Dobro došli na web portal SRPSKA EKONOMIJA

KADA ONA GOVORI, INDUSTRIJA SLUŠA

Žena koja bolje od nas zna šta želimo - Li Edelkort
Piše: Momčilo Antonijević

Da li ste se ikad zapitali ko i na osnovu čega određuje šta će biti aktuelno i trendi? Da li ste znali da iza takvog predviđanja stoji cela jedna nauka, a da su ljudi koji se njom bave, u ovom konkretnom slučaju žena, neki od najmoćnijih na svetu? Predstavljamo vam Li Edelkort, damu koja je po zanimanju – predviđač trendova. Kada ona govori, industrija sluša.

Ova uspešna žena, koju najugledniji svetski magazini (prvenstveno Time) već godinama proglašavaju za jednu od najmoćnijih osoba na planeti, već trideset godina proučava modu, osećanja i raspoloženja i prevodi ih u trendove. Ona putuje, šopinguje, čita i istražuje, ali ponajviše osluškuje kupce, pa na taj način formira krupnu sliku o tome šta će biti in sledeće godine. 

Dva puta godišnje ona pravi polusatne prezentacije, na kojima čelnicima najmoćnijih firmi izlaže u kom pravcu treba da se kreće njihov biznis. Pre dve decenije baš ona je predvidela naglu popularnost svega što se oslanja na wellness koncept. Sve ovo može se naći i u njenoj knjizi trendova, koja se štampa u veoma malom tiražu (250 komada) i prodaje po basnoslovnoj ceni (2.000 funti). U svojoj publikaciji Biblija dobrog života ona se osvrće na momenat u kome ljudi žele da se osećaju udobno i dobro u svakom aspektu svog življenja, pa sugeriše da kupcu na taj način treba i udovoljiti. Vlasnici najvećih svetskih firmi za modu, kozmetiku, uređenje doma itd. zaista smatraju njeno delo modernom verzijom Biblije. 

Svake godine kompanija Pantone, čuveni poizvođač boja, predviđa (što neki zovu i proročanstvom) koje će nijanse biti aktuelne u nastupajućem periodu. Po njima će 2017. biti godina u boji kelja. Pored ove tamnozelene nijanse, Pantone smatra da će biti aktuelne i boja plamena, lešnika, jagorčevina-žuta i lapis lazuli plava. Predviđanja koja stručnjaci ove kompanije daju pokazala su se kao veoma relevantna, pa baš ove boje možete očekivati kao trend u industriji nameštaja, na modnim pistama, 3D printovima i na ambalaži gedžeta.

Iako ovo običnom čoveku može izgledati veoma eterično, nepotrebno i preterano, stvari stoje potpuno drugačije. Vrednost njenih saveta meri se milionima dolara profita. Kad je Li objavila da je belo apsolutni hit decenije (mleko, sneg, bele košulje, bele bočice parfema, beli nameštaj), kompanija Estee Lauder, vođena njenim instrukcijama, kreirala je kozmetičku liniju Nutritionist, koja je finansijski prevazišla sva očekivanja. Kad su čelnici kompanije Nissan zamolili Li da ih posavetuje oko boja za novi model automobila, Nissan Micra, odgovoreno im je da ga treba proizvoditi u jarkožutoj, oranž i maslinastozelenoj boji. Iako vrlo skeptični, prihvatili su sugestiju i zaradili milione. 

Li kaže: “Ljudi često misle da sam okultista ili ciganska proročica. U stvari, ja samo obraćam pažnju i imam hrabrosti da kažem ono u šta stvarno verujem.” 

Ova Holanđanka svojevremeno je najavila da nastupa vladavina ptica. Ptice će se naći na tekstilnim printovima i asesoaru, više nego ikad nosiće se perje, labud će biti inspiracija za mnoge kolekcije, u modi će biti ptičje boje (golubijeplava i kanarinac-žuta), kućice za ptice postaće trendi detalj u enterijeru, a možda će se snimiti i rimejk čuvenog Hičkokovog remek-dela Ptice. Inspirisan ovim antologijskim hororom, Tom Ford je slikao reklamnu kampanju za naočare s njegovim potpisom. 

Trend nije nauka, to je umetnost nastala iz potrebe, tvrdi Li Edelkort. Ona smatra da je globalizaciji odzvonilo i da je ljudima širom sveta dozlogrdilo da im se nameću jedni te isti brendovi. Na ovu opasnu činjenicu ona već godinama upozorava svoje klijente, među kojima su Coca-Cola, Shiseido, L’Oreal, Mattel, Estee Lauder, Donna Karan, Camper, Philips i mnogi drugi. Ljudi, prema ovom istraživanju, žele da uspore tempo života, traže autentičnost i iskrenost, pa na te segmente treba da se obrati posebna pažnja. 

