Dobro došli na web portal SRPSKA EKONOMIJA

Malteški krstovi od safira

Princ Fulko Stano Stafano dela Seda, vojvoda od Verdure
Piše: Sanja Domazet

Detinjstvo – lepo do umiranja, taj raj iz koga nikada nećemo biti prognani... Ono je izvorno ostvarenje o kome kao da smo jednom već doživeli duboko iskustvo. Princ Fulko je kao dečak odrastao na Siciliji, tom prestolu na zemlji. Fulko beše srećan među mladim tujama, trčao je niz polja vrelih vrtova, suva kao vrela devojačka kosa, topla od žege, brao slepe mehurove zevalica, udisao filigranski snežne ljiljane...

Ležao je u mraku kao u Sinaju, nije imao ni deset leta, a već je video malteške krstove od safira ljubičastih zenica kako se klate optočeni tananim obrubima srme, sanjao je neme cvrčkove od mekog, visokokaratnog zlata, kako sijaju toplo kao avgust, zatvorenih očiju, obuzetih nekom nepojamnom, dubokom žudnjom. Palermo, njegov rodni grad, za njega je bio rasadnik živih, rumenih dragulja, koje je redovno viđao na nebu, te oblake kako se plode, za vreme dugih šetnji, u drhtavom vazduhu...

Genije

Princ Fulko Stano Stafano dela Seda, vojvoda od Verdure, rođen je u Palermu 1898. Kao dete, voleo je da crta na čistoj, beloj, krutoj hartiji i da prstima vrti po globusu... Ovde ću putovati... I ovde... I ovde... Genije koji ne zna da je genije – nije genije... A on je u doba jutarnje esencije već maštao o spakovanim koferima i velikom svetu. Prvo je iz vile što je disala na kokotac, lavandulu, višnju, divlju zovu, maslinu, otišao u Veneciju. Želeo je da okusi taj grad.

„Gledao sam žene kako u dugim haljinama šetaju s visokom gospodom podruku... Žene nisu imale dovoljno raskoši u izrazu... Nedostajali su im rubini u obliku malina, biseri borovnica oko ruku, topazi, prefinjeni, s drskim, a mekim sjajem ljubičica na prstima... Shvatio sam da ću biti draguljar pre nego što sam saznao šta draguljar zapravo znači....”

U Veneciji ga je 1925. supruga Kola Portetra, upoznala s Koko Šanel.

„Bio sam zaveden njenim biseksualnim licem, mekim hodom, potpunim angažovanjem njenih snaga u poslu, krajnjim davanjem...”

Odmah su ugovorili prve poslove. Otišao je u Pariz i tada je za Koko Šanel napravio prve narukvice, raskošne, koje teže višim nivoima bivstva i elegancije.

„Moj nakit nije bio samo drukčiji raspored dragulja, on je bio njihovo drugo duhovno agregatno stanje. Maletški krst, mastiljavoplav, naježen, optočen zlatom i biserima, oko tananih zglobova dama, bio je nevin, a paganski. Kao ljudska priroda. Šanelova je to razumela.”

Uključen je u stvaranje ogromnih narukvica, ukrašavao ih je sandalovinom, slonovačom, žadom, draguljima. Šanelova je bila oduševljena tim čudnim dizajnom, punim odblesaka. Počela je da svuda nosi narukvice Verdura, postale su znak njenog stila. I odlično su išle uz njene male crne haljine.

U Holivudu, Helena Rubništajn nije želela da se pojavi bez nakita ovog italijanskog juvelira, baš kao ni Lorin Bekol. Klijentela se neprekidno uvećavala –Ketrin Hepbern, Marlen Ditrih, Greta Garbo.

„Garbo beše posebna. Idealna, samostalna, samouverena, totalna glumica. Praznik, ples, orgija, igra, smeh, sve je to ona nalazila u mom nakitu. A to sam i želeo…”

Život mora da bude praznik, tvrdio je Verdura. Kada mu je preminuo otac, izbegao je klasičan ukop, tugu, korotu, suze. Napravio je – bal. Došlo je mnogo predstavnika plemstva, kuću su ispunili prinčevi. Nikada više nije živeo u toj elegantnoj porodičnoj kući u kojoj je odrastao… Poklonio je vilu Nišemi gradu Palermu, gde se i danas nalazi njegovo središte.

