Dobro došli na web portal SRPSKA EKONOMIJA

Budućnost Evrope

FELJTON - EVROPSKA UNIJA NA RASKRŠĆU: RANE ZADATE SOPSTVENOM RUKOM FELJTON - EVROPSKA UNIJA NA RASKRŠĆU: RANE ZADATE SOPSTVENOM RUKOM EVROPSKA UNIJA NA RASKRŠĆU: RANE ZADATE SOPSTVENOM RUKOM
Prof. dr Ognjen Radonjić

Koncept ekonomske politike evrozone se sastoji iz centralizovane monetarne i decentralizovane fiskalne politike bez jasne politike kontrole budžetskih deficita i nivoa javnog duga zemalja članica, bez jasne politike sankcija prema državama koje krše standarde nivoa budžetskog deficita i nivoa javnog duga i bez jasnog odgovora da li će, u slučaju kada se neka država članica nađe pred bankrotom, Evropska unija baciti pojas za spasavanje (bail-out). Pošto su ekonomije zemalja članica strukturno različite i pošto su konkurentne u različitoj meri univerzalna monetarna politika i decentralizovana fiskalna politika ima za posledicu stalno prisutne makroekonomske neravnoteže. Istovremeno, privatno finansijsko tržište je neefikasno ograničavalo javnu potrošnju zemalja članica evrozone jer je formirano očekivanje da će, u slučaju prezaduženosti članica, ECB i/ili Evropska unija priskočiti u pomoć - što se na kraju i desilo čime se samo stimuliše moralni hazard u budućnosti. Takođe, zbog zanemarivanja različitosti između ekonomija članica, nisu formirani mehanizmi fiskalnih transfera iz centra i između ekonomija članica u slučaju javljanja egzogenih i asimetričnih šokova. Sve ovo skupa, čini entitet evrozone krhkim i nestabilnim.

U ovom trenutku je, na prvom mestu, potrebno razmišljati o centralizovanim fiskalnim mehanizmima koji bi se automatski aktivirali u slučaju pojava većih neravnoteža u pojedinim delovima evrozone. Sjedinjene Američke Države predstavljaju primer uspešne monetarne i fiskalne unije. Američke države i lokalni organi vlasti imaju veliku slobodu u odlučivanju u vezi poreske osnovice, poreskih stopa i načinu trošenja sredstava iz budžeta. Takođe, slično evrozoni, američke države i lokalni organi vlasti ne kontrolišu monetarnu politiku i zadužuju se na privatnom finansijskom tržištu. Privatna finansijska tržišta, kao i zakon, u mnogim američkim državama ograničavaju nivo javne potrošnje. Sa druge strane, budžet na federalnom nivou iznosi 20% BDP-a. Federalni prihodi imaju svoj izvor u federalnim porezima i federalnim obveznicama iz kojih se finansiraju nacionalna odbrana kao i penziono i zdravstveno osiguranje za starija lica i lica sa invaliditetom, obrazovanje, transport itd. Ne manje važno, u slučaju većih neravnoteža, automatski se aktiviraju fiskalni transferi na federalnom nivou kako bi se sistem stabilizovao. Na primer, rast cene nafte na svetskom tržištu ima pozitivan efekat na privredu Teksasa i Montane, rastu njihovi prihodi, pa samim tim i poreski prihodi i njihov doprinos federalnoj kasi. Istovremeno, u državama koje su pogođene rastom cene nafte padaju poreski prihodi i njihov doprinos federalnoj kasi. Da bi ublažila ovaj negativan udar i sprečila dalji pad u aktivnosti i stvaranje budžetske rupe, federalna blagajna ugroženim državama transferiše neophodna sredstva.

Sa druge strane, u evrozoni rast u ceni nafte brine čelnike ECB-a zbog potencijalnog rasta u inflaciji što može imati za posledicu monetarno zatezanje usred recesije. Dakle, u Sjedinjenim Američkim Državama je na nivou američkih država u većini slučajeva račun budžeta uravnotežen, dok se deficiti kumuliraju na federalnom nivou. Upravo ovi transferi omogućavaju uravnotežen budžet i sprečavaju rast u troškovima kapitala za države koje su u padu. Slično tome, vredi pomenuti da u Nemačkoj postoji mehanizam koji garantuje pokrajinama (Länder) minimalne poreske prihode koji su otprilike jednaki prosečnim poreskim prihodima, tako da su neke pokrajine konstatno neto primaoci, dok su druge pokrajine stalno neto kontributori.

