Nekada su se gumeni opanci nosili mahom kada se išlo na njivu i u štalu. Srpski seljak je u njima i ratovao. Opanci su veoma praktični, pa se u njima moglo dugo hodati, i na imanju i na frontu, a nozi je u gumenjaku udobno. Ne žulja i lagan je. Opanak je bio i svojevrsni simbol sela.
I sada se, naravno, gumeni opanci nose na selu. Ali opanak je u međuvremenu napravio i korak dalje. Osim starog crnog, pravi se i onaj u plavoj, crvenoj, žutoj boji. Od obuće, koja je pre svega praktična, postao je i modni detalj. To je učinilo da se više ne nosi samo na srpskom selu već i u gradu, a stigao je i do dalekog Japana. Na Istok ga izvozi pirotska fabrika „Tigar”, koja čuvene srpske gumenjake proizvodi skoro 85 godina.
TRI SMENE
Vladimir Ilić, generalni direktor „Tigra”, kaže za Srpsku ekonomiju da je ta kompanija u Zemlju izlazećeg sunca prošle godine izvezla manju, test količinu opanaka, oko 10.000 pari, nakon čega je srpski gumeni opanak doživeo pravi bum među tamošnjim ljubiteljima mode. Oni su i najčešći kupci tog srpskog brenda na Dalekom istoku.
– Velika potražnja za srpskim opankom u Japanu navela je predstavnike firme „Belgoutte”, našeg partnera iz te zemlje, da u junu doputuju u Pirot. Tada je dogovoreno povećanje izvoza, a naši opanci će se preko Japana izvoziti i u druge azijske zemlje, kao što su Vijetnam, Tajvan, Hongkong, Koreja, ali i u Ameriku. Naši partneri iz Japana nedavno su srpski opanak predstavili u Denveru u Sjedinjenim Američkim Državama, na jednom od najvećih međunarodnih trgovinskih sajmova u svetu – kaže Ilić.