Dobro došli na web portal SRPSKA EKONOMIJA

Svi bi da žive zdravijim i održivijim stilom, a rešenja se kriju u sasvim malim stvarima

Istraživanje
Srpska ekonomija

Poslednja analiza stavova svetske javnosti koju je sprovela GlobeScan agencija za istraživanje javnog mnjenja, ukazuje da ljudi širom sveta čeznu za zdravijim i održivijim životom, ali da bi ga ostvarili, neophodna su im finansijski pristupačnija rešenja da bi to postigli.

Studija je takođe pokazala da mnogi ljudi potragu za mogućim dobrim rešenjima vide kao veliki izazov i da očekuju od kompanija da ponude isplativije proizvode i usluge koja će istovremeno donositi dobrobit i korisnicima i prirodi (čak 50 odsto ispitanika deli ovaj stav). Ljudi žele proizvode koji će imati duži vek trajanja (77 odsto) i izbegavaju one za jednokratnu upotrebu (59 odsto). Značajan broj ljubitelja mesa, na primer, izjasnio se da bi rado izabrao obrok na biljnoj bazi ako su mu ukus, cena i nutritivna vrednost jednaki (ceo izveštaj možete pogledati na linku).

Ovakvi stavovi ljudi su dodatni pokazatelj važnosti kreiranja ponude održivih proizvoda i usluga, koji bi istovremeno bili prijemčivi i pristupačni svima. „Čovek se ponekad plaši životnih promena ili se jednostavno oseća zaglavljenim u stanju inercije – ne zna odakle da počne, ni šta treba da uradi, kako bi promenio svoju svakodnevicu i svet koji ga okružuje. Čuveno pitanje, koje nekada dovodi i do osećaja potpune beznadežnosti, glasi – koliko velika promena uopšte može da nastane usled ponašanja i odluke jednog pojedinca“, objašnjava Aldo Lele, rukovodilac sektora održivosti u kompaniji IKEA za jugoistočnu Evropu.

Istina je, međutim, da se mali koraci i te kako računaju, a suštinska ambicija koja stoji iza IKEA brenda jeste da pojednostavi održiva rešenja i to kroz niz malih akcija koje svako može preduzeti i sitnica koje, jednom uključene u život pojedinaca, vode velikim i važnim promenama na kolektivnom nivou – u njihovoj lokalnoj zajednici, državi, celom svetu. Vođena tom idejom, IKEA je u Srbiji pokrenula novu kampanju pod sloganom „Jedna mala stvar“, kojom želi da podigne svest o velikoj moći koja se krije u malim stvarima.

„Jedimo ono što je zdravije i izbegavajmo da bacamo hranu. Zavrnimo slavinu dok peremo zube i skratimo vreme tuširanja da uštedimo vodu. Zamenimo u kući obične sijalice LED osvetljenjem, ponesimo platnene vrećice, kad idemo u nabavku umesto da kupujemo plastične kese… To su samo neke od sitnica koje možemo da promenimo u svojoj svakodnevici i napravimo veliki pomak na globalnom planu. Veoma smo naporno radili kako bismo mogli da ponudimo lako primenjiva rešenja, po pristupačnim cenama“, dodaje Aldo Lele.

Pitanje održivosti je već dugo suštinski važan deo IKEA ponude – od izbora održivih materijala u kreiranju proizvoda, kao što je ponuda jela na biljnoj bazi i deplasiranja jednokratnih plastičnih proizvoda, preko pokretanja programa Prodaj ponovo, do konačne misije kompanije da, do 2030. godine, pređe na potpuno cirkularan i klimatski pozitivan obrazac poslovanja. Sve ove korake, IKEA preduzima sa ciljem da zdrava i održiva rešenja za život učini prvim izborom svih i narednu godinu učini godinom održivih odluka koje mnogi mogu doneti i jednostavno sprovesti u praksi, kako bi budućim generacijama ostavili bolji i stabilniji svet.

GlobeScan je kanadska agencija za istraživanje javnog mnjenja koja posluje u Kejptaunu, Hongkongu, Londonu, Parizu, San Francisku, Sao Paulu i Torontu, a sprovodi ih u oblastima korporativne reputacije, brend imidža, održivosti, društvene angažovanosti i trendova. Pristup agencije, zasnovan na dokazivanju stavova, oslanja se na ispitivanje opšte javnosti i targetovanih ciljnih grupa.

Najnovija studija GlobeScan-a o zdravom i održivom životu, sprovedena je u 27 zemalja tokom juna 2020. godine, u jeku pandemije virusa COVID-19. U istraživanju je ukupno učestvovalo 27.000 ispitanika, koji su iznosili svoje stavove, mišljenja, obrasce ponašanja u vezi sa održivijim i zdravijim životnim stilom. Studiju su partnerski osmislili IKEA, CVS Health, GlobeScan, PepsiCo, Visa i VVF International, kako bi pomogli organizacijama da bolje razumeju način razmišljanja ljudi na globalnom nivou i ustanovili šta im omogućava ili ih sprečava da žive zdravijim i održivijim načinom života.

