Dobro došli na web portal SRPSKA EKONOMIJA

Rizicima se može upravljati

Elementarne nepogode 
Piše: Vesna Zdravković

Zemljotresi se ne mogu predvideti, niti sprečiti. Isto je i s drugim elementarnim nepogodama. Poplave i klizišta 2014. Slike Obrenovca, Valjeva, Lučana, Krupnja, Šapca… ne mogu se zaboraviti. Tada je osnovana Kancelarija za pomoć i obnovu poplavljenih područja koju će 2015. naslediti Kancelarija za upravljanje javnim ulaganjima. O značaju i rezultatima u proteklih pet godina razgovarali smo sa v. d. zamenikom direktora Kancelarije Sandrom Nedeljković, koja je prvenstveno zadužena za sprovođenje Nacionalnog programa upravljanja rizikom od elementarnih nepogoda i Akcionog plana.

– Već na početku obnove posle 2014. godine bilo je jasno koliko se malo – ili čak nimalo – u prethodne tri decenije ulagalo u prevenciju rizika od elementarnih nepogoda – počinje svoju priču naša sagovornica, koja je u Kancelariji od samog početka.

– Nacionalni program je i donet da bi se na sistematizovan način pristupilo mehanizmu upravljanja rizikom od elementarnih nepogoda. Mehanizam podrazumeva niz mera i aktivnosti u mirno vreme, pre nego što se elementarna nepogoda desi. Usled klimatskih promena više nije pitanje da li će se elementarna nepogoda desiti nego kada. Naš napor treba da bude usmeren na maksimalnu prevenciju, spremnost na neželjeni događaj, pa potom na reagovanje i, na kraju, na to da obnovu sprovedemo tako da ubuduće budemo otporniji na naredne nepogode – kaže Nedeljkovićeva.

Sveobuhvatna rekonstrukcija

Posle završetka obnove Kancelarija je proširila svoju delatnost na rekonstrukciju objekata javne namene (škole, bolnice, domovi zdravlja, centri za socijalnu zaštitu) koji su bili u veoma lošem stanju zbog neredovnog ulaganja u tekuće održavanje. Reč je, kako ističe naša sagovornica, o sveobuhvatnim rekonstrukcijama pri kojima se vodilo računa o otpornosti na nepogode, energetskoj efikasnosti, protivpožarnoj zaštiti, pristupačnosti objekta.

Sandra Nedeljković kaže da je sistem rada koji je uspostavljen na početku zadržan do danas, uz stalno unapređenje. To se, pre svega, odnosi na koordinaciju poslova s resornim ministarstvima, autonomnim pokrajinama i jedinicama lokalne samouprave.

– Najizazovniji je rad s lokalnim samoupravama, s obzirom na njihovu brojnost. Svi projekti koji se sprovode u Kancelariji rade se u pratnerstvu s korisnikom. U skladu s uredbama o sprovođenju državnih programa u nadležnosti Kancelarije, investitorska prava poverena su lokalnim vlastima, koje su zadužene i za sprovođenje projektne dokumentacije i javnu nabavku. Kancelarija daje stalnu tehničku i pravnu podršku i vrši plaćanja, nakon provere svake situacije i stanja na terenu, što znači da obavljamo superviziju svakog segmenta u projektnom ciklusu – ističe Nedeljkovićeva.

Naša sagovornica smatra da se takvim načinom sprovođenja projekta jača saradnja nacionalnog i lokalnog nivoa vlasti, ali i pojačava kapacitet jedinica lokalne samouprave kako bi ubuduće samostalno sprovodile projekte. To će biti neophodno kada pristupimo EU i započnemo realizaciju strukturnih fondova.

Sagovornica Srpske ekonomije naglašava da su veoma zadovoljni svim što su postigli od 2014. do danas.

– Za nas ne postoji mali ili veliki posao, svakom poslu pristupamo na isti način, bilo da je reč o pešačkom mostu u jednom selu, seoskoj školi, ambulanti bilo o velikim objektima poput kliničkih centara, bolnica, vodoprivredne preventivne infrastrukture, sanacije klizišta. Svaki posao za nas je posebno važan, jer i taj mali pešački most za meštane jednog sela znači ceo život pošto drugu komunikaciju sa ostatkom sveta nemaju. Isto se odnosi i na sve druge pomenute objekte u kojima se pružaju osnovne usluge građanima – dodaje Nedeljkovićeva.

