Dobro došli na web portal SRPSKA EKONOMIJA

Digitalna ekonomija: PRIMERI I OBJAŠNJENJE POSLOVNIH MODELA

Piše: Branislav Vujović predsednik New Frontier Group

Mihael Dubin i Majk Levin su 2010. godine razgovarali o svojoj frustraciji zbog pribora za brijanje, najviše zbog cene, ali i o neprijatnostima kada zaborave da kupe nove patrone za brijač, pa moraju da se briju starom patronom s pomalo otupelim oštricama. Mihael je radio u digitalnim medijima i marketingu i imao iskustva s kreiranjem video-sadržaja za Jutjub za velike kompanije, a Majk se fokusirao na proizvodnju.

Lako su se dogovorili da osnuju firmu koja će se baviti novim načinom prodaje brijača i rezervnih patrona, i pokušaju da reše tri problema za klijente: 1) cenu; 2) da klijenti mogu da se pretplate i tako svaki mesec dobiju nove, oštre patrone na kućnu adresu, bez odlaska u prodavnicu; 3) da se nikad ne briju tupim oštricama. U januaru 2011. osnovali su firmu Dollar Shave Club. Majk je u novi posao uložio svoju životnu ušteđevinu od 35.000 američkih dolara, a 4.500 je potrošio na pomalo komičan i sarkastičan video u kom je sam učestvovao. Video je postavljen na Jutjub i vrlo brzo postao viralan. Doneo je odličnu reklamu, uz dobru ponudu: “Pretplatite se za jedan dolar mesečno i svaki mesec ćete poštom dobiti nove patrone. Ne morate više da mislite da li ćete zaboraviti da ih kupite pa ćete morati da se brijete tupim oštricama. Prijavite se na našoj veb-stranici.” Za prvih 48 časova dobili su 12.000 pretplatnika i morali su da pozovu prijatelje i rodbinu da pomognu u pakovanju.

Mihael je koristio kineskog proizvođača i vrlo brzo je uspeo da postane hit na internetu. Velika i moćna kompanija Gillette, kao najveći proizvođač i prodavac pribora za brijanje, nije mogla adekvatno da odgovori na ovaj izazov jer, pored proizvodnje u 26 zemalja, moćnih partnera koji su distribuirali i prodavali njihove proizvode po celom svetu, ogromne marketinške mašinerije sa zvezdama kao što je Rodžer Federer, sa svojom velikom i mnogobrojnom organizacijom, ne može lako da promeni način rada i svoju kulturu. A i zašto bi kada ostvaruju više od sedam milijardi dolara prihoda, s vrlo dobrim marginama. Oni imaju više viceprezidenata nego što do Dollar Shave Club ima zaposlenih.

Nekoliko godina kasnije Dollar Shave Club je postao broj jedan u Americi u prodaji pribora za brijanje i patrona preko interneta i postao vodeći igrač na brzorastućem tržištu. Gillette je pokušao da parira, ali zasad ne uspeva da se probije na listi vodećih u prodaji preko interneta. Kakva je razlika između dva poslovna modela, jednog industrijskog i drugog digitalnog? Gillette posluje u takozvanom cevnom poslovnom sistemu, u kom se ide od istraživanja i razvoja, proizvodnje, preko distribucije, do krajnjeg korisnika. Investicije u resurse su ogromne – Gillette poseduje laboratorije, istraživačke centre, fabrike u 26 zemalja, što sve utiče na cenu. Iako proizvodnja košta cent ili dva, dok proizvod stigne do kupca, svi dodatni troškovi i marže dovedu do toga da cena bude od 15 do 20 dolara. Ukupna profitna marža ide na nekoliko hiljada procenata i to predstavlja opasnost, a s druge strane mogućnost za uvođenje novog poslovnog modela. Koriste se klasični mediji za marketing, jer se cilja na masovno tržište.

