Dobro došli na web portal SRPSKA EKONOMIJA

Uz porast plaćanja karticama na internetu, sve popularnije i onlajn otvaranje računa

Bankarstvo u vreme pandemije
Srpska ekonomija

Dinarska plaćanja karticama na Internetu beleže rast od 70% u odnosu na prošlu godinu, dok je u fizičkim prodavnicama „plastika“ u drugom tromesečju 2021. godine provučena skoro 90 miliona puta, za 28,36 odsto više nego u istom periodu lane.

Pandemija je značajno promenila potrošačke navike, dovodeći do snažne ekspanzije e-trgovine i savremenih načina plaćanja. Broj dinarskih transakcija plaćenih karticom putem Interneta se više nego duplirao 2020. u poređenju sa 2019. godinom, tačnije bio je veći za 103,55%. Najnoviji podaci pokazuju da su se novostečene navike zadržale i da su građani očito uvideli brojne prednosti kupovine i bankarstva iz fotelje. Elektronskim putem, bez odlaska u banku, sve češće se otvaraju računi i podnose zahtevi za gotovinske kredite.

Prema izveštaju Narodne banke Srbije (NBS) za drugo tromesečje 2021. godine, broj korisnika elektronskog bankarstva se povećao za 12,8%, a mobilnog bankarstva za 33% u odnosu na 2020. godinu. Na daljinu je zaključeno više od 23.000 ugovora o finansijskim uslugama. U istom kvartalu izvršeno je oko 7,6 miliona onlajn transakcija platnim karticama i elektronskim novcem, više nego u celoj 2018. godini[1]. To u odnosu na isti period prošle godine predstavlja povećanje od 55,39%, a rast je još veći ako se posmatraju samo dinarska plaćanja karticom na domaćim sajtovima – bilo ih je 70% više u odnosu na 2020 godinu. U fizičkim prodavnicama „plastika“ je u drugom tromesečju provučena skoro 90 miliona puta, za 28,36 odsto više nego u istom periodu lane. U posmatranom periodu takođe je proširena prihvatna mreža kartica na ukupno 109.787 POS terminala, što je za 15,36%, to jest 14.617 novih uređaja više, a broj sajtova koji ih primaju povećan je za 77,37%[2].

„Od početka godine, skoro 17% od ukupnog broja računa je otvoreno online“, navode u Erste Banci. „Imajući u vidu da je pandemija promenila navike svih nas i da na sve načine pokušavamo da izbegnemo odlazak u zatvorene prostore kada postoji alternativa, mi smo, zajedno sa našim partnerima iz kompanije Visa odlučili da dodatno podstaknemo elektronske servise i usluge. Naime, do kraja novembra, novi klijenti koji zahtev za otvaranje dinarskog računa podnesu onlajn, nakon prva tri korišćenja Visa Classic debitne kartice na POS terminalima ili preko interneta (za iznose veće od 1000 dinara), na poklon dobijaju 3.000 dinara. Pored toga, mesečno održavanje računa otvorenog na ovaj način je besplatno u narednih 12 meseci“, objašnjavaju u Erste Banci.

Istraživanje kompanije Visa, sprovedeno krajem prošle godine u okviru kampanje „U korak sa digitalnom budućnošću”, pokazalo je da oko 70% korisnika platnih kartica u Srbiji nabavlja robu i usluge putem interneta[3]. Od toga, 44% potrošača obavlja onlajn kupovinu nekoliko puta mesečno, 45% odsto to čini nekoliko puta godišnje, dok 7% kupuje preko interneta nekoliko puta nedeljno. Kao glavne prednosti kupci ističu uštedu vremena, sigurnost, brzinu, uštedu novca i praktičnost, veliki izbor, kao i činjenicu da za kratko vreme mogu da pronađu i uporede razne ponude. Popusti prilikom online kupovine su posebna motivacija, baš kao i besplatna dostava.