U 2018. i 2019. godini Kancelarija za upravljanje javnim ulaganjima potrošila je za realizaciju projekata više od 15 milijardi dinara. Za isti period iz budžeta Vlade Srbije za tu instituciju izdvojeno je osam milijardi dinara. Zbog dobre realizacije projekata i potrebe za investicijama, za 2020. budžetom je planirano skoro 12 milijardi dinara. Na sprovođenju projektnog ciklusa svi radimo kao tim, što nije lako, ali je moguće – naglašava naša sagovornica.

U fokusu Kancelarije za upravljanje javnim ulaganjima i dalje je prevencija. Sa Sektorom za vanredne situacije MUP-a Srbije intenzivno se radi na smanjenju rizika od katastrofa. Naša sagovornica objašnjava da ljudi iz tog sektora znaju koliko je teško reagovati usred katastrofe, a u Kancelariji znaju koliko košta obnova, tako da je i jednima i drugima stalo da pomognu da se prevencija sprovodi planski. Ona dodaje da je Kancelarija učestvovala u pisanju Zakona o smanjenju rizika i upravljanju vanrednim situacijama, koji je usvojen pre godinu dana. Kancelarija je uključena u izradu podzakonskih akata, a kao najizazovniji posao Sandra Nedeljković vidi uspostavljanje Registra rizika od katastrofa koji će biti sastavni deo portala GeoSrbija. Na portalu bi trebalo da se nađu svi rizici od takvih opasnosti koji su zastupljeni u našoj zemlji.

Novine u međuopštinskoj saradnji

Sagovornicu smo pitali i za međunarodnu saradnju. Rekla nam je da su aktivnosti sa stranim partnerima usmerene na podršku primeni Nacionalnog programa i zakona. EU, UNDP, Švajcarska i Svetska banka sarađuju s Kancelarijom za upravljanje javnim ulaganjima od početka. Ponosna je i na unapređenje sistema upravljanja rizikom od nepogoda na lokalnom nivou. Posebno izdvaja novine u oblasti međuopštinske saradnje.

– Zajedno s Ministarstvom državne uprave i lokalne samouprave, MUP-om – Sektorom za vanredne situacije, Stalnom konferencijom gradova i opština, uspostavili smo međuopštinsku saradnju u slivovima reka radi preduzimanja zajedničkih mera za smanjenje rizika od katastrofa i razvoja sistema civilne zaštite. Ideja koja je počela da se „kuva” još 2014. rezultirala je Protokolima o saradnji u pet slivova reka – Zapadna i Velika Morava, Kolubara, Drina i banatski deo Dunava – saznajemo od naše sagovornice.

Potpisivanjem Sporazuma u slivu Zapadne Morave planira se osnivanje zajedničke službe koja će obavljati poslove u oblasti sprovođenja mera za smanjenje rizika od katastrofa i razvoj sistema civilne zaštite za 18 opština i gradova potpisnika. To znači, objašnjava v. d. zamenika direktora Kancelarije za upravljanje javnim ulaganjima, da će združene mere i aktivnosti biti sinhronizovane na teritoriji celog sliva reke, a samim tim i efektivnije i efikasnije. Upravo je završen jedan projekat koji je finasirala Švajcarska. Njegov rezultat je, između ostalog, i razvoj Informacionog sistema za rizike od katastrofa (Disaster Risk Information System – DRIS), platforme na kojoj se nalaze sve procene rizika od katastrofa i planovi zaštite i spasavanja jedinica.