Ostali naslovi

Crnjanski protiv Sondermajera – rijaliti iz doba čarlstona
Piše: Miroslav Lj. Cvijović
Nedavna poseta nemačkog kancelara Beogradu i najnovija poseta prvog čoveka Francuske našoj prestonici nanovo su podstakle deo naše javnosti da se bavi pitanjem izbora naše konkretnije orijentacije u okviru zajednice evropskih naroda
Silazak sa čarobnog brega
Piše: Miroslav Lj. Cvijović
Bog Mars iz decenije nakon sklapanja starinskog Versajskog sporazuma, danas kao da dobija svoju prilično vernu reinkarnaciju. Osionost pobednika i nenamireni geopolitički računi sada – posle Hladnog rata (slično stanju posle Prvog svetskog rata) kolevka su tog njegovog ,,ponovnog utelovljenja’’
Nevidljivi šavovi istorije
Piše: Miroslav Lj. Cvijović
Ko na brdu ,,ak’ i malo stoji’’ više vidi od onog koji stoji u njegovom podnožju. Reči našeg velikog pesnika shvatamo, svakako, kao alegoriju. Rečeno ,,brdo’’ ne mora nužno biti nekakva markantna tačka u prostoru. Ono može predstavljati i komotnu vremensku distancu sa koje i osrednja pamet može da dokuči šta se ,,iza brda valja’’
Maskenbal na ringišpilu
Piše: Miroslav Lj. Cvijović
Kao otac danas poznatijeg Slobodana Jovanovića, Vladimir Jovanović jedan je iz reda ,,žrtava’’ ostvarenog naloga starih Grka, koji glasi: budi veći od svoga oca. Mesto profesora političke ekonomije na beogradskoj Velikoj školi nije bilo dovoljno da se ispuni jedna izuzetna sudbina
Čuvarkuća
Piše: Vesna Zdravković
Pored Vaskrsa četvrti mesec 2023. opisala bih ovako - Aprilili, ekonomska otpornost i održivi kreditni rejting, eAgrar, vino „Otvorenog Balkana“. April su obeležili i Dani Beograda izmešani sa novim sistemom javnog prevoza i tradicionalnim maratonom. Sve to podvučeno čeličnim krilima naše armije
Prolećna statistika, cveće i sećanja
Piše: Vesna Zdravković
Dok se temperatura koleba i ide gore-dole mart sumira brojke o BDP-u i inflaciji, analiziraju se rezultati tridesetog jubilarnog Kopaonik biznis foruma, penzioneri dobijaju penzionersku karticu, poljoprivrednici eAgrar. Prebrojava se u martu koliko je prošle godine obavljeno kupoprodaja na tržištu nepokretnosti, otvorena je tradicionalno nautička sezona, a Beograđani su dobili jedinstveni servisni centar
Jezičke začkoljice
Piše: Vesna Zdravković
Jezik je hranitelj naroda i dok ga negujemo dotle živi i narod, rekao je Vuk Stefanović Karadžić čijih sam se reči prisetila povodom Međunarodnog dana maternjeg jezika koji se obeležava u februaru
Januarski buđelar
Piše: Vesna Zdravković
Januar 2023. godine protekao je uobičajeno. Praznovalo se i do deset dana, pa onda su se slavile slave, a đaci su bili na zimskom raspustu. Ipak uz praznično-novogodišnje raspoloženje ostao je onaj stari osećaj “nikad kraja januaru”. Naravno, za većinu građana u Srbiji odužio se januar kada je reč o finansijama. Ispraznio se buđelar
Okrećemo novi list
Piše: Vesna Zdravković
Izlistali smo kalendar i celu 2022. godinu. Bacamo list po list i želimo da bude bolje
Restauracija
Piše: Vesna Zdravković
Novembar mesec ove godine odlazi u znaku po ko zna koji put preispitivanog vaspitno-obrazovnog procesa, projekcija republičkog budžeta, energetskih ušteda, manje kupoprodaje stanova čije cene ne padaju. Bila je obnova gradskog prevoza u Beogradu, a tradicionalno održane su kulturno-sajamske manifestacije. I prvi put svetsko prvenstvo u fudbalu u zimskom periodu