Sa Aleksandrom Đurđević, direktorkom Delta Motorsa, razgovarali smo o stanju u domaćoj automobilskoj industriji, inovacijama, novim trendovima, navikama naših potrošača, koji tradicionalno vole nemačke automobile, i tome ko su biznis atlete, nova vrsta poslovnih ljudi, kojima se BMW prvenstveno obraća
U kakvom poslovnom ambijentu slavite 100 godina BMW i deceniju rada u Srbiji?
Ova godina je za nas rekordna u svakom smislu, i po ukupnom broju prodatih jedinica automobila i motocikala, i po poslovnom rezultatu. Iako je tržište automobila u Srbiji prilično neuređeno, a u najvećoj meri mislim na polovna vozila i relativno sporne regulative, mi smo konzistentnim nastupom na tržištu i održivim poslovnim odlukama uspeli da obezbedimo stabilan rast na svakoj liniji poslovanja. S druge strane, neophodno je uvoditi inovacije, što najčešće povlači znatne investicije, a kompanija na to gleda vrlo pozitivno i stimuliše nas da idemo napred. BMW svoju stogodišnjicu slavi prototipom BMW Vision, koji predstavlja to kako bi u budućnosti mogao da izgleda BMW, ali i koncept mobilnosti i tehnologije uopšte. U sledeću godinu ulazimo, takođe, nešto ispred svog vremena, možda pomalo preuranjeno, uvodeći električna vozila iako za to ne postoji odgovarajuća infrastruktura, kao ni državne ili lokalne subvencije. Međutim, električna vozila su prisutna u gotovo svim zemljama u regionu, u svetu su sasvim uobičajena, tako da verujemo da ćemo uz pomoć inopartnera doneti i konkretna rešenja i predloge kako bi se i ovaj razvojni segment našeg tržišta ubrzao. BMW stogodišnjicu i deceniju poslovanja kompanije Delta Motors obeležili smo velikom proslavom s prijateljima i poslovnim partnerima, kako i dolikuje velikim jubilejima. U sledeću godinu ulazimo optimistično, iščekujući nove, uzbudljive modele, poput nove Serije 5, BMW X3, a odmah zatim i potpuno nove modele u gami, BMW X2 i BMW X7.
Koliko je srpsko tržište dobro za BMW, koji ne gubi titulu prestižnog brenda na tržištima Evrope i sveta?
BMW je već godinama na listama globalno pozicioniran kao broj 1 – najpoželjniji automobilski brend, zatim najvredniji premijum brend i najmoćniji nemački brend uopšte. Takođe, mi kao smo kupci veoma naklonjeni nemačkim proizvođačima i izrazito im verujemo. Ukoliko se na to doda spremnost uvoznika da ulaže u svakom smislu, pre svega mislim na vredan rad i investicije u brend, imamo dobitnu kombinaciju. S druge strane, začudili biste se kakvu dugoročnu štetu na našem tržištu mogu napraviti loš tretman i loša prezentacija brenda, takvu da nijedna globalna liderska pozicija, imidž pa ni kvalitet proizvoda to ne mogu nadoknaditi. Dakle, mogu zaključiti da smo kao zemlja veoma zahvalni za zastupanje ovakvog brenda, ali za to su potrebni velika snaga i iskustvo sistema, kao i finansijska snaga i spremnost da se investira dugorčno.
Koliko se kupuje za keš, koliko na kredit, i da li su krediti povećali prodaju?
Nešto više od polovine prodatih novih vozila prodajemo putem lizinga ili renta, a ostatak je keš kupovina. Potpuno je zanemarljivo učešće kupovine podizanjem kredita zbog visokih kamatnih stopa. Takođe, odnos jeste gotovo na prošlogodišnjem nivou, ali primećuje se porast udela kupovine na rent u odnosu na finansijski lizing u ukupnom finansiranju vozila (53% vozila su na rent, dok je prošle godine taj udeo bio 28%). Što se tiče polovnih vozila, još uvek je slab odziv finansijskih kuća za lizing, pa je tu i dalje dominantan procenat keš kupovine. Tu je kredit nešto zastupljeniji, ali ne prelazi procenat učešća veći od 10 odsto. Za motocikle je, takođe, većinom zastupljena keš kupovina, međutim, raste učešće finansiranja putem kredita, dok je lizing, još uvek, izrazito ograničeno dostupan i skup.