Poslednjih godina i kod nas se može uočiti globalni trend da praznična atmosfera, prepoznatljiva po kupovinama i darivanju, počne već tokom novembra. Nezvanični početak novogodišnje potrošačke groznice je „Crni petak“ – poslednji petak u novembru – kada brojni trgovinski lanci i prodavnice različitim popustima i pogodnostima izlaze u susret kupcima, a ova akcija često se produži i tokom narednog vikenda. Ipak, ove godine pandemija korona virusa odrazila se i na praznične akcije, pa će većina potrošača svoje omiljene proizvode potražiti u internet prodavnicama.
Onlajn kupovina ima brojne prednosti – štedi vreme, a u novonastalim okolnostima kada je fizička distanca jedan od preduslova za očuvanje zdravlja, ujedno je i odličan način da izbegnete gužve u tržnim centrima.
Osim toga, ponudu možete da razgledate na miru i da hladne glave planirate koliko novca ćete potrošiti. Ipak, prilikom ovakvog načina kupovine obratite pažnju na uslove isporuke – da li se dodatno naplaćuje, koliko traje i da li se vreme isporuke uklapa sa vašim obavezama. Ovo je posebno važno ako pošiljka stiže iz inostranstva – ne bi bilo poželjno da novogodišnji pokloni koje ste namenili svojim najmilijima stignu, na primer, u februaru, navodi se u tekstu na ErsteZnali.rs, besplatnoj, nekomercijalnoj platformi za finansijsku edukaciju koju je pokrenula Erste Banka..
Osim zakasnele isporuke, još jedna neprijatnost koja vas može zadesiti prilikom onlajn kupovine su i prevare na internetu. Iako i inače nisu retkost, ovakve vrste prevara posebno su aktuelne tokom kriznih i prazničnih vremena, kada je usled uticaja emocija pažnja ljudi smanjena.
Pandemija korona virusa potvrdila je ovo pravilo, pa je proteklih meseci zabeležen veliki porast internet prevara, a kada se tome doda i praznična atmosfera, jasno je da postoje vrlo opravdani razlozi za oprez. Osim toga, i internet prevaranti su sve veštiji, a njihovi metodi sofisticiraniji nego ranije, pa je veoma važno da znamo kako da se zaštitimo od onlajn napada na naše podatke i novac. U nastavku vas očekuje nekoliko korisnih saveta u vezi sa ovim.
Osam saveta za bezbednu kupovinu preko interneta
Vodite računa gde i kome ostavljate lične i poverljive podatke. Vaše dodatno podozrenje posebno je poželjno kod primamljivih ponuda koje dobijate mejlom ili kroz aplikacije za poruke. Nemojte otvarati linkove i dodatke iz mejla ako niste sve prethodno proverili i sigurni da je poruka ispravna.
Proverite da adresa veb-stranice na kojoj želite da izvršite plaćanje počinje sa „https”. Obratite pažnju i na simbol katanca pored veb adrese - ukoliko je označen crvenom bojom, ili ukoliko pretraživač izbaci upozorenje da sertifikat nije validan, nikako ne treba unositi podatke o platnoj kartici.
Uvek kupujte preko zvaničnog sajta prodavnice. Ne ostavljajte svoje podatke na internet lokacijama do kojih ste došli preko linka jer to mogu biti lažne stranice koje samo podsećaju na prave.
Kupovinu obavljajte preko sajtova koji imaju zagarantovani nivo zaštite. Sigurni sajtovi za plaćanje sadrže opciju aktiviranja usluge MasterCard 3D Secure ili Verified by Visa, koje omogućavaju bezbedna internet plaćanja.
Nemojte unositi PIN kod prilikom kupovine putem interneta. Ovo nije podatak koji banke traže za obavljanje onlajn transakcije. Takođe, banke vam nikada neće tražiti da mejlom ili porukom promenite svoje podatke, potvrdite lozinku ili slično, pa su ovakve vrste zahteva najčešće znak da je reč o prevari.
Ne šaljite fotokopiju kartice (ili drugog dokumenta) mejlom ili u inboks stranice na društvenim mrežama.
Izbegavajte kupovinu sa javno dostupnih bežičnih mreža i deljenih računara, jer ne znate da li su zaraženi nikim virusom koji može da preuzme vaše podatke.
Uvek proverite internet prodavnicu ako je niste prethodno koristili (npr. uz pomoć Google preporuke ili sajta Trust Pilot). Obratite pažnju na sve poruke koje se pojave i budite dodatno oprezni ukoliko se pojave neke nepravilnosti.