Dobro došli na web portal SRPSKA EKONOMIJA

Prošle godine ponuđeno 2.800 nekretnina putem platforme eAukcija

NALED-ova analiza
Foto: NALED
Srpska ekonomija

Otkako je elektronski sistem javnog nadmetanja postao jedini način za prodaju imovine u izvršnom postupku, interesovanje za eAukciju kontinuirano raste – samo tokom 2021. putem ove platforme organizovano je gotovo 14.500 licitacija, što je skoro 50% više nego 2019. Prodajom je završeno nešto više od 13.750 postupaka dok su ostale obustavljene, pokazala je NALED-ova analiza.

Zainteresovanim kupcima je tokom prošle godine na raspolaganju bilo gotovo 2.800 nepokretnih i približno 11.000 pokretnih stvari koje su preuzete zbog nemogućnosti otplate duga. Cene po kojima su nekretnine kupovane na aukcijama bile su za 17% više od početnih dok je kod pokretne imovine ta razlika iznosila 15%.

Ministarstvo pravde uvelo je platformu eAukcija u martu 2020.  u skladu sa inicijativom NALED-ovog Saveza za imovinu i investicije, u okviru izmena Zakona o izvršenju i obezbeđenju. Pored efikasnosti, osnovni cilj automatizacije postupka bila je veća transparentnost i pravna sigurnost, kao i stvaranje uslova za fer nadmetanje.

- Zahvaljujući elektronskoj proceduri, javno nadmetanje više nije ograničeno na uzak krug potencijalnih kupaca, već u njemu mogu da učestvuju svi zainteresovani građani ili pravna lica. Predmet prodaje poznat je 15 do 30 dana unapred, a svako ko želi da licitira mora da položi jemstvo od 15% početne cene. Nadmetanja se obavljaju u dva kruga – u prvom je početna cena 70% procenjene vrednosti, dok u drugom iznosi 50%. Pravnoj sigurnosti učesnika dodatno doprinosi i to što su svi ponuđači anonimni, tako da ni oni međusobno, kao ni javni izvršitelji, ne mogu da znaju ko se krije iza identifikacionog broja. O učinkovitosti novog sistema najbolje svedoči činjenica da dosad nije zabeležena nijedna žalba na račun narušavanja anonimnosti, vršenja pritiska na odluke ili neki drugi vid zloupotrebe – kaže Dejan Vuković, potpredsednik Saveza za imovinu i investicije u NALED-u.

Iako na portalu već sada postoji više od 1.500 registrovanih korisnika, u NALED-u smatraju da bi uz odgovarajuću promociju među javnim izvršiteljima, privrednicima i građanima ovaj broj u budućnosti mogao biti znatno veći. Važan korak u tom pravcu ministarstvo je već napravilo izradom detaljnog uputstva za primenu platforme eAukcija koji je javno dostupan za preuzimanje.

Pored promotivnih kampanja koje bi osigurale veću vidljivost portala, NALED predlaže i preporuke za njegovo unapređenje, među kojima su uvođenje novih i poboljšanje postojećih funkcionalnosti na sajtu.

- Nakon dve neuspele aukcije, veliki broj prinudnih prodaja okončava se neposrednom pogodbom što nije dobra praksa jer umanjuje transparetnost postupaka i otvara prostor za zloupotrebe. To ukazuje da javnost još nije u dovoljnoj meri upućena u način rada eAukcije. Kako bismo sačuvali postojeće i zainteresovali nove korisnike, portal najpre moramo učiniti praktičnim i jednostavnim za upotrebu. Zato je važno uvesti opcije pretrage predmeta po nazivu, kategoriji, mestu prodaje i drugim sličnim parametrima koji će kupcima olakšati postupak i uštedeti vreme. Takođe, za korisnike bi bilo od velike pomoći da mogu da se opredele za stvari koje ih zanimaju, kako bi na vreme bili obavešteni o njihovoj prodaji – dodaje Vuković.

Prema njegovim rečima, potrebno je i da predmeti prodaje budu bolje i sadržajnije opisani. To se može postići uvođenjem minimalnog broja karaktera u opisu predmeta i dodavanjem većeg broja autentičnih fotografija. Ukoliko je reč o nepokretnoj imovini, potrebno je istaći i informacije iz baze katastra nepokretnosti.

Budući da se primena elektronske procedure javnog nadmetanja pokazala kao efikasan način za jačanje pravne sigurnosti građana i njihovog poverenja u profesiju javnih službenika, NALED među predlozima za unapređenje savetuje proširenje ovog sistema na druge oblasti – postupak prinudne naplate poreza i naplate potraživanja u stečajnom postupku. 

Ostali naslovi

Očuvanje šuma i prirodnih resursa
Srpska ekonomija
Inovativni potencijal AgAR-a već je prepoznat i na evropskom nivou – nakon nagrade na sajmu poljoprivrede u Poljskoj, AgAR se plasirao u finale prestižnog takmičenja za robotski traktor godine (TOTYbot), koje će svoj epilog imati na sajmu Agritechnica u Hanoveru ovog novembra
Šta da radite ako dobijete fišing imejl
Srpska ekonomija
Značajan broj fišing imejlova svakodnevno stiže do korisnika. Iako oni obično završe u spam folderu, jer ih današnji bezbednosni sistemi uglavnom lako prepoznaju i preusmere u neželjenu poštu (neretko zajedno i sa nekom legitimnom porukom), veliki broj uspe i da prevari korisnike i navede ih da otvore linkove koje sadrže i potom unesu svoje privatne podatke
Sedam saveta za finansijski pametan odmor
Srpska ekonomija
Letnji odmori su vreme za uživanje, punjenje baterija i stvaranje uspomena. Bilo da planirate da se brčkate u moru, istražujete skrivene ulice evropskih gradova ili uživate u prirodi Srbije – odmor ne mora da znači i ozbiljan udar na vaš budžet
Večna garancija vrednosti
Srpska ekonomija
Nekada simbol bogova i kraljeva, danas univerzalna „sigurna luka” u ekonomskim olujama, zlato je retka konstanta koja premošćuje milenijume. Sija vekovima, a sjaj mu uprkos digitalnoj ekonomiji, aplikacijama, virtuelnim valutama - ne bledi. Samo u prvoj polovini 2025. godine, trgovci su imali povećanu prodaju za četvrtinu u odnosu na isti period lane
Kako finansije oblikuju naše zadravlje
Srpska ekonomija
Zvuči kao floskula, ali je činjenica jasna