Ljude ne interesuje „treća studija izvodljivosti, već kao i u vreme nemačkog ujedinjenja, kada će biti izgrađen prvi kilometar auto-puta”, grdnja je kancelarke Nemačke Angele Merkel, na račun Brisela, odnosno sporosti u realizaciji ideje da EU finansijski pomogne izgradnju infrastrukture, na prvom mestu putne i železničke, na Balkanu.
Ideja o pomoći od milijardu evra, pomenuta prvi put još pre četiri godine, očigledno se ne realizuje dovoljno brzo iako je novac obezbeđen. Merkelova strahuje od budućnosti odnosa i među samim državama regiona, ali i njihovog odnosa sa Evropskom unijom i sa njenim strateškim neistomišljenicima – Turskom, Rusijom ili Kinom. Evropi, u ovom pokušaju da projektima „Berlin plus” ili novi „Maršalov plan”, kako neki vole da ga nazivaju, pomogne balkanske države, odnosno da ih podupiranjem izgradnje infrastrukture drži bližim Briselu, kada se već proces proširenja EU prilično odužio, ne ide, međutim, na ruku činjenica da autoputeve na Balkanu grade uglavnom firme baš iz Kine ili Turske.
Prethodni projekti sa zemljama članicama EU su ili završeni neslavno ili su prolonigrani rokovi za završetak izgradnje. Pored toga, ni same države regiona ne mogu, što zbog unutarpolitičkih, što zbog međusobnih sukoba ali i različitih geopolitičkih interesa, usaglasiti šta je to što je ovim prostorima potrebno, odnosno kojim se to autoputevima najlakše može stići u razvijenu Evropu. I u Evropsku uniju u koju su, barem deklarativno, svi i krenuli, ali uz mnoge prepreke na tom putu.