Dobro došli na web portal SRPSKA EKONOMIJA

KADA ONA GOVORI, INDUSTRIJA SLUŠA

Žena koja bolje od nas zna šta želimo - Li Edelkort
Piše: Momčilo Antonijević

Da li ste se ikad zapitali ko i na osnovu čega određuje šta će biti aktuelno i trendi? Da li ste znali da iza takvog predviđanja stoji cela jedna nauka, a da su ljudi koji se njom bave, u ovom konkretnom slučaju žena, neki od najmoćnijih na svetu? Predstavljamo vam Li Edelkort, damu koja je po zanimanju – predviđač trendova. Kada ona govori, industrija sluša.

Ova uspešna žena, koju najugledniji svetski magazini (prvenstveno Time) već godinama proglašavaju za jednu od najmoćnijih osoba na planeti, već trideset godina proučava modu, osećanja i raspoloženja i prevodi ih u trendove. Ona putuje, šopinguje, čita i istražuje, ali ponajviše osluškuje kupce, pa na taj način formira krupnu sliku o tome šta će biti in sledeće godine. 

Dva puta godišnje ona pravi polusatne prezentacije, na kojima čelnicima najmoćnijih firmi izlaže u kom pravcu treba da se kreće njihov biznis. Pre dve decenije baš ona je predvidela naglu popularnost svega što se oslanja na wellness koncept. Sve ovo može se naći i u njenoj knjizi trendova, koja se štampa u veoma malom tiražu (250 komada) i prodaje po basnoslovnoj ceni (2.000 funti). U svojoj publikaciji Biblija dobrog života ona se osvrće na momenat u kome ljudi žele da se osećaju udobno i dobro u svakom aspektu svog življenja, pa sugeriše da kupcu na taj način treba i udovoljiti. Vlasnici najvećih svetskih firmi za modu, kozmetiku, uređenje doma itd. zaista smatraju njeno delo modernom verzijom Biblije. 

Svake godine kompanija Pantone, čuveni poizvođač boja, predviđa (što neki zovu i proročanstvom) koje će nijanse biti aktuelne u nastupajućem periodu. Po njima će 2017. biti godina u boji kelja. Pored ove tamnozelene nijanse, Pantone smatra da će biti aktuelne i boja plamena, lešnika, jagorčevina-žuta i lapis lazuli plava. Predviđanja koja stručnjaci ove kompanije daju pokazala su se kao veoma relevantna, pa baš ove boje možete očekivati kao trend u industriji nameštaja, na modnim pistama, 3D printovima i na ambalaži gedžeta.

Iako ovo običnom čoveku može izgledati veoma eterično, nepotrebno i preterano, stvari stoje potpuno drugačije. Vrednost njenih saveta meri se milionima dolara profita. Kad je Li objavila da je belo apsolutni hit decenije (mleko, sneg, bele košulje, bele bočice parfema, beli nameštaj), kompanija Estee Lauder, vođena njenim instrukcijama, kreirala je kozmetičku liniju Nutritionist, koja je finansijski prevazišla sva očekivanja. Kad su čelnici kompanije Nissan zamolili Li da ih posavetuje oko boja za novi model automobila, Nissan Micra, odgovoreno im je da ga treba proizvoditi u jarkožutoj, oranž i maslinastozelenoj boji. Iako vrlo skeptični, prihvatili su sugestiju i zaradili milione. 

Li kaže: “Ljudi često misle da sam okultista ili ciganska proročica. U stvari, ja samo obraćam pažnju i imam hrabrosti da kažem ono u šta stvarno verujem.” 

Ova Holanđanka svojevremeno je najavila da nastupa vladavina ptica. Ptice će se naći na tekstilnim printovima i asesoaru, više nego ikad nosiće se perje, labud će biti inspiracija za mnoge kolekcije, u modi će biti ptičje boje (golubijeplava i kanarinac-žuta), kućice za ptice postaće trendi detalj u enterijeru, a možda će se snimiti i rimejk čuvenog Hičkokovog remek-dela Ptice. Inspirisan ovim antologijskim hororom, Tom Ford je slikao reklamnu kampanju za naočare s njegovim potpisom. 

Trend nije nauka, to je umetnost nastala iz potrebe, tvrdi Li Edelkort. Ona smatra da je globalizaciji odzvonilo i da je ljudima širom sveta dozlogrdilo da im se nameću jedni te isti brendovi. Na ovu opasnu činjenicu ona već godinama upozorava svoje klijente, među kojima su Coca-Cola, Shiseido, L’Oreal, Mattel, Estee Lauder, Donna Karan, Camper, Philips i mnogi drugi. Ljudi, prema ovom istraživanju, žele da uspore tempo života, traže autentičnost i iskrenost, pa na te segmente treba da se obrati posebna pažnja. 