U tom smislu, moguće je da troškovi na nivou zemalja članica evrozone ostanu decentralizovani. Ono što je potrebno je da budžet Evropske unije za razliku od sadašnjih 1% BDP-a, bude na nivou od 15-20% BDP-a zemalja-članica i da se uspostave mehanizmi i jasna pravila fiskalnih transfera sa centralnog nivoa i među državama članicama. Tako, iako bi u zemlji koja je pod kriznim udarom pali poreski prihodi, zahvaljujući transferima (na recimo per capita bazi), nivo fiskalnog deficita i javnog duga bi bio niži, te samim tim ne bi došlo do srozavanja kreditnog rejtinga zemlje i konsekventno rasta troškova kapitala čime bi se smanjio udeo odliva novca iz državnih kasa na ime kamatnih plaćanja. Drugo važno pitanje je uvođenje federalnih poreza kojima bi se centralizovano finansiralo obrazovanje, socijalna politika, odbrana, transferi itd. Takođe, bilo bi važno kreirati federalne dužničke hartije od vrednosti jer bi riziko premija na njih bila niža iz prostog razloga jer se na federalnom nivou kreira novac. Moglo bi se takođe uvesti pravilo da ECB u nekom procentu BDP-a evrozone ima pravo da kupuje državne obveznice zemalja-članica.

U nedostatku ovih mehanizama, ECB vodi fiskalnu politiku čime se ugrožava njena nezavisnost. Isto tako, narušava se i njen kredibilitet jer je zarad stabilnosti prekršila svoju obavezu i upustila se u kupovinu državnih obveznica zemalja-članica evrozone. Bez ovih promena perspektiva opstanka evrozone je, čini se, tmurna. Naravno, sve ovo je mnogo lakše napisati nego uraditi jer se uspeh monetarne i fiskalne centralizacije u Sjedinjenim Američkim Državama zasniva na savršenoj mobilnosti radne snage i kapitala i političkom jedinstvu, zajedničkim ciljevima i vrednosnim sistemom.

Primarni zadaci koji stoje pred čelnicima evrozone nisu tehničke prirode i odnose se na usaglašavanje i sprovođenje konzistentne monetarne i fiskalne politike i kreiranje sistema transfernih plaćanja. Da bi to bilo moguće, potrebno izgraditi evropski indentitet što implicira dominaciju nadnacionalnog nad nacionalnim interesima. Samo će u tom slučaju privredni sistem evrozone funkcionisati bez povremenih naglih iskakanja. Tako, Italijani moraju biti spremni da pomognu druge zemlje članice na način na koji je severna Italija tokom celog prošlog veka finansirala razvoj južne Italije ili Nemci moraju pokazati svoju spremnost da pomognu kao što Zapadni Nemci i dalje plaćaju račune ujedinjenja sa Istočnom Nemačkom.

Snažna evrozona je neophodan uslov opstanka prosperitetne i stabilne Evropske unije. U suprotnom, izbor nečinjenja i prepuštanja vetrovima sudbine će potkopati jedan od najvažnijih civilzacijskih projekata još od nastanka nacionalnih država. U tom slučaju će nadvladati sile koje značajno ograničavaju slobodno kretanje rada pa samim tim i jednaka prava svih njenih građana. Potencijalna prevlast destruktivnih procesa kao što su bregzit, teroristički napadi, finansijske krize i posledični uspon evroskepticizma, populista i ekstremnih desničara bi najverovatnije značila početak kraja ove jedinstvene civilizacijske tekovine. Ostaje nada da će nas izbori za Evropski parlament koji treba da se održe u maju ove godine uveriti da je ideja jedinstvene Evrope i dalje živa.

