Iako zvanične statistike o broju naših ljudi u inostranstvu nisu usaglašene, o ekonomskom potencijalu dijaspore nema sporenja – zahvaljujući doznakama u Srbiju je samo tokom prošle godine ušlo oko tri milijarde evra. Prema podacima Svetske banke, u prethodnoj deceniji dijaspora je godišnje slala u maticu od tri do 3,7 milijardi evra što je za 50% više od prosečnog priliva stranih ulaganja. Usmeravanje tih sredstava u donacije i pokretanje biznisa značajno bi ubrzalo privredni rast Srbije.
Najviše novca, gotovo 30%, stiže iz Nemačke, oko 15% iz Švajcarske i 8,5% iz Austrije, a obezbeđivanje platforme preko koje bi donirali ili uložili u odabrane projekte, jedno je od efikasnih rešenja da podrže zajednice iz kojih su potekli, ocenjeno je na vebinaru „Dijaspora & donacije“, koji je organizovao NALED zajedno sa asocijacijom Loud Crowd, u okviru projekta „Alternativno finansiranje i donacije za lokalne zajednice u Srbiji“. Projekat je omogućilo Nemačko savezno ministarstvo za privrednu saradnju i razvoj (BMZ) putem Nemačko-srpske inicijative za održivi rast i zapošljavanje.
- Nemačka razvojna saradnja je prepoznala značaj NALED-ove platforme za donacije putem koje smo zajedno s privredom iz našeg članstva na početku pandemije za tek nešto više od mesec dana obezbedili podršku u vrednosti od 250.000 evra za 41 lokalnu samoupravu. Između ostalog, donirano je 55 tona hrane za 11.000 domaćinstava, 67 računara i medicinska i zaštitna oprema. Takva platforma može da pomogne u povezivanju lokalnih zajednica kojima je potrebna pomoć sa privredom i pojedincima iz zemlje i inostranstva koji tu pomoć mogu da pruže, bilo da je reč o finansijskim sredstvima ili in-kind donacijama u proizvodima i uslugama- rekla je Violeta Jovanović, izvršna direktorka NALED-a.
- Putem platformi za alternativno i grupno finansiranje kao što je crowdfunding, dijaspora može da pomogne lokalnoj zdravstvenoj ustanovi, finansira obnovu lokalnog muzeja ili opremanje prostora za mlade preduzetnike, projekte očuvanja životne sredine kao što su pošumljavanje ili čišćenje reka, podrži umetnike i druge kreativce ili investira u nove start-upove i dobre poslovne ideje. Ovim projektom želimo da mapiramo potencijal za saradnju i identifikujemo šta su barijere za veća ulaganja dijaspore, kao i da osnažimo lokalne samouprave i nevladine organizacije da osmisle i ponude kvalitetne projekte – istakla je Daniela Funke, direktorka GIZ Srbija.
Na vebinaru je istaknuto da je izgradnja poverenja i saradnje dijaspore s maticom važan korak, a država je već napravila pomak izradom prvog nacrta Akcionog plana za sprovođenje ekonomskih migracija koji predviđa pojednostavljenje procedura za slanje deviznih doznaka i uspostavljanje platforme za donacije dijaspore do 2023. godine.
istraživanja pokazuju da dijaspora najčešće donira pojedincima – siromašnim i teško bolesnim licima i to putem namenskih računa, SMS-a ili fondacija. S druge strane, postoji manjak poverenja u doniranje posredstvom državnih institucija zbog nedovoljne transparentnosti i straha da novac neće otići u prave ruke.