Jedno od najsvežijih predviđanja ove izuzetno zanimljive žene bila je antimoda – trend koji se najbolje vidi u ogomnim, preuveličanim stvarima (za 5 do 10 brojeva većih od onog što vam inače odgovara). Ukratko, ružno je novo lepo. Baš ovakvim kreacijama proslavio se brend Vetements, koji obožavaju svi svetski trendseteri.

Iako mnogo putuje, Li je za svoj dom odabrala Pariz, za koji kaže da je, pored Istanbula i Tokija, najinspirativnije mesto na planeti. Edelkort Japan smatra za zemlju budućnosti, ne zbog tehničkih dostignuća, već zbog inspiracije u modi, kozmetici, ishrani, ali i zbog relaksirajućeg načina života, čemu teži i ostatak sveta. 

Ostali naslovi

Kako energiju vetra učiniti društveno prihvatljivom
Srpska ekonomija
Međunarodni tim istraživača uz učešće bečkog Univerziteta za prirodne resurse i bionauku (BOKU) istražio je uticaje energije vetra na životnu sredinu, društvo, ekonomiju i pravo, sažeo ih u 14 kategorija i pružio osnovu za političke odluke
Evo zašto treba da odvojite vreme za jutarnju kafu
Srpska ekonomija
Da li ste znali da određeno vreme kada pijete kafu može imati direktan uticaj na vaše zdravlje? Istraživanje koje je nedavno objavljeno, a koje su sproveli naučnici sa Univerziteta Tulane u Nju Orleansu pokazuje da uživanje u kafi u jutarnjim satima može značajno smanjiti rizik od srčanih bolesti, a čak i od preuranjene smrti!
Kako veštačka inteligencija (AI) podstiče novi talas sajber prevara
Srpska ekonomija
Iako četbotovi i algoritmi poboljšavaju korisničko iskustvo i izuzetno su prilagodljivi različitim primenama, oni su takođe otvorili naše lične i poslovne živote za nove – i mračnije – napade socijalnog inženjeringa
Godina 2024. najtoplija ikad zabeležena
Srpska ekonomija
Svetska meteorološka organizacija potvrdila da je 2024. godina najtoplija ikad zabeležena, sa temperaturom od oko 1,55°C iznad predindustrijskog nivoa. Poslednjih 10 godina (2015-2024) su deset najtoplijih godina zabeleženih od kada se vrše merenja
Meta napada bilo je 88% kompanija
Srpska ekonomija
Tokom 2024. godine čak 88% preduzeća suočilo se sa pokušajima napadača da se infiltriraju u njihovu mrežu, dok je više od 60% kompanija prijavilo incidente u kojima su zlonamerni akteri aktivirali zlonamerni kod unutar njihove mreže ili pokušavali da komuniciraju sa kompromitovanim sistemima i preuzmu kontrolu
Kako da vaša fitnes avantura ostane bezbedna
Srpska ekonomija
Zdravstveni i fitnes ciljevi su dosledno na vrhu liste „novogodišnjih rezolucija“ širom sveta, što potvrđuju i godišnji izveštaji. U skladu sa tim trendom, pojavila se prava pomama za onlajn personalnim treninzima, podstaknuta uticajem društvenih mreža poput Instagrama i TikToka
Kragujevački sistem obaveštavanja građana postao hit u svetu
Srpska ekonomija
Kako izgleda kada građani u svakom trenutku znaju šta će se graditi u njihovom komšiluku i kada mogu da na prostorne i urbanističke planove utiču brzo i jednostavno, onlajn, umesto da obilaze brojne šaltere? Odgovor na to pitanje od aprila prošle godine moguće je dobiti u Kragujevcu, preko platforme „Budi deo plana“
Širom sveta za praznike daruju dukate, ali i zlatne poluge
Srpska ekonomija
Zlato je jedinstven poklon čija vrednost sa vremenom raste. Za posebne prilike, rođenja, venčanja, značajne datume, porodične ili poslovne jubileje, ali i praznike, obično se poklanja dukat, pločica, ili nakit od plemenitog metala koji simboliše trajnost, stabilnost i sigurnost. Često se ovi komadi nasleđuju, putuju kroz generacije
Šest saveta kako da izbegnete bacanje hrane tokom praznika
Srpska ekonomija
Istraživanja pokazuju da se u Srbiji dnevno baci oko 2.000 tona hrane i da se najviše bacaju hleb, meso i mleko. Analiza je pokazala da se hrana uglavnom baca zato što se pokvari ili se zaboravi u frižideru i zamrzivaču, te da svako od nas u proseku baci godišnje gotovo 28 kg jestivih i oko 80 kg nejestivih delova hrane
Digitalno modelovanje u novogradnji u Beču
Srpska ekonomija
Iza termina BIM (Building Information Modeling) krije se digitalna aplikacija koja pomoću trodimenzionalnih modela optimizuje sve procese u okviru planiranja, gradnje i upravljanja zgradama, čime se omogućava veća transparentnost, održivost i pouzdanost. 3D modelovanje podataka o zgradama omogućava saradnju svih učesnika