Dobro došli na web portal SRPSKA EKONOMIJA

Automobilska industrija u potrazi za novim tržištima

Piše: David Klepić

Globalizacija je fenomen koji započinje još u 19. veku, ubrzavajući ekonomski rast i razvoj država i regiona, pre svega Severne Amerike, Evrope i delimično Azije. Iako je tek 1970. godine skovan termin globalizacija, puni zamah i efekti globalnog povezivanja i konvergencije postaju vidljivi najviše početkom novog milenijuma. S obzirom na to da se globalna proizvodnja izmešta iz razvijenih država u države u razvoju, gde su potencijalni troškovi investitora manji, postavlja se pitanje da li će to doprineti i u kom obimu podizanju životnog standarda angažovanih radnika? Da li je tu šansa i za države regiona Zapadnog Balkana da, privlačeći investicije u automobilskoj industriji, utiču na podizanje nivoa ukupne industrijske proizvodnje, koja je ključna za visokorazvijenu privredu? Proizvodnja automobila na globalnom nivou odvija se pre svega na severnoameričkom kontinentu, koji je tradicionalno jedan od najvećih proizvođača automobila na svetu, zatim u Evropi i sve više u Aziji.

Prema statistici Međunarodne organizacije proizvođača automobila, u regionu NAFTA, koji obuhvata SAD, Kanadu i Meksiko, tokom prethodne, 2016. godine proizvedeno je više od 18 miliona vozila, što čini oko 19% ukupne svetske proizvodnje. S obzirom na takav obim proizvodnje, postavlja se pitanje kakav je životni standard i visina zarada zaposlenih u gigantima poput Dženeral motorsa, Forda i Fijat-Krajslera. Tokom 2015. godine vođena je ozbiljna rasprava između Unije ujedinjenih automobilskih radnika, koja zastupa interese zaposlenih u SAD, Kanadi i Portoriku, i najvećih proizvođača. Bilo je reči o tome da su zbog recesije zarade radnika realno, iako ne i nominalno, pale. Sa druge strane, automobilski giganti su zapretili da su njihovi troškovi zarada već previsoki i da će preseliti proizvodnju u Meksiko i države s jeftinijom radnom snagom.

Ostali naslovi

Sve sofisticiranije praznične prevare
Srpska ekonomija
Kako se približavaju novogodišnji praznici, podsećamo vas da to nije vreme samo za magiju i slavlje, već i idealna prilika za prevarante da zloupotrebe prazničnu jurnjavu za poklonima i dobrim ponudama. Usred sjaja proslava kraja godine, identifikovano je nekoliko istaknutih prevara koje ciljaju potrošače u različitim regionima i na različitim jezicima
Društvo u Srbiji i dalje pretežno patrijarhalno
Srpska ekonomija
„Čak 48% svetske migrantske populacije čine žene. One imaju ograničen pristup zdravstvu, obrazovanju, zapošljavanju, socijalnoj pomoći, često su nezaštićene od nasilja i izložene riziku seksualne i radne eksploatacije, kao i trgovini ljudima“, navela je Jovana Stamenković iz GIZ na otvaranju događaja „Izazovi i prilike u migracijama: perspektiva rodne ravnopravnosti“
Radnicima prilikom odabira posla najvažnija visina plate
Srpska ekonomija
Visina plate ostaje najvažniji faktor za odabir posla u Srbiji,a za čak 66% ona je presudan kriterijum. Ipak, dobri međuljudski odnosi su i dalje izuzetno važni, jer ihkao predusne prilikom odabira poslodavaca navodi više od polovine ispitanika (61%). Na trećem mestu nalazi se mogućnost učenja i napredovanja, koja je važna za više od trećine ispitanika
Šta spaja Rokfelere, Milenu Dravić, Moma Kapora i Cuneta Gojkovića?
Srpska ekonomija
Od trenutka kada se u svom punom sjaju i raskoši predstavio Beogradu 1912. godine, hotel Bristol, arhitektonsko remek-delo ingenioznog Nikole Nestorovića, stekao je status centra mondenskog života u srpskoj prestonici. Podignut je u srcu Savamale
Zgradi Stare pošte vraća se originalni izgled
Srpska ekonomija
Zgrada Stare pošte na Savskom trgu, u okviru Beograda na vodi, uskoro će biti potpuno rekonstruisana, a nakon završetka radova, nekada monumentalnoj građevini biće vraćen originalni, raskošni izgled iz 1929. godine, kada je i podignuta u srpsko-vizantijskom stilu. U Korunovićevom zdanju biće smešteni Arheološki muzej i dve pozorišne scene
E-fakture kao osnova digitalne transformacije u Srbiji
Srpska ekonomija
Digitalizacija poreskog sistema u Srbiji zahteva prevazilaženje brojnih izazova kako bi digitalna rešenja postala temelj potpunih transformacija u privredi i državnim organima koji se bave porezima, o čemu smo razgovarali sa profesorkom finansija i kreativne ekonomije dr Hristinom Mikić sa Metropolitan Univerziteta u Beogradu
Šta mladi očekuju i kako poslodavci mogu da odgovore?
Srpska ekonomija
Tokom oktobra 2024. godine, Startuj Infostud je sproveo istraživanje među 1805 mladih u Srbiji kako bi stekao dublji uvid u njihove stavove i iskustva na tržištu rada. Rezultati ukazuju na značajne promene koje generacija Z donosi u poslovno okruženje, ali i na izazove sa kojima se suočava na početku karijere
Najbolji rezultati u oblasti društvene odgovornosti i brige o zaposlenima
Srpska ekonomija
Istraživanje koje je sprovela Američka privredna komora u Srbiji u saradnji sa konsultantskom kompanijom EY, pod nazivom „Uvidi o politikama i aktivnostima kompanija u oblasti ESG-a i održivosti“, otkriva ključne trendove i izazove s kojima se kompanije u Srbiji suočavaju
Nova strategija za stare izazove
Srpska ekonomija
Povratak u domovinu često je izazov koji prevazilazi individualne priče povratnika. Oni koji se vraćaju u Srbiju po osnovu sporazuma o readmisiji, prinudno ili svojevoljno, suočavaju se sa nizom poteškoća: od ponovne izgradnje života u zemlji iz koje su jednom otišli, preko prevazilaženja traumatičnih iskustava iz inostranstva
Jesen je pravo vreme za sadnju
Srpska ekonomija
Život u gradu ne mora da znači da nismo povezani sa prirodom. Zeleno utočište možemo napraviti i sami. Naime, urbano baštovanstvo je rastući globalni trend koji uveliko stiže i kod nas. Podrazumeva uzgajanje kako dekorativnih biljaka, tako i voća, povrća ili začinskog bilja na krovnim terasama, balkonima, krovovima, u zajedničkim baštama, vertikalnim vrtovima