Sećao se najelegantnije žene na svetu, Šanelove.

„Koko sam naterao da nosi tri niske bisera oko vrata. To nisu bili ukrasi. To je bila baština njenog francuskog genija.”

U Americi, radi s holivudskim zvezdama. Kreira marku jedinstvenog nakita „Verdura”.

„Lanu Tarner sam ubedio da ispod dojke zakači leptira, pošto je Holivud zatvor. Ta krila, safirna, providna, tanušna, značila su njen beg, oslobođenje. Želeo sam da moj nakit bude ljubav, jer je ljubav i zaštita. Zato joj svi toliko težimo. Tačno je govorio Lao Ce da smo na svetu nagi i osamljeni.”

I zamišljao je nakit kao amajlije zaštite za one dostojne ljubavi. Njegova malina od rubina i bilijanata želela je da istakne na ženi dubinu njene ženstvenosti. Biserima i ametistima žudeo je da pruži uzvišen pojam o telesnosti.

Inspirisan Vizantijom

Kao dete, rastao je u Palermu uz pse, mačke, pavijane... Obožavao je kamilu koju je zvao Momo. Kasnije će je izraditi, sitnu, ljupku, njena grba biće – krupan, omamljujući biser... U Nujujorku je imao zapaženu izložbu godine 1941. Lutao je gradom i govorio je da mu je sve inspiracija. Njegova prošlost beše njegova muza. Jer imao je tipično prustovsko sećanje... Rukama punim samomaženja, kreirao je leptire, ruže, ljubičice, đurđevke od brilijanata i poludragog kamenja, miševe od opala i ametista, s crnim, biberastim biserima umesto očiju... Crpeo je umetnost iz lepote religije – Vizantija beše njegova večita inspiracija. Kao dete, satima je posmatrao reprodukcije Rafaela.

„Govorio sam s tim licima, njihove oči odbijale su boje negde u svojoj dubini. Pošto je „htoničan ritam zemlje veoma spor”, praveći nakit, vršio je nežna ubrzanja, želeći da ga uvede u sadašnje vreme. U ovu klizavu večnost tekućeg trenutka. Priznavao je da se uspavljuje misleći na Tijepola i obale Sredozemlja, a da je plava boja jedina u kojoj stanuju zajedno demon pripitomljen idilom i – azur. „Želim plavo, jer nebo je plavo. U nebo me položite”, govorio je, kao starac.

Pred kraj života više nije radio. Ipak, kada se snimao film „Gepard”, njega je Viskonti pozvao da kreira nakit za senke sicilijanskih dama koje su igrale u delu nastalom po Lampeduzinom istoimenom romanu. Reditelj grof pozvao je na saradnju princa draguljara. Istorija umetnosti zapamtiće „Verdurin turbin”, kreaciju nastalu od prirodne školjke, hrizolita i tirkiza. Inspirisan dirljivo lepom caricom Teodorom iz San Vitale u Raveni, načinio je više san nego broš, više iluminaciju nego kreaciju.

Čekajući smrt, lutao je po Palermu, u onom prastanju sreće, koje su stari mudraci zvali idilom. Na drugu stranu odneo je beskonačnu lakoću ostvarenog života.

