Dobro došli na web portal SRPSKA EKONOMIJA

KADA ONA GOVORI, INDUSTRIJA SLUŠA

Žena koja bolje od nas zna šta želimo - Li Edelkort
Piše: Momčilo Antonijević

Da li ste se ikad zapitali ko i na osnovu čega određuje šta će biti aktuelno i trendi? Da li ste znali da iza takvog predviđanja stoji cela jedna nauka, a da su ljudi koji se njom bave, u ovom konkretnom slučaju žena, neki od najmoćnijih na svetu? Predstavljamo vam Li Edelkort, damu koja je po zanimanju – predviđač trendova. Kada ona govori, industrija sluša.

Ova uspešna žena, koju najugledniji svetski magazini (prvenstveno Time) već godinama proglašavaju za jednu od najmoćnijih osoba na planeti, već trideset godina proučava modu, osećanja i raspoloženja i prevodi ih u trendove. Ona putuje, šopinguje, čita i istražuje, ali ponajviše osluškuje kupce, pa na taj način formira krupnu sliku o tome šta će biti in sledeće godine. 

Dva puta godišnje ona pravi polusatne prezentacije, na kojima čelnicima najmoćnijih firmi izlaže u kom pravcu treba da se kreće njihov biznis. Pre dve decenije baš ona je predvidela naglu popularnost svega što se oslanja na wellness koncept. Sve ovo može se naći i u njenoj knjizi trendova, koja se štampa u veoma malom tiražu (250 komada) i prodaje po basnoslovnoj ceni (2.000 funti). U svojoj publikaciji Biblija dobrog života ona se osvrće na momenat u kome ljudi žele da se osećaju udobno i dobro u svakom aspektu svog življenja, pa sugeriše da kupcu na taj način treba i udovoljiti. Vlasnici najvećih svetskih firmi za modu, kozmetiku, uređenje doma itd. zaista smatraju njeno delo modernom verzijom Biblije. 

Svake godine kompanija Pantone, čuveni poizvođač boja, predviđa (što neki zovu i proročanstvom) koje će nijanse biti aktuelne u nastupajućem periodu. Po njima će 2017. biti godina u boji kelja. Pored ove tamnozelene nijanse, Pantone smatra da će biti aktuelne i boja plamena, lešnika, jagorčevina-žuta i lapis lazuli plava. Predviđanja koja stručnjaci ove kompanije daju pokazala su se kao veoma relevantna, pa baš ove boje možete očekivati kao trend u industriji nameštaja, na modnim pistama, 3D printovima i na ambalaži gedžeta.

Iako ovo običnom čoveku može izgledati veoma eterično, nepotrebno i preterano, stvari stoje potpuno drugačije. Vrednost njenih saveta meri se milionima dolara profita. Kad je Li objavila da je belo apsolutni hit decenije (mleko, sneg, bele košulje, bele bočice parfema, beli nameštaj), kompanija Estee Lauder, vođena njenim instrukcijama, kreirala je kozmetičku liniju Nutritionist, koja je finansijski prevazišla sva očekivanja. Kad su čelnici kompanije Nissan zamolili Li da ih posavetuje oko boja za novi model automobila, Nissan Micra, odgovoreno im je da ga treba proizvoditi u jarkožutoj, oranž i maslinastozelenoj boji. Iako vrlo skeptični, prihvatili su sugestiju i zaradili milione. 

Li kaže: “Ljudi često misle da sam okultista ili ciganska proročica. U stvari, ja samo obraćam pažnju i imam hrabrosti da kažem ono u šta stvarno verujem.” 

Ova Holanđanka svojevremeno je najavila da nastupa vladavina ptica. Ptice će se naći na tekstilnim printovima i asesoaru, više nego ikad nosiće se perje, labud će biti inspiracija za mnoge kolekcije, u modi će biti ptičje boje (golubijeplava i kanarinac-žuta), kućice za ptice postaće trendi detalj u enterijeru, a možda će se snimiti i rimejk čuvenog Hičkokovog remek-dela Ptice. Inspirisan ovim antologijskim hororom, Tom Ford je slikao reklamnu kampanju za naočare s njegovim potpisom. 

Trend nije nauka, to je umetnost nastala iz potrebe, tvrdi Li Edelkort. Ona smatra da je globalizaciji odzvonilo i da je ljudima širom sveta dozlogrdilo da im se nameću jedni te isti brendovi. Na ovu opasnu činjenicu ona već godinama upozorava svoje klijente, među kojima su Coca-Cola, Shiseido, L’Oreal, Mattel, Estee Lauder, Donna Karan, Camper, Philips i mnogi drugi. Ljudi, prema ovom istraživanju, žele da uspore tempo života, traže autentičnost i iskrenost, pa na te segmente treba da se obrati posebna pažnja. 

Jedno od najsvežijih predviđanja ove izuzetno zanimljive žene bila je antimoda – trend koji se najbolje vidi u ogomnim, preuveličanim stvarima (za 5 do 10 brojeva većih od onog što vam inače odgovara). Ukratko, ružno je novo lepo. Baš ovakvim kreacijama proslavio se brend Vetements, koji obožavaju svi svetski trendseteri.