                                                                                                                                                                                                                                                                    Kraj feljtona

Ostali naslovi

Od klasičnih obuka do online kurseva
Srpska ekonomija
Kako danas izgleda učenje u kompanijama u Srbiji, koje obuke poslodavci najčešće organizuju i koje veštine smatraju ključnim za razvoj zaposlenih - pitanja su na koja su Infostud i Krojačeva škola pokušali da daju odgovor kroz zajedničko istraživanje sprovedeno tokom novembra 2025. godine
Srbija pod pritiskom novih sajberpretnji
Srpska ekonomija
Dok globalni talas sajberpretnji obara nove rekorde, a broj malicioznih uzoraka koje Kaspersky detektuje premašuje pola miliona dnevno, Srbija se nalazi usred veoma izazovnog perioda – sa značajnim porastom naprednih napada i sve očiglednijom ranjivošću sektora malih i srednjih preduzeća (MSP)
Tri lica zlata prednosti i razlike - ETF, digitalno i fizičko
Srpska ekonomija
Globalni investitori su podigli ukupnu vrednost zlatnih ETF fondova na više od 503 milijarde dolara, pri čemu je samo u proteklom mesecu uloženo čak 8,2 milijarde dolara. Zlatni ETF-ovi su investicioni fondovi kojima se trguje na berzi, a čija je osnovna imovina fizičko zlato
Najvažniji trendovi u finansijskom sektoru
Srpska ekonomija
Finansijska industrija ubrzano korača u novu digitalnu eru — dinamičniju, inteligentniju i povezaniju nego ikada ranije. Svaka inovacija donosi priliku, a svaka prilika otvara vrata kroz koja sajber rizici mogu da se provuku. Finansijske institucije moraju temeljno preispitati svoj pristup bezbednosti, prelazeći sa puke implementacije na stratešku sajber otpornost
Nakit kao ukras, a poluge i kovanice za štednju
Srpska ekonomija
Mnogi i dalje veruju da je svejedno da li ulažu u nakit ili investiciono zlato. Razlika je, međutim, velika - nakit ima pre svega estetsku i sentimentalnu vrednost, dok je investiciono zlato sredstvo očuvanja imovine. Nakit se poreski tretira kao svaka druga roba, dok je investiciono zlato oslobođeno poreza
Veza između gojaznosti i razboljevanja u Srbiji
Srpska ekonomija
Ovogodišnje istraživanje o fizičkoj formi i zdravlju, koje je sprovela farmaceutska kompanija Galenika, otkriva glavne zdravstvene izazove sa kojima se susreću stanovnici Srbije sa viškom kilograma. Procenjujući svoj višak kilograma, 37 odsto muškaraca kaže da ima između pet i deset kilograma viška. Istog je mišljenja 45 odsto žena
Fleksibilnost važnija od plate
Srpska ekonomija
Četvrtu godinu zaredom, Osiguranik, TIM Centar, Rezilient i Infostud predstavili su rezultate istraživanja „Šta to radi zaposlene“, koje donosi najsveobuhvatniji pregled potreba, očekivanja i percepcija zaposlenih u Srbiji. Ove godine u istraživanju je učestvovalo 759 donosilaca odluka i 3.111 zaposlenih
The Bristol Belgrade na svetskoj mapi luksuza
Srpska ekonomija
The Bristol Belgrade dobitnik je prestižnog MICHELIN Key priznanja za 2025. godinu, čime sa ponosom preuzima ulogu ambasadora beogradskog duha, grada koji spaja energiju, gostoprimstvo i kulturu na način koji ostavlja snažan utisak na svakog posetioca
Još pet tona zlata do potpune sigurnosti
Srpska ekonomija
Zlatne rezerve Narodne banke Srbije dostigle su rekordnih 51,7 tona. Samo tokom ove godine vrednost zlatnih rezervi uvećana je za 1,4 milijarde evra. Deo od pet tona kupljenih u julu 2024. još se nalazi u posebnom trezoru Narodne banke Švajcarske u Bernu, ali kada i ta količina stigne u Beograd, cela nacionalna zlatna rezerva biće fizički smeštena u domaće trezore
Kako savremene tehnologije menjaju budućnost vodosnabdevanja u Srbiji
Srpska ekonomija
U Srbiji, u proseku, skoro polovina vode koja se pošalje u sistem nikada ne dođe do potrošača. Nestaje usput, u pukotinama starih cevi, u curenjima koja se ne primećuju, u greškama u merenju, nelegalnim priključcima