Dobro došli na web portal SRPSKA EKONOMIJA

Veštačka inteligencija u borbi protiv rasipanja hrane

Digitalna tehnologija
Foto: KLM
Srpska ekonomija

Veštačka inteligencija ima široku primenu u avio-industriji, poput predviđanja vremenskih prilika, održavanja aviona, davanja personalizovanih saveta putnicima nakon rezervacija… Holandska avio-kompanija KLM koristi veštačku inteligenciju i u borbi protiv rasipanja hrane, čime ne baci 100 tona obroka na godišnjem nivou. Time ova avio-kompanija proizvodi čak 63% manje otpada!

Rezervacija karte ne znači nužno da će se putnik ukrcati u avion. U zavisnosti od klase, između 3% i 5% rezervacija se ne ostvari, jer se putnici ne pojave ili zakasne. U saradnji sa Kickstart AI, KLM je razvio poseban model veštačke inteligencije, koji na osnovu istorijskih podataka, daje prognoze o očekivanom broju putnika za svaku klasu. Predviđanja pomoću ovog modela veštačke inteligencije počinju 17 dana pre leta i traju sve do 20 minuta pre poletanja aviona. To znači da se predviđa najtačniji mogući broj putnika za ceo proces keteringa: od kupovine namirnica do utovara obroka, čime se sprečava višak obroka i, posledično, bacanje hrane.

Ovaj model se primenjuje već tri meseca i analiza pokazuje da se zahvaljujući njemu baca 63% manje hrane u poređenju sa sistemom keteringa za svakog rezervisanog putnika. To konkretno znači da je na interkontinentalnim letovima potrebno baciti 2,5 obroka manje, odnosno 1,3 kg po letu. Sveukupno, na godišnjem nivou se uštedi 111 tona hrane na svim KLM-ovim letovima koji polaze sa matičnog aerodroma Shiphol.

„Ulaganja u digitalnu tehnologiju su prioritet za KLM, jer primena veštačke inteligencije u velikoj meri doprinosi poboljšanju naših letačkih operacija i čini ih održivijim. Borba protiv bacanja hrane je dobar primer za to, jer rezultira desetinama hiljada obroka koji se ne bacaju na našim letovima svake godine,” prokomentarisala je Marjan Rintel, generalna direktorka KLM.

Ostali naslovi

Usamljenost među milenijalcima
Srpska ekonomija
Usamljenost je sve veći problem među milenijalcima, jer najnovija istraživanja pokazuju da se 57% mladih Evropljana oseća umereno ili čak ozbiljno usamljeno. Ova pojava može podstaći milenijalce da se okrenu digitalnim prostorima kako bi nadoknadili nedostatak tradicionalnih oblika socijalizacije, poput druženja na poslu i okupljanja uživo
Mitovi o alternativnim investicionim fondovima
Srpska ekonomija
Alternativni investicioni fondovi (AIF) često su okruženi različitim mitovima. Neki ih smatraju previše rizičnim, drugi veruju da su namenjeni isključivo bogatima, dok mnogi misle da troškovi ulaganja premašuju korist
Zlato ponovo u fokusu
Srpska ekonomija
Pod uticajem konstantne svetske geopolitičke tenzije cena zlata je dostigla istorijske maksimume – trenutno 2805 evra za finu uncu, a ako se nastavi ovakvim tempom u narednih pet godina bi moglo da dostigne čak 4.500 do 5.000 evra!
Avio-kompanija otvara restoran u pariskoj Galeriji Lafajet
Srpska ekonomija
Čuvena Galerija Lafajet, preko 130 godina stara robna kuća, poznata po staklenoj kupoli i dizajnu u stilu secesije, udružiće ovog leta snage sa Air France-om. Od 25. juna do 20. avgusta, na osmom spratu robne kuće, biće otvoren restoran ove avio-kompanije, koji će posetiocima nuditi panoramski pogled na Pariz
Sumnjive Chrome ekstenzije
Srpska ekonomija
Stručnjaci za sajber bezbednost kompanije Kaspersky identifikovali su 57 sumnjivih ekstenzija u zvaničnoj Chrome Web prodavnici, koje koristi više od šest miliona korisnika. Ove ekstenzije su izazvale sumnju jer dozvole koje zahtevaju ne odgovaraju njihovom opisu
Poklon koji raste s bebom
Srpska ekonomija
Rođenje deteta uvek je ispunjeno radošću, a roditelji i najbliži kupuju poklone s velikom pažnjom i sa puno ljubavi. Uobičajeni darovi, poput igračaka, odeće ili opreme koja bebi pomaže da lepše otkriva svet oko sebe jesu dragoceni, ali - umesto klasičnih poklona sve je popularnija ideja da prvo darovanje deteta ima dugoročniju svrhu
Beč na prvom mestu svetskih kongresnih metropola
Srpska ekonomija
Na najnovijoj rang-listi kongresnih metropola (ICCA-Međunarodna kongresna asocijacija) za 2024. godinu glavni grad Austrije zauzeo je 1. mesto u svetu, ispred Lisabona i Singapura. Sa 154 održana kongresa Beč se vratio na svetski vrh nakon što je prethodne godine bio na četvrtom mestu
Barbados – ostrvo najpismenijih ljudi na svetu
Srpska ekonomija
Ukoliko ste pomislili da je Barbados samo još jedno karipsko ostrvo, poznato po prelepim plažama, zaraznim ritmovima i gostoljubivom narodu, samo ste do pola u pravu. Zapravo, Barbados je najistočnije ostrvo Karipskih ostrva, deo je Malih Antila i okruženo je Atlantskim okeanom
Grad Beč testira nove vrste asfalta
Srpska ekonomija
Asfalt se leti brzo zagreva, usled čega posebno u gradskim sredinama nastaju velike toplotne zone. Zato Grad Beč u okviru pilot-projekta testira nove mogućnosti asfaltiranja. U okolini potoka Lizing (Liesingbach) ugrađene su četiri nove mešavine asfalta. Istraživački projekat trajaće naredne tri godine
Czechoslovak Group slavi 30 godina uspeha, inovacija i posvećenosti
Srpska ekonomija
Czechoslovak Group, ove godine slavi 30 godina uspešnog poslovanja i razvoja. Deo kompanije Czechoslovak Group je i fabrika „14. oktobar” iz Kruševca, čiji zaposleni svakodnevno napreduju u radu usvajajući novine i potrebe svetskog tržišta