Srbija ne raspolaže prirodnim, ljudskim niti tehnološkim kapacitetima koji bi obezbedili brz ekonomski rast. Njeno je siromaštvo prastaro. Periodi hrabrih, dubinskih, brzih reformi sporadični, gotovo incidentni. Srbija je i dalje izolovano društvo i dirigovana ekonomija. Infrastruktura nedovršena, železnica nepostojeća, javna preduzeća uporišta korupcije, partokratije i hronične neefikasnosti, finansijsko tržište plitko, oskudno, neslobodno, trgovina tajkunizirana i monopolizirana, banke i multinacionalne korporacije u kartelima, obrazovanje i zdravstvo afrički, granice rigidne. Država neintegrisana u slobodni svet, u sporovima s većinom suseda. Dilema da li ćemo u EU i NATO (kao da nije čast biti u članstvu takvih klubova globalnog uticaja) otkriva nekompetencije, zlovolju, frustracije i loše namere, i u elitama i u dubokom društvu, i u dubokoj državi, poput onih o vakcinama, osiromašenom uranijumu, avionskim preletima, svetskim zaverama. Vlast je politički defokusirana, rasuta, opozicija pod liderstvom političkih mediokriteta.
Teško je nabrojati pretpostavke, iz prošlosti ili aktuelnosti, zašto smo siromašni. Ekonomiju sam u stanju da posmatram samo sa stanovišta politike. I prošlost je važna, ali je pitanje političke odgovornosti, i liderstva i celine građanstva, etički imperativ i put do definisanja novih sistemskih, time i ekonomskih prioriteta. Svoje niske političke i ekonomske performanse Srbija je nasledila iz daleke agrarne prošlosti, i novijih epoha komunizma i nacionalizma. Takvo stanje ne može suštinski izmeniti nijedna vlada u jednom ili u nekoliko mandata. U godinama nakon 5. oktobra 2001. (u međuvremenu koje je steklo punoletstvo), bila je očigledna energija promena, koja je doprinela naglom rastu zarada i opšte efikasnosti, bez obzira na zbrzana, nekvalitetna sistemska rešenja, obično podvedena pod pojam tajkunske privatizacije. Taj model opravdavao se potrebom da se hitno uvede u legalne tokove kapital opljačkan u toku prvobitne akumulacije, u senci ratova i međunarodne izolacije. Dugoročne posledice demokratskog deficita u politici i ekonomiji (privatizacija, finansijsko tržište) verovatno su povratak pesimizma u društvene strukture i cinizam u izbornim i, uopšte, političkim procesima, uz uobičajenu pokornost vlastima koje god da su (samo tako je i Đinđić pobedio u januaru 2001).