Vakcinacija skoro osam miliona ljudi širom sveta je globalni izazov bez presedana iza koga se krije veliki logistički problem svih avio-kompanija i aerodroma: kako obezbediti bezbednu distribuciju Covid-19 vakcina i kako obezbediti ceo „hladni lanac” sa očekivanom kontrolisanom temperaturom i do -80 stepeni Celzijusa od trenutka kad vakcine izađu iz laboratorije proizvođača, pa do trenutka isporuke u bolnicu na destinaciji.
Trenutno razvijene vakcine protiv Covid-19 virusa zahtevaju izuzetno kontrolisane uslove prenosa, te je radna grupa ACFA (avio-kargo asocijacija Francuske) osnovana još pre pet meseci sa ciljem da reši ovo pitanje. ACFA okuplja sve važne učesnike u kargo operacijama kao što su špediteri, aerodromske službe, autoprevoznici, carina, dobavljači specijalnih kontejnera, saradnici u kargo logistici i farmaceutske kompanije uz francuske državne službe.
Jednu od glavnih uloga u ovom poduhvatu igra Air France KLM Martinair Cargo, deo Air France – KLM grupe posvećen kargo poslovanju, tj avio-prevozu robe i tereta. Air France-KLM Martinair Cargo je prva teretna kompanija na svetu koja je 2015. godine dobila CEIV sertifikat za transport farmaceutskih proizvoda od strane IATA-e (Međunarodno udruženje vazdušnog saobraćaja). Punih 30 godina se ova kompanija bavi prevozom vakcina, lekova i drugih farmaceutskih proizvoda pod strogo kontrolisanim uslovima i uz kontrolu temperature. Pre nekoliko nedelja Air France KLM Martinair Cargo je prevezao Covid-19 vakcinu od Kine do Čilea preko Amsterdama.
ACFA, Šarl de Gol i Air France-KLM Martinair Cargo su potpuno spremni da osiguraju čitav lanac distribucije. Specijalni kontejneri koji obezbeđuju duboko smrzavanje vakcina i na -80 stepeni Celzijusa, skladišni prostor od 3.500 kvadratnih metara kontrolisane temperature, već su na Šarl de Golu. A spremni su i avioni: 99 putničkih i 2 teretna aviona Air France-a i 175 putničkih i 6 teretnih aviona Air France-KLM grupe za dugolinijske letove. Teretni avion kompanije Air France može poneti više od milion doza po letu, a putnički avion na dugolinijskim letovima može nositi više od 400.000 doza u svojim skladišnim prostorima. Šarl de Gol je danas vodeće evropsko logističko čvorište za avio-prevoz farmaceutskih proizvoda.
Jedan od važnih ciljeva je smanjiti vreme tranzita na aerodromu i obezbediti da specijalni, autonomni kontejneri koji obezbeđuju kontrolisanu temperature od -80 stepeni Celzijusa od proizvođača vakcine do bolnice na destinaciji stignu za najviše 10 dana.
„Iako, Air France KLM Martinair Cargo, kao prva avio-grupa koja je dobila IATA-in CEIV sertifikat, ima dugogodišnje iskustvo u transportu lekova gde je neophodno održati kontrolisanu temperature u celom lancu, distribucija Covid-19 vakcina predstavlja specifičan izazov u pogledu obima, transportnih zahteva i sigurnosti. Da bismo bili spremni da ispunimo sve zahteve, mi smo pre pet meseci napravili radnu grupu koja razrađuje sve scenarije i priprema akcione planove i tehničke uslove. Na primer, na aerodromu Shiphol u Amsterdamu već imamo farmaceutsko skladište sa kontrolisanim temperaturama veličine preko 1000m3 , a gradimo i dodatnih 2000m3 skladišnog prostora. Takođe, u našem farmaceutskom centru na aerodromu Šarl de Gol radovi na dogradnji su pri kraju,” rekao je viši podpredsednik za poslove prodaje i distribucije u Air France KLM Martinair Cargo, Gert Jan Roelands.
„Saradnja svih aktera u predstojećoj globalnoj distribuciji vakcina je ključna. Uspostavili smo partnerstva u celom logističkom lancu što uključuje špeditere, autoprevoznike, dobavljače specijalnih kontejnera, aerodrome, saradnike u cargo logistici, farmaceutske kompanije , institute i organe koji se bave zdravstvenom zaštitom. Poslednjih nedelja smo uspešno isporučili prve Covid – 19 vakcine, te možemo reći kako je Air France KLM Martinair Cargo je spreman za ovaj logistički izazov”, dodao je izvršni potpredsednik Air France-KLM Cargo Adrian den Heijer.