Ostali naslovi

Očuvanje šuma i prirodnih resursa
Srpska ekonomija
Inovativni potencijal AgAR-a već je prepoznat i na evropskom nivou – nakon nagrade na sajmu poljoprivrede u Poljskoj, AgAR se plasirao u finale prestižnog takmičenja za robotski traktor godine (TOTYbot), koje će svoj epilog imati na sajmu Agritechnica u Hanoveru ovog novembra
Šta da radite ako dobijete fišing imejl
Srpska ekonomija
Značajan broj fišing imejlova svakodnevno stiže do korisnika. Iako oni obično završe u spam folderu, jer ih današnji bezbednosni sistemi uglavnom lako prepoznaju i preusmere u neželjenu poštu (neretko zajedno i sa nekom legitimnom porukom), veliki broj uspe i da prevari korisnike i navede ih da otvore linkove koje sadrže i potom unesu svoje privatne podatke
Sedam saveta za finansijski pametan odmor
Srpska ekonomija
Letnji odmori su vreme za uživanje, punjenje baterija i stvaranje uspomena. Bilo da planirate da se brčkate u moru, istražujete skrivene ulice evropskih gradova ili uživate u prirodi Srbije – odmor ne mora da znači i ozbiljan udar na vaš budžet
Večna garancija vrednosti
Srpska ekonomija
Nekada simbol bogova i kraljeva, danas univerzalna „sigurna luka” u ekonomskim olujama, zlato je retka konstanta koja premošćuje milenijume. Sija vekovima, a sjaj mu uprkos digitalnoj ekonomiji, aplikacijama, virtuelnim valutama - ne bledi. Samo u prvoj polovini 2025. godine, trgovci su imali povećanu prodaju za četvrtinu u odnosu na isti period lane
Kako finansije oblikuju naše zadravlje
Srpska ekonomija
Zvuči kao floskula, ali je činjenica jasna: finansijski stres vremenom utiče i na naše fizičko zdravlje. Svetska zdravstvena organizacija (WHO) i Global Financial Health Initiative ukazuju na snažnu vezu između finansijskih briga i poremećaja poput anksioznosti, depresije, nesanice, hroničnih zapaljenja i povišenog krvnog pritiska
Leto je najbolje vreme za promenu posla
Srpska ekonomija
Kada pomislimo na leto, obično su nam odmor, plaže i kupanje prva asocijacija. Jednostavno, najtoplije godišnje doba povezujemo sa opuštanjem i razbibrigom, a ne još jednom stepenicom u karijeri. Ipak, razmislite još jednom. Dok drugi planiraju godišnje odmore ili su već na odsustvu, za vas se potencijalno stvaraju brojne prilike
Ko je odgovorniji? Gen Z vs Milenials
Srpska ekonomija
Šta je za vas odgovornost? Da na poslu obavljate sve zadatke revnosno, da ne kasnite kad se nalazite s prijateljima, ili kad platite sve račune čim stignu? Sve ovo ili ništa od navedenog je podložno tumačenju, ali postoji jedna kategorija oko koje nema pregovora – odgovornost u saobraćaju, zato što je to dužnost koju imamo prema ljudskim životima
Kako mladi vide svoju budućnost?
Srpska ekonomija
Većina srednjoškolaca planira da nastavi obrazovanje i upiše željeni fakultet ili višu školu (67%), dok mali procenat razmišlja o zapošljavanju, razvoju privatnog posla ili dodatnim kursevima. Ovo ukazuje na snažnu orijentaciju ka visokom obrazovanju kao osnovi za buduću karijeru
Koliko smo (ne)zadovoljni svojim izgledom
Srpska ekonomija
Novo istraživanje o fizičkoj formi i zdravlju u Srbiji, koje je sprovela farmaceutska kompanija Galenika, otkriva jasne razlike u percepciji žena i muškaraca, ali i zabrinjavajuće podatke – preko 40 odsto ispitanika smatra da ima prekomernu težinu ili da je gojazno
Globalni izazov za studente
Srpska ekonomija
Posle više od dve decenije, jedno od najvažnijih međunarodnih studentskih takmičenja iz oblasti arhitekture, Saint-Gobain Architecture Student Contest, po projektnom zadatku vraća se tamo gde je i prvi put održano – u srpsku prestonicu. Ovo danas prestižno takmičenje okuplja više od 1.300 studenata iz oko 30 zemalja širom sveta