Ostali naslovi

Bakino pojedi nešto na kašiku može i za doručak
Srpska ekonomija
Međunarodni dan integralnih žitarica, 19. novembar, podseća nas na značaj uvođenja zdravijih izbora u svakodnevnu ishranu i ukazuje na posebne dobrobiti koje nam integralne žitarice donose. Proizvodi od celog zrna su bogati vlaknima, esencijalnim nutrijentima i doprinose očuvanju zdravlja
Benefiti od zrna do šoljice
Srpska ekonomija
U svetu kafe, kvalitet nije samo reč, to je umetnost koja se stvara kroz pažljiv proces pripreme, od trenutka uzgoja njenih zrna pa do gutljaja iz omiljene šoljice. Da bi kafa zaista bila kvalitetna, važno je da ne izgubi svoja pozitivna svojstva tokom celog procesa proizvodnje: od branja, preko transporta, pa do pažljivog prženja i mlevenja na tradicionalan način
Mesto počinka srpskih ratnika
Srpska ekonomija
Plava grobnica je predeo mora oko ostrva Vido i grada Krfa u koje su potapana tela palih srpskih junaka kada više nije bilo mesta na kopnu. Prema zvaničnim, ali nepotpunim podacima jer svi umrli nisu evidentirani, do 23. marta 1916. u Krfskom kanalu sahranjeno je 4.847 srpskih vojnika i oficira
Beč: Poslednji dani Pompeje uživo
Srpska ekonomija
U Bečkoj dvorani Marxhalle otvorena je izložba „Poslednji dani Pompeje“ pre njenog uništenja. Uz pomoć virtuelne stvarnosti, izložba pokušava da spoji istoriju i zabavu. Erupcija Vezuva dovela je 79. godine do jedne od najvećih i verovatno najfascinantnijih katastrofa antičkog doba, do uništenja grada Pompeje
Austrija na šestom mestu u svetu po potrošnji kafe
Srpska ekonomija
Posle vode, kafa je najčešće konzumirano piće na svetu. Svaki dan se popije oko 2,6 milijardi šoljica kafe. Najviše kafe popije se u Luksemburgu, gde godišnja potrošnja kafe iznosi 8,47 kilograma po glavi stanovnika, dok je Austrija sa 5,73 kilograma na šestom mestu. U bečkim kafeima može se naručiti više od 40 različitih vrsta kafe
Bečki fakultet za ekonomiju i biznis ponovo u svetskom vrhu
Srpska ekonomija
Fakultet za ekonomiju i biznis u Beču (WU) se ove godine ponovo našao u svetskom vrhu na rang listi britanskog instituta „Kvakareli Simonds“ (QS) u oblasti „Business Master Programme“. Pet master programa na engleskom jeziku uspelo je da se izdvoji među jakom međunarodnom konkurencijom
Stručnjaci analiziraju hiljadugodišnju poplavu na rečici Vinflus
Srpska ekonomija
Celokupni sistem brana u i oko Beča je projektovan za kapacitet protoka do 14.000 kubnih metara vode u sekundi, što je približno najvećoj ikad zabeleženoj poplavi u srednjoj Evropi iz 1501. godine. Normalno, kroz Beč teče oko 2.000 kubnih metara vode u sekundi pri srednjem vodostaju
Miris koji budi sećanja
Srpska ekonomija
Ima nešto magično u tom mirisu, nešto što budi uspomene i stvara osećaj prijatnosti i sigurnosti. Sećam se, još kad sam bila dete, bakine kuhinje koja je uvek odisala toplinom i aromom sveže skuvane kafe. Taj miris nije bio samo najava novog dana, već i simbol mnogih početaka, deljenja nezaboravnih trenutaka i povod razgovora
Revolucionarni keramički 3D štampani implant vilice
Srpska ekonomija
Prvi put u svetu jednom pacijentu je ugrađen keramički implant vilice iz 3D štampača ispod pokosnice. Nova metoda treba da pomogne da se izbegnu složene transplantacije kosti. Implant vilice je potreban, na primer, nakon ukljanjanja delova vilice zbog tumora ili kod teške atrofije vilice
ChatGPT pogodan za biomedicinske simulacije
Srpska ekonomija
Model veštačke inteligencije (VI) GPT-4, poznat po svojoj primeni u ChatGPT-u, pokazuje značajne sposobnosti u biomedicinskom istraživanju i može se koristiti na raznovrsne načine za simulacije. Simulator je razvijen na Medicinskom fakultetu u Beču