Iako mnogo putuje, Li je za svoj dom odabrala Pariz, za koji kaže da je, pored Istanbula i Tokija, najinspirativnije mesto na planeti. Edelkort Japan smatra za zemlju budućnosti, ne zbog tehničkih dostignuća, već zbog inspiracije u modi, kozmetici, ishrani, ali i zbog relaksirajućeg načina života, čemu teži i ostatak sveta. 

Ostali naslovi

Kako da internet u romingu ne platite suvim zlatom
Srpska ekonomija
Verovatno poznajete nekog kome je zbog korišćenja interneta u romingu stigao neverovatno veliki račun. Nadamo se da to niste bili vi. Zahvaljujući eSim tehnologiji, odnosno digitalnoj SIM kartici koju instalirate u svoj telefon, više se nećete brinuti o iznosu na računu dok surfujete internetom u inostranstvu
Bakino pojedi nešto na kašiku može i za doručak
Srpska ekonomija
Međunarodni dan integralnih žitarica, 19. novembar, podseća nas na značaj uvođenja zdravijih izbora u svakodnevnu ishranu i ukazuje na posebne dobrobiti koje nam integralne žitarice donose. Proizvodi od celog zrna su bogati vlaknima, esencijalnim nutrijentima i doprinose očuvanju zdravlja
Benefiti od zrna do šoljice
Srpska ekonomija
U svetu kafe, kvalitet nije samo reč, to je umetnost koja se stvara kroz pažljiv proces pripreme, od trenutka uzgoja njenih zrna pa do gutljaja iz omiljene šoljice. Da bi kafa zaista bila kvalitetna, važno je da ne izgubi svoja pozitivna svojstva tokom celog procesa proizvodnje: od branja, preko transporta, pa do pažljivog prženja i mlevenja na tradicionalan način
Mesto počinka srpskih ratnika
Srpska ekonomija
Plava grobnica je predeo mora oko ostrva Vido i grada Krfa u koje su potapana tela palih srpskih junaka kada više nije bilo mesta na kopnu. Prema zvaničnim, ali nepotpunim podacima jer svi umrli nisu evidentirani, do 23. marta 1916. u Krfskom kanalu sahranjeno je 4.847 srpskih vojnika i oficira
Beč: Poslednji dani Pompeje uživo
Srpska ekonomija
U Bečkoj dvorani Marxhalle otvorena je izložba „Poslednji dani Pompeje“ pre njenog uništenja. Uz pomoć virtuelne stvarnosti, izložba pokušava da spoji istoriju i zabavu. Erupcija Vezuva dovela je 79. godine do jedne od najvećih i verovatno najfascinantnijih katastrofa antičkog doba, do uništenja grada Pompeje
Austrija na šestom mestu u svetu po potrošnji kafe
Srpska ekonomija
Posle vode, kafa je najčešće konzumirano piće na svetu. Svaki dan se popije oko 2,6 milijardi šoljica kafe. Najviše kafe popije se u Luksemburgu, gde godišnja potrošnja kafe iznosi 8,47 kilograma po glavi stanovnika, dok je Austrija sa 5,73 kilograma na šestom mestu. U bečkim kafeima može se naručiti više od 40 različitih vrsta kafe
Bečki fakultet za ekonomiju i biznis ponovo u svetskom vrhu
Srpska ekonomija
Fakultet za ekonomiju i biznis u Beču (WU) se ove godine ponovo našao u svetskom vrhu na rang listi britanskog instituta „Kvakareli Simonds“ (QS) u oblasti „Business Master Programme“. Pet master programa na engleskom jeziku uspelo je da se izdvoji među jakom međunarodnom konkurencijom
Stručnjaci analiziraju hiljadugodišnju poplavu na rečici Vinflus
Srpska ekonomija
Celokupni sistem brana u i oko Beča je projektovan za kapacitet protoka do 14.000 kubnih metara vode u sekundi, što je približno najvećoj ikad zabeleženoj poplavi u srednjoj Evropi iz 1501. godine. Normalno, kroz Beč teče oko 2.000 kubnih metara vode u sekundi pri srednjem vodostaju
Miris koji budi sećanja
Srpska ekonomija
Ima nešto magično u tom mirisu, nešto što budi uspomene i stvara osećaj prijatnosti i sigurnosti. Sećam se, još kad sam bila dete, bakine kuhinje koja je uvek odisala toplinom i aromom sveže skuvane kafe. Taj miris nije bio samo najava novog dana, već i simbol mnogih početaka, deljenja nezaboravnih trenutaka i povod razgovora
Revolucionarni keramički 3D štampani implant vilice
Srpska ekonomija
Prvi put u svetu jednom pacijentu je ugrađen keramički implant vilice iz 3D štampača ispod pokosnice. Nova metoda treba da pomogne da se izbegnu složene transplantacije kosti. Implant vilice je potreban, na primer, nakon ukljanjanja delova vilice zbog tumora ili kod teške atrofije vilice