Dobro došli na web portal SRPSKA EKONOMIJA

KADA ONA GOVORI, INDUSTRIJA SLUŠA

Žena koja bolje od nas zna šta želimo - Li Edelkort
Piše: Momčilo Antonijević

Da li ste se ikad zapitali ko i na osnovu čega određuje šta će biti aktuelno i trendi? Da li ste znali da iza takvog predviđanja stoji cela jedna nauka, a da su ljudi koji se njom bave, u ovom konkretnom slučaju žena, neki od najmoćnijih na svetu? Predstavljamo vam Li Edelkort, damu koja je po zanimanju – predviđač trendova. Kada ona govori, industrija sluša.

Ova uspešna žena, koju najugledniji svetski magazini (prvenstveno Time) već godinama proglašavaju za jednu od najmoćnijih osoba na planeti, već trideset godina proučava modu, osećanja i raspoloženja i prevodi ih u trendove. Ona putuje, šopinguje, čita i istražuje, ali ponajviše osluškuje kupce, pa na taj način formira krupnu sliku o tome šta će biti in sledeće godine. 

Dva puta godišnje ona pravi polusatne prezentacije, na kojima čelnicima najmoćnijih firmi izlaže u kom pravcu treba da se kreće njihov biznis. Pre dve decenije baš ona je predvidela naglu popularnost svega što se oslanja na wellness koncept. Sve ovo može se naći i u njenoj knjizi trendova, koja se štampa u veoma malom tiražu (250 komada) i prodaje po basnoslovnoj ceni (2.000 funti). U svojoj publikaciji Biblija dobrog života ona se osvrće na momenat u kome ljudi žele da se osećaju udobno i dobro u svakom aspektu svog življenja, pa sugeriše da kupcu na taj način treba i udovoljiti. Vlasnici najvećih svetskih firmi za modu, kozmetiku, uređenje doma itd. zaista smatraju njeno delo modernom verzijom Biblije. 

Svake godine kompanija Pantone, čuveni poizvođač boja, predviđa (što neki zovu i proročanstvom) koje će nijanse biti aktuelne u nastupajućem periodu. Po njima će 2017. biti godina u boji kelja. Pored ove tamnozelene nijanse, Pantone smatra da će biti aktuelne i boja plamena, lešnika, jagorčevina-žuta i lapis lazuli plava. Predviđanja koja stručnjaci ove kompanije daju pokazala su se kao veoma relevantna, pa baš ove boje možete očekivati kao trend u industriji nameštaja, na modnim pistama, 3D printovima i na ambalaži gedžeta.

Iako ovo običnom čoveku može izgledati veoma eterično, nepotrebno i preterano, stvari stoje potpuno drugačije. Vrednost njenih saveta meri se milionima dolara profita. Kad je Li objavila da je belo apsolutni hit decenije (mleko, sneg, bele košulje, bele bočice parfema, beli nameštaj), kompanija Estee Lauder, vođena njenim instrukcijama, kreirala je kozmetičku liniju Nutritionist, koja je finansijski prevazišla sva očekivanja. Kad su čelnici kompanije Nissan zamolili Li da ih posavetuje oko boja za novi model automobila, Nissan Micra, odgovoreno im je da ga treba proizvoditi u jarkožutoj, oranž i maslinastozelenoj boji. Iako vrlo skeptični, prihvatili su sugestiju i zaradili milione. 

Li kaže: “Ljudi često misle da sam okultista ili ciganska proročica. U stvari, ja samo obraćam pažnju i imam hrabrosti da kažem ono u šta stvarno verujem.” 

Ova Holanđanka svojevremeno je najavila da nastupa vladavina ptica. Ptice će se naći na tekstilnim printovima i asesoaru, više nego ikad nosiće se perje, labud će biti inspiracija za mnoge kolekcije, u modi će biti ptičje boje (golubijeplava i kanarinac-žuta), kućice za ptice postaće trendi detalj u enterijeru, a možda će se snimiti i rimejk čuvenog Hičkokovog remek-dela Ptice. Inspirisan ovim antologijskim hororom, Tom Ford je slikao reklamnu kampanju za naočare s njegovim potpisom. 

Trend nije nauka, to je umetnost nastala iz potrebe, tvrdi Li Edelkort. Ona smatra da je globalizaciji odzvonilo i da je ljudima širom sveta dozlogrdilo da im se nameću jedni te isti brendovi. Na ovu opasnu činjenicu ona već godinama upozorava svoje klijente, među kojima su Coca-Cola, Shiseido, L’Oreal, Mattel, Estee Lauder, Donna Karan, Camper, Philips i mnogi drugi. Ljudi, prema ovom istraživanju, žele da uspore tempo života, traže autentičnost i iskrenost, pa na te segmente treba da se obrati posebna pažnja. 