Jedno od najsvežijih predviđanja ove izuzetno zanimljive žene bila je antimoda – trend koji se najbolje vidi u ogomnim, preuveličanim stvarima (za 5 do 10 brojeva većih od onog što vam inače odgovara). Ukratko, ružno je novo lepo. Baš ovakvim kreacijama proslavio se brend Vetements, koji obožavaju svi svetski trendseteri.

Iako mnogo putuje, Li je za svoj dom odabrala Pariz, za koji kaže da je, pored Istanbula i Tokija, najinspirativnije mesto na planeti. Edelkort Japan smatra za zemlju budućnosti, ne zbog tehničkih dostignuća, već zbog inspiracije u modi, kozmetici, ishrani, ali i zbog relaksirajućeg načina života, čemu teži i ostatak sveta. 

Ostali naslovi

Jesen, prehlade i kafa: balans koji lako postižete
Srpska ekonomija
Jesen je doba kada se svakodnevica ubrzava: deca kreću u škole i vrtiće, u prevozu je gužva, temperatura varira od jutarnjeg mraza do popodnevnog otopljenja… I dok se borimo sa kijavicom, umorom i blažom malaksalošću, svakodnevne obaveze ne čekaju — posao, obaveze, porodica...
Transparentnost veštačke inteligencije postaje ključna tema digitalnog društva
Srpska ekonomija
Dostavljači su ključan deo Wolt platforme. Kao partneri, imaju potpunu slobodu da biraju kad, gde i koliko rade. Algoritmi omogućavaju transparentno i efikasno raspoređivanje poslova – dodela isporuke se zasniva na blizini, vrsti prevoznog sredstva i dostupnosti
Kako AI menja očekivanja IT zajednice
Srpska ekonomija
Očekivanja IT zajednice ubrzano se menjaju pod uticajem veštačke inteligencije, ali tehnološki napredak za njih ima vrednost samo kada je praćen etikom, odgovornošću i brigom o ljudima. Iako 46% ispitanika navodi da su im kompanije koje koriste AI privlačnije, poverenje ostaje veoma osetljiva kategorija
BlueNoroff cilja rukovodioce na Windows i macOS sistemima
Srpska ekonomija
Na globalnoj Security Analyst Summit konferenciji na Tajlandu, Global Research and Analysis Team (GReAT) kompanije Kaspersky predstavio je najnovije aktivnosti APT grupe BlueNoroff kroz dve visoko ciljanje zlonamerne kampanje – „GhostCall“ i „GhostHire“
Nova nada za hronične bolove u zglobovima
Srpska ekonomija
Artroza spada među najčešće bolesti zglobova i predstavlja sve veći zdravstveni problem. Oko 1,4 miliona ljudi u Austriji pati od ovog hroničnog trošenja zglobova, a broj obolelih i dalje raste. Stručnjaci procenjuju da će se broj slučajeva artroze do 2030. godine povećati za oko 30 odsto
Zajednička odgovornost banaka i građana
Srpska ekonomija
Oktobar je Evropski mesec sajber bezbednosti – period posvećen podizanju svesti o važnosti digitalne sigurnosti, posebno u oblasti finansija. Sa ubrzanom digitalizacijom i razvojem mobilnog i internet bankarstva, raste i potreba da korisnici finansijskih usluga razumeju rizike digitalnog okruženja i način na koji mogu da ih prepoznaju i zaštite se
Korišćenje AI-a u planiranju putovanja
Srpska ekonomija
Glavni motiv za korišćenje AI-a u planiranju putovanja ušteda vremena i pojednostavljivanje priprema, ističe 73% ispitanika u istraživanju. Drugi važni benefiti, koje navodi 65% učesnika, uključuju pronalaženje informacija o glavnim atrakcijama odredišta i personalizovane preporuke prilagođene individualnim preferencijama
Marina Abramović u bečkoj Albertini
Srpska ekonomija
Bečki muzej „Albertina“ u saradnji sa galerijom „Bank Austria Kunstforum“ prikazuje prvu veliku retrospektivu Marine Abramović u Austriji. Izložba pruža obiman pregled njenog stvaralaštva. Tokom čitavog trajanja izložbe svakodnevno će se izvoditi rekonstrukcije (reenactments) istorijskih performansa
Leto donosi sve češće suše, a mi gubimo vodu i tamo gde je ima
Srpska ekonomija
Uprkos značajnim tehnološkim dostignućima, uključujući i najnoviji razvoj veštačke inteligencije, ispostavilo se da nam preti nestašica nečega bez čega ne mogu ni domaćinstva ni veliki poslovni sistemi, a to je voda
Da li znate šta sve povezuje Srbiju i Maltu?
Srpska ekonomija
Iako je Malta više od 1000 km vazdušnom linjom udaljena od Srbije, mnoge veze čvrsto povezuju ove dve zemlje. Navešćemo samo neke, a ostavljamo vama da istražite i ostale: Spomenik sećanja na brodolom srpskih vojnika 1918, Parohija Sv. Apostala Pavla i Sv. Nikole, Forum srpskih književnika ARTE...