskazalo zadovoljstvo tim iskustvom, a 84% planira da je koristi i ubuduće
Malta – putovanje kroz vreme
VISITMALTA
U samom srcu Mediterana, tamo gde se plavetnilo neba stapa s tirkiznim morem, nalazi se Malta – malena, ali neprocenjivo bogata zemlja istorije, lepote i duše. Ova ostrvska država, smeštena između Evrope i Afrike, već vekovima čuva svoju jedinstvenu priču. I ta priča počinje u njenom glavnom gradu – veličanstvenoj Valeti
Sada imamo šansu: Punim gasom ka eri čiste energije
Piše: Antonio Gutereš, generalni sekretar Ujedinjenih nacija
Energija je usmeravala put čovečanstva – od ovladavanja vatrom, preko stavljanja pare u pogon, do cepanja atoma. Danas je trenutak da zakoračimo u novo doba. Prošle godine, skoro svi novoizgrađeni kapaciteti za proizvodnju električne energije su bili iz obnovljivih izvora. Ulaganja u čistu energiju porasla su na 2 biliona dolara
Obmanujući dokumenti
Srpska ekonomija
Kompanija Kaspersky je identifikovala naprednu fišing kampanju koja targetira zaposlene putem personalizovanih imejlova i priloženih dokumenata sakrivenih iza ažuriranja HR politika. Ova kampanja predstavlja značajnu eskalaciju u fišing taktikama jer napadači prilagođavaju ne samo tekst imejla, već i priloge, obraćajući se direktno svakom pojedinačnom primaocu