Jedno od najsvežijih predviđanja ove izuzetno zanimljive žene bila je antimoda – trend koji se najbolje vidi u ogomnim, preuveličanim stvarima (za 5 do 10 brojeva većih od onog što vam inače odgovara). Ukratko, ružno je novo lepo. Baš ovakvim kreacijama proslavio se brend Vetements, koji obožavaju svi svetski trendseteri.

Iako mnogo putuje, Li je za svoj dom odabrala Pariz, za koji kaže da je, pored Istanbula i Tokija, najinspirativnije mesto na planeti. Edelkort Japan smatra za zemlju budućnosti, ne zbog tehničkih dostignuća, već zbog inspiracije u modi, kozmetici, ishrani, ali i zbog relaksirajućeg načina života, čemu teži i ostatak sveta. 

Ostali naslovi

Usamljenost među milenijalcima
Srpska ekonomija
Usamljenost je sve veći problem među milenijalcima, jer najnovija istraživanja pokazuju da se 57% mladih Evropljana oseća umereno ili čak ozbiljno usamljeno. Ova pojava može podstaći milenijalce da se okrenu digitalnim prostorima kako bi nadoknadili nedostatak tradicionalnih oblika socijalizacije, poput druženja na poslu i okupljanja uživo
Mitovi o alternativnim investicionim fondovima
Srpska ekonomija
Alternativni investicioni fondovi (AIF) često su okruženi različitim mitovima. Neki ih smatraju previše rizičnim, drugi veruju da su namenjeni isključivo bogatima, dok mnogi misle da troškovi ulaganja premašuju korist
Zlato ponovo u fokusu
Srpska ekonomija
Pod uticajem konstantne svetske geopolitičke tenzije cena zlata je dostigla istorijske maksimume – trenutno 2805 evra za finu uncu, a ako se nastavi ovakvim tempom u narednih pet godina bi moglo da dostigne čak 4.500 do 5.000 evra!
Avio-kompanija otvara restoran u pariskoj Galeriji Lafajet
Srpska ekonomija
Čuvena Galerija Lafajet, preko 130 godina stara robna kuća, poznata po staklenoj kupoli i dizajnu u stilu secesije, udružiće ovog leta snage sa Air France-om. Od 25. juna do 20. avgusta, na osmom spratu robne kuće, biće otvoren restoran ove avio-kompanije, koji će posetiocima nuditi panoramski pogled na Pariz
Sumnjive Chrome ekstenzije
Srpska ekonomija
Stručnjaci za sajber bezbednost kompanije Kaspersky identifikovali su 57 sumnjivih ekstenzija u zvaničnoj Chrome Web prodavnici, koje koristi više od šest miliona korisnika. Ove ekstenzije su izazvale sumnju jer dozvole koje zahtevaju ne odgovaraju njihovom opisu
Poklon koji raste s bebom
Srpska ekonomija
Rođenje deteta uvek je ispunjeno radošću, a roditelji i najbliži kupuju poklone s velikom pažnjom i sa puno ljubavi. Uobičajeni darovi, poput igračaka, odeće ili opreme koja bebi pomaže da lepše otkriva svet oko sebe jesu dragoceni, ali - umesto klasičnih poklona sve je popularnija ideja da prvo darovanje deteta ima dugoročniju svrhu
Beč na prvom mestu svetskih kongresnih metropola
Srpska ekonomija
Na najnovijoj rang-listi kongresnih metropola (ICCA-Međunarodna kongresna asocijacija) za 2024. godinu glavni grad Austrije zauzeo je 1. mesto u svetu, ispred Lisabona i Singapura. Sa 154 održana kongresa Beč se vratio na svetski vrh nakon što je prethodne godine bio na četvrtom mestu
Barbados – ostrvo najpismenijih ljudi na svetu
Srpska ekonomija
Ukoliko ste pomislili da je Barbados samo još jedno karipsko ostrvo, poznato po prelepim plažama, zaraznim ritmovima i gostoljubivom narodu, samo ste do pola u pravu. Zapravo, Barbados je najistočnije ostrvo Karipskih ostrva, deo je Malih Antila i okruženo je Atlantskim okeanom
Grad Beč testira nove vrste asfalta
Srpska ekonomija
Asfalt se leti brzo zagreva, usled čega posebno u gradskim sredinama nastaju velike toplotne zone. Zato Grad Beč u okviru pilot-projekta testira nove mogućnosti asfaltiranja. U okolini potoka Lizing (Liesingbach) ugrađene su četiri nove mešavine asfalta. Istraživački projekat trajaće naredne tri godine
Czechoslovak Group slavi 30 godina uspeha, inovacija i posvećenosti
Srpska ekonomija
Czechoslovak Group, ove godine slavi 30 godina uspešnog poslovanja i razvoja. Deo kompanije Czechoslovak Group je i fabrika „14. oktobar” iz Kruševca, čiji zaposleni svakodnevno napreduju u radu usvajajući novine i potrebe svetskog tržišta