Ostali naslovi

Od klasičnih obuka do online kurseva
Srpska ekonomija
Kako danas izgleda učenje u kompanijama u Srbiji, koje obuke poslodavci najčešće organizuju i koje veštine smatraju ključnim za razvoj zaposlenih - pitanja su na koja su Infostud i Krojačeva škola pokušali da daju odgovor kroz zajedničko istraživanje sprovedeno tokom novembra 2025. godine
Srbija pod pritiskom novih sajberpretnji
Srpska ekonomija
Dok globalni talas sajberpretnji obara nove rekorde, a broj malicioznih uzoraka koje Kaspersky detektuje premašuje pola miliona dnevno, Srbija se nalazi usred veoma izazovnog perioda – sa značajnim porastom naprednih napada i sve očiglednijom ranjivošću sektora malih i srednjih preduzeća (MSP)
Tri lica zlata prednosti i razlike - ETF, digitalno i fizičko
Srpska ekonomija
Globalni investitori su podigli ukupnu vrednost zlatnih ETF fondova na više od 503 milijarde dolara, pri čemu je samo u proteklom mesecu uloženo čak 8,2 milijarde dolara. Zlatni ETF-ovi su investicioni fondovi kojima se trguje na berzi, a čija je osnovna imovina fizičko zlato
Najvažniji trendovi u finansijskom sektoru
Srpska ekonomija
Finansijska industrija ubrzano korača u novu digitalnu eru — dinamičniju, inteligentniju i povezaniju nego ikada ranije. Svaka inovacija donosi priliku, a svaka prilika otvara vrata kroz koja sajber rizici mogu da se provuku. Finansijske institucije moraju temeljno preispitati svoj pristup bezbednosti, prelazeći sa puke implementacije na stratešku sajber otpornost
Nakit kao ukras, a poluge i kovanice za štednju
Srpska ekonomija
Mnogi i dalje veruju da je svejedno da li ulažu u nakit ili investiciono zlato. Razlika je, međutim, velika - nakit ima pre svega estetsku i sentimentalnu vrednost, dok je investiciono zlato sredstvo očuvanja imovine. Nakit se poreski tretira kao svaka druga roba, dok je investiciono zlato oslobođeno poreza
Veza između gojaznosti i razboljevanja u Srbiji
Srpska ekonomija
Ovogodišnje istraživanje o fizičkoj formi i zdravlju, koje je sprovela farmaceutska kompanija Galenika, otkriva glavne zdravstvene izazove sa kojima se susreću stanovnici Srbije sa viškom kilograma. Procenjujući svoj višak kilograma, 37 odsto muškaraca kaže da ima između pet i deset kilograma viška. Istog je mišljenja 45 odsto žena
Fleksibilnost važnija od plate
Srpska ekonomija
Četvrtu godinu zaredom, Osiguranik, TIM Centar, Rezilient i Infostud predstavili su rezultate istraživanja „Šta to radi zaposlene“, koje donosi najsveobuhvatniji pregled potreba, očekivanja i percepcija zaposlenih u Srbiji. Ove godine u istraživanju je učestvovalo 759 donosilaca odluka i 3.111 zaposlenih
The Bristol Belgrade na svetskoj mapi luksuza
Srpska ekonomija
The Bristol Belgrade dobitnik je prestižnog MICHELIN Key priznanja za 2025. godinu, čime sa ponosom preuzima ulogu ambasadora beogradskog duha, grada koji spaja energiju, gostoprimstvo i kulturu na način koji ostavlja snažan utisak na svakog posetioca
Još pet tona zlata do potpune sigurnosti
Srpska ekonomija
Zlatne rezerve Narodne banke Srbije dostigle su rekordnih 51,7 tona. Samo tokom ove godine vrednost zlatnih rezervi uvećana je za 1,4 milijarde evra. Deo od pet tona kupljenih u julu 2024. još se nalazi u posebnom trezoru Narodne banke Švajcarske u Bernu, ali kada i ta količina stigne u Beograd, cela nacionalna zlatna rezerva biće fizički smeštena u domaće trezore
Kako savremene tehnologije menjaju budućnost vodosnabdevanja u Srbiji
Srpska ekonomija
U Srbiji, u proseku, skoro polovina vode koja se pošalje u sistem nikada ne dođe do potrošača. Nestaje usput, u pukotinama starih cevi, u curenjima koja se ne primećuju, u greškama u merenju, nelegalnim priključcima