Dobro došli na web portal SRPSKA EKONOMIJA

Šta zaista stoji iza sukoba SBB sa kompanijama Telekom i Telenor

Poslovna saradnja nije kartel
Srpska ekonomija

Spajanje ili saradnja, ugrožavanje konkurencije ili liberalizacija tržišta, formiranje kartela ili pak uobičajena praksa na domaćem i na svetskom telekomunikacionom polju... Ovo su poslednjih dana bila oprečna tumačenja dešavanja u kom su akteri kompanije "Telekom Srbija", "Telenor" i SBB, pišu Večernje novosti.

Već danima operater kablovske i satelitske televizije SBB spočitava "Telekomu" da se spaja sa "Telenorom", a da se iza toga krije namera da potisne SBB sa tržišta, pa time i medije u njihovom vlasništvu, podseća Bojana Caranović, autor teksta pod naslovom Poslovna saradnja nije kartel: Šta zaista stoji iza sukoba SBB sa kompanijama "Telekom" i "Telenor".

Na koncu svega je, prema SBB, gušenje medijskih sloboda. Sa druge strane, u "Telekomu" i "Telenoru" čvrsto negiraju ove optužbe. Tvrde da je sporazum o poslovnoj saradnji koji su te dve kompanije potpisale nova ponuda na tržištu, uz to zakonita i korisna za klijente. Državni operater podvlači da nemaju nameru da se spajaju sa "Telenorom" i "kartelišu tržište" već da je reč o redovnoj ugovornoj saradnji koja je u potpunosti u skladu sa evropskim standardima i praksom.

- "Telekom Srbija" i kompanija "Telenor" se ne spajaju, niti je to bilo kada bio plan. "Telekom Srbija" namerava da po komercijalnim uslovima iznajmljuje svoju optičku infrastrukturu "Telenoru" - kažu u "Telekomu". - Time se značajno liberalizuje tržište telekomunikacija u Srbiji.

Ovakva saradnja donela bi brojne pogodnosti korisnicima i pospešila konkurenciju i inovacije u telekomunikacionoj industriji, što je osnovna namera obe kompanije. Bakarna telekomunikaciona infrastruktura "Telekoma Srbija" već je liberalizovana i koristi je više operatera, uključujući i SBB, a ovo je početak liberalizacije optičke infrastrukture, što je, inače, raširena praksa u Evropi. Ovo nije ekskluzivna ugovorna saradnja. "Telenor" je samo prva kompanija sa kojom nameravamo da imamo ovakvu vrstu saradnje.

LUČIĆ: NUDILI SMO IM RAZMENU

- POŠTO u SBB pričaju o gušenju medija, bitno je da se zna da smo njima nudili razmenu kanala - kaže, za "Novosti", Vladimir Lučić, direktor "Telekoma". - Iako nisu prihvatili, SBB je pustio EON paket za sve, tako da svaki MTS korisnik suštinski može da gleda "Junajted medija" kanale. Obrnuto, i SBB korisnik može da gleda "Telekom" kanale preko "Arena klaud aplikacije". "Telenor" i VIP će sigurno ući u segmente fiksne telefonije, bilo kroz optiku, ili 5G. Za "Telekom" je strateški bolje da izađe u susret budućnosti i ponudi mobilnim i ostalim operaterima rentiranje optičke infrastrukture pod jednakim uslovima.

Stručnjaci iz oblasti telekomunikacije potvrđuju da je ono što se poslednjih dana u medijima naziva pravljenjem kartela, u 19 zemalja Evropske unije česta situacija na tržištu. Takođe dodaju da nije novina ni kod nas, a da bi to i sama SBB mogla da zna jer je "do juče" bila u povlašćenom položaju, godinama besplatno koristeći državne resurse.

Da je ovakav vid poslovne saradnje uobičajen ne samo kod nas, već i u svetu, smatra Miloš Rajković, član Republičke radiodifuzne agencije od 2011. do 2017. godine. Kako, za "Novosti", tvrdi, na delu je pokušaj da se finansijski interes i profit u javnosti predstave kao medijska i politička priča.

- Svakog dana se u svetu potpiše na desetine takvih ugovora - kaže Rajković. - Uobičajena je praksa da ovakve kompanije potpisuju ugovore o poslovnoj saradnji i tako se bore za svoje interese i profit. Osim toga, sličan takav ugovor o saradnji imali su i "Telenor" i SBB, pa se ne sećam da se tada podigla ovolika prašina. Ugovor o kom se govori usmeren je na to da participacija na tržištu udruženih bude veća, verovatno se mogu očekivati i neke povoljne ponude za građane i sve je zakonito. To nije sporno, ali jeste to da SBB umesto da ukoliko dođe do smanjenja prihoda izađe sa ponudama smanjenja zakupa, troškova, nove ponude za svoje klijente, oni idu na kartu pravljenja buke i priču o ugrožavanju medijskih sloboda.

Ovim ugovorom, "Telenor" će zapravo biti u prilici da osim optike od "Telekoma Srbija" kupi i sadržaje, ali će imati i mogućnost izbora da sadržaje kupuje i od drugih proizvođača i distributera, kao i mogućnost da proizvodi sopstvene programe. U "Telenoru" dodaju da je njihova ambicija da uđu u oblast interneta i televizije, kao samostalna kompanija, ne spajajući se ni sa kim.

