Dobro došli na web portal SRPSKA EKONOMIJA

Automobilska industrija u potrazi za novim tržištima

Piše: David Klepić

Globalizacija je fenomen koji započinje još u 19. veku, ubrzavajući ekonomski rast i razvoj država i regiona, pre svega Severne Amerike, Evrope i delimično Azije. Iako je tek 1970. godine skovan termin globalizacija, puni zamah i efekti globalnog povezivanja i konvergencije postaju vidljivi najviše početkom novog milenijuma. S obzirom na to da se globalna proizvodnja izmešta iz razvijenih država u države u razvoju, gde su potencijalni troškovi investitora manji, postavlja se pitanje da li će to doprineti i u kom obimu podizanju životnog standarda angažovanih radnika? Da li je tu šansa i za države regiona Zapadnog Balkana da, privlačeći investicije u automobilskoj industriji, utiču na podizanje nivoa ukupne industrijske proizvodnje, koja je ključna za visokorazvijenu privredu? Proizvodnja automobila na globalnom nivou odvija se pre svega na severnoameričkom kontinentu, koji je tradicionalno jedan od najvećih proizvođača automobila na svetu, zatim u Evropi i sve više u Aziji.

Prema statistici Međunarodne organizacije proizvođača automobila, u regionu NAFTA, koji obuhvata SAD, Kanadu i Meksiko, tokom prethodne, 2016. godine proizvedeno je više od 18 miliona vozila, što čini oko 19% ukupne svetske proizvodnje. S obzirom na takav obim proizvodnje, postavlja se pitanje kakav je životni standard i visina zarada zaposlenih u gigantima poput Dženeral motorsa, Forda i Fijat-Krajslera. Tokom 2015. godine vođena je ozbiljna rasprava između Unije ujedinjenih automobilskih radnika, koja zastupa interese zaposlenih u SAD, Kanadi i Portoriku, i najvećih proizvođača. Bilo je reči o tome da su zbog recesije zarade radnika realno, iako ne i nominalno, pale. Sa druge strane, automobilski giganti su zapretili da su njihovi troškovi zarada već previsoki i da će preseliti proizvodnju u Meksiko i države s jeftinijom radnom snagom.

Ostali naslovi

Kako mladi vide svoju budućnost?
Srpska ekonomija
Većina srednjoškolaca planira da nastavi obrazovanje i upiše željeni fakultet ili višu školu (67%), dok mali procenat razmišlja o zapošljavanju, razvoju privatnog posla ili dodatnim kursevima. Ovo ukazuje na snažnu orijentaciju ka visokom obrazovanju kao osnovi za buduću karijeru
Koliko smo (ne)zadovoljni svojim izgledom
Srpska ekonomija
Novo istraživanje o fizičkoj formi i zdravlju u Srbiji, koje je sprovela farmaceutska kompanija Galenika, otkriva jasne razlike u percepciji žena i muškaraca, ali i zabrinjavajuće podatke – preko 40 odsto ispitanika smatra da ima prekomernu težinu ili da je gojazno
Globalni izazov za studente
Srpska ekonomija
Posle više od dve decenije, jedno od najvažnijih međunarodnih studentskih takmičenja iz oblasti arhitekture, Saint-Gobain Architecture Student Contest, po projektnom zadatku vraća se tamo gde je i prvi put održano – u srpsku prestonicu. Ovo danas prestižno takmičenje okuplja više od 1.300 studenata iz oko 30 zemalja širom sveta
Czechoslovak Group - Ključni igrač u globalnoj odbrambenoj industriji
Srpska ekonomija
Kompanija Czechoslovak Group (CSG), evropski industrijski lider u odbrambenom i tehnološkom sektoru, specijalizovana za proizvodnju malokalibarske municije, vazduhoplovnu i automobilsko-železničku industriju, osnovana je 1995. godine
Šta o finansijama možemo da naučimo od pčela?
Srpska ekonomija
Posmatranjem načina na koji pčele funkcionišu u svojoj zajednici, možemo prepoznati iznenađujuće paralele sa osnovnim principima finansijske pismenosti. Njihova posvećenost štednji, jasno definisane uloge i dugoročno planiranje su i dobar model za odgovorno upravljanje ličnim i porodičnim budžetom
Kako su se voleli Hercegovci i Savamala
Srpska ekonomija
Baš kao što se u Beogradu vekovima unazad susreću Sava i Dunav, tako su mu i brojne ličnosti dolazile u zagrljaj kako bi ostvarili svoje snove. Među njima se ističu dva ponosita Hercegovca koji su, svaki na svoj način, zadužili grad u koji su bili zagledani i zaljubljeni do kraja života: Moma Kapor i Luka Ćelović
Na koji način projekat EKOOPŠTINA oblikuje budućnost održivih rešenja na lokalne zajednice
Srpska ekonomija
Projekat EKOOPŠTINA pomaže lokalnim samoupravama da promovišu održiva rešenja u oblastima upravljanja otpadom, upravljanja vodama... O projektu govori Bojana Zeković, docent na Arhitektonskom fakultetu Univerziteta u Beogradu
Rast malvera u mobilnom bankarstvu i fišinga u kriptovalutama
Srpska ekonomija
Malver u mobilnom bankarstvu porastao 3,6 puta a fišing u kriptovalutama skočio za 83%. Zemqe napogođenije finansijskim malverom za računare bili su Turkmenistan, Tadžikistan, Kazahstan, Švajcarska, Kirgistan, Meksiko, Argentina, Paragvaji Urugvaj
CSG grupa Fondacijom podržava zaposlene i mlade
Srpska ekonomija
Fabrika „14. oktobar“ je primer uspešne integracije tradicije i inovacija u industrijskom sektoru. Kroz kontinuirana ulaganja u opremu, revitalizaciju proizvodnih kapaciteta i stručnu obuku radne snage, fabrika je postala jedno od ključnih mesta za proizvodnju visokokvalitetnih vojnih i industrijskih proizvoda u regionu
Inovativni fasadni sistem, jednostavan za primenu
Srpska ekonomija
Kompanija Saint-Gobain u svom portfoliju ima novi fasadni sistem EnveoTherm, koji je razvila koristeći najnovije tehnologije uz izuzetne performanse, sa visokom fleksibilnošću u dizajnu i kao adekvatno rešenje za sve vrste objekata koji je ETA (European Technical Assessment) sertifikovan