Ostali naslovi

Na koji način projekat EKOOPŠTINA oblikuje budućnost održivih rešenja na lokalne zajednice
Srpska ekonomija
Projekat EKOOPŠTINA pomaže lokalnim samoupravama da promovišu održiva rešenja u oblastima upravljanja otpadom, upravljanja vodama... O projektu govori Bojana Zeković, docent na Arhitektonskom fakultetu Univerziteta u Beogradu
Rast malvera u mobilnom bankarstvu i fišinga u kriptovalutama
Srpska ekonomija
Malver u mobilnom bankarstvu porastao 3,6 puta a fišing u kriptovalutama skočio za 83%. Zemqe napogođenije finansijskim malverom za računare bili su Turkmenistan, Tadžikistan, Kazahstan, Švajcarska, Kirgistan, Meksiko, Argentina, Paragvaji Urugvaj
CSG grupa Fondacijom podržava zaposlene i mlade
Srpska ekonomija
Fabrika „14. oktobar“ je primer uspešne integracije tradicije i inovacija u industrijskom sektoru. Kroz kontinuirana ulaganja u opremu, revitalizaciju proizvodnih kapaciteta i stručnu obuku radne snage, fabrika je postala jedno od ključnih mesta za proizvodnju visokokvalitetnih vojnih i industrijskih proizvoda u regionu
Inovativni fasadni sistem, jednostavan za primenu
Srpska ekonomija
Kompanija Saint-Gobain u svom portfoliju ima novi fasadni sistem EnveoTherm, koji je razvila koristeći najnovije tehnologije uz izuzetne performanse, sa visokom fleksibilnošću u dizajnu i kao adekvatno rešenje za sve vrste objekata koji je ETA (European Technical Assessment) sertifikovan
Informisanje u doba veštačke inteligencije
Srpska ekonomija
Gotovo 63 odsto predstavnika poslovne zajednice u Srbiji potvrdilo je da koristi AI alate u poslovnom okruženju. Ovaj procenat je možda i veći jer deo njih koristi alate koje ne prepoznaju kao veštačku inteligenciju. AI alati se već dosta koriste za efikasnije, brže i jednostavnije istraživanje i prikupljanje informacija, dobijanje inspiracije, kreiranje tekstualnog, foto i video sadržaja...
Veliki povratak elegancije i šarma starog Beograda
Srpska ekonomija
Hotel Bristol, delo čuvenog arhitekte Nikole Nestorovića izgrađen između 1910. i 1912. godine, nije bio samo arhitektonska ikona Beograda, već i dom brojnim istaknutim ličnostima, uključujući Džona i Dejvida Rokfelera, Josipa Broza Tita, šahovskog velemajstora Garija Kasparova i pisca Momu Kapora
Gospodski provod sa Vladom Georgijevim
Srpska ekonomija
Vlado Georgijev ponovo otkriva čari vrhunske muzike kroz jedinstvenu seriju koncerata pod nazivom „Gospodski provod“u Sava Centru. Nakon što je decembarska serija nastupa osvojila srca posetilaca, Vlado se vraća na scenu sa novim terminima – 8., 9. i 10. februara – kada će, u „plavoj dvorani“, ponovo dočarati magiju trenutaka koji se pamte
Zamenom javne rasvete za tri meseca Užice ima uštedu od 26,5 miliona dinara
Srpska ekonomija
Grad Užice je uspešno sproveo projekat rekonstrukcije, racionalizacije i održavanja javnog osvetljenja, primenjujući model javno-privatnog partnerstva (JPP). Pre realizacije, godišnji troškovi za javno osvetljenje, obuhvatali su potrošnju električne energije i troškove održavanja, oko 900 hiljada evra
Ulaganje od 25 miliona evra fabrike „14. oktobar“ i zadovoljstvo zaposlenih
Srpska ekonomija
Fabrika „14. oktobar“ planira ulaganja u modernizaciju proizvodnog parka, povećanje obima proizvodnje i uvođenje novih robotizovanih linija, kao i nova radna mesta. U naredne dve godine ulaganje od 25 miliona evra ima za cilj dupliranje proizvodnje i konkurentnost na tržištu
Novi arsenal sajberkriminalaca i rastuća pretnja po poslovanje
Srpska ekonomija
Veštačka inteligencija transformiše industrije širom sveta. Iako postavlja temelje za veću inovativnost i efikasnost, ona takođe pruža nove prilike za sajberkriminalce. Veštačka inteligencija je bez sumnje snažno oružje za hakere koje donosi neviđene pretnje za preduzeća