- Što se tiče širokopojasnog interneta i TV sadržaja, građani Srbije danas mogu da biraju između vrlo ograničenog broja i ponuda kompanija. Mi želimo da uvedemo novu i drugačiju ponudu, a ne da uklonimo sa tržišta bilo koju postojeću - kažu u "Telenoru". - Pojava trećeg konkurenta u ovoj oblasti donosi liberalizaciju tržišta, zdraviju konkurenciju, nova ulaganja i dobrobit za sve: korisnike, tržište telekomunikacija i celo društvo.

SVE SE RADI PO ZAKONU

"TELENOR" ima veoma dobru infrastrukturu u Srbiji, sa više od 2.200 baznih stanica i 6.100 kilometara optičkih kablova, ali kada su potrebni dodatni kapaciteti, kako bi se pružila što bolja usluga korisnicima, komercijalno iznajmljuje infrastrukturu od različitih partnera, uključujući i "Telekom" i SBB - objašnjavaju u "Telenoru". - Zakup infrastrukture je uobičajena i zakonita poslovna praksa svih operatera. Trenutno nemamo određeni proizvod ili uslugu koje bismo najavili, ali o razvoju i pripremi moguće buduće ponude, otvoreno razgovaramo sa svim potencijalnim provajderima medijskih sadržaja i drugim partnerima. Naša ambicija ni u kom slučaju nije ugrožavanje slobode medija u zemlji.

Ostali naslovi

Očuvanje šuma i prirodnih resursa
Srpska ekonomija
Inovativni potencijal AgAR-a već je prepoznat i na evropskom nivou – nakon nagrade na sajmu poljoprivrede u Poljskoj, AgAR se plasirao u finale prestižnog takmičenja za robotski traktor godine (TOTYbot), koje će svoj epilog imati na sajmu Agritechnica u Hanoveru ovog novembra
Šta da radite ako dobijete fišing imejl
Srpska ekonomija
Značajan broj fišing imejlova svakodnevno stiže do korisnika. Iako oni obično završe u spam folderu, jer ih današnji bezbednosni sistemi uglavnom lako prepoznaju i preusmere u neželjenu poštu (neretko zajedno i sa nekom legitimnom porukom), veliki broj uspe i da prevari korisnike i navede ih da otvore linkove koje sadrže i potom unesu svoje privatne podatke
Sedam saveta za finansijski pametan odmor
Srpska ekonomija
Letnji odmori su vreme za uživanje, punjenje baterija i stvaranje uspomena. Bilo da planirate da se brčkate u moru, istražujete skrivene ulice evropskih gradova ili uživate u prirodi Srbije – odmor ne mora da znači i ozbiljan udar na vaš budžet
Večna garancija vrednosti
Srpska ekonomija
Nekada simbol bogova i kraljeva, danas univerzalna „sigurna luka” u ekonomskim olujama, zlato je retka konstanta koja premošćuje milenijume. Sija vekovima, a sjaj mu uprkos digitalnoj ekonomiji, aplikacijama, virtuelnim valutama - ne bledi. Samo u prvoj polovini 2025. godine, trgovci su imali povećanu prodaju za četvrtinu u odnosu na isti period lane
Kako finansije oblikuju naše zadravlje
Srpska ekonomija
Zvuči kao floskula, ali je činjenica jasna: finansijski stres vremenom utiče i na naše fizičko zdravlje. Svetska zdravstvena organizacija (WHO) i Global Financial Health Initiative ukazuju na snažnu vezu između finansijskih briga i poremećaja poput anksioznosti, depresije, nesanice, hroničnih zapaljenja i povišenog krvnog pritiska
Leto je najbolje vreme za promenu posla
Srpska ekonomija
Kada pomislimo na leto, obično su nam odmor, plaže i kupanje prva asocijacija. Jednostavno, najtoplije godišnje doba povezujemo sa opuštanjem i razbibrigom, a ne još jednom stepenicom u karijeri. Ipak, razmislite još jednom. Dok drugi planiraju godišnje odmore ili su već na odsustvu, za vas se potencijalno stvaraju brojne prilike
Ko je odgovorniji? Gen Z vs Milenials
Srpska ekonomija
Šta je za vas odgovornost? Da na poslu obavljate sve zadatke revnosno, da ne kasnite kad se nalazite s prijateljima, ili kad platite sve račune čim stignu? Sve ovo ili ništa od navedenog je podložno tumačenju, ali postoji jedna kategorija oko koje nema pregovora – odgovornost u saobraćaju, zato što je to dužnost koju imamo prema ljudskim životima
Kako mladi vide svoju budućnost?
Srpska ekonomija
Većina srednjoškolaca planira da nastavi obrazovanje i upiše željeni fakultet ili višu školu (67%), dok mali procenat razmišlja o zapošljavanju, razvoju privatnog posla ili dodatnim kursevima. Ovo ukazuje na snažnu orijentaciju ka visokom obrazovanju kao osnovi za buduću karijeru
Koliko smo (ne)zadovoljni svojim izgledom
Srpska ekonomija
Novo istraživanje o fizičkoj formi i zdravlju u Srbiji, koje je sprovela farmaceutska kompanija Galenika, otkriva jasne razlike u percepciji žena i muškaraca, ali i zabrinjavajuće podatke – preko 40 odsto ispitanika smatra da ima prekomernu težinu ili da je gojazno
Globalni izazov za studente
Srpska ekonomija
Posle više od dve decenije, jedno od najvažnijih međunarodnih studentskih takmičenja iz oblasti arhitekture, Saint-Gobain Architecture Student Contest, po projektnom zadatku vraća se tamo gde je i prvi put održano – u srpsku prestonicu. Ovo danas prestižno takmičenje okuplja više od 1.300 studenata iz oko 30 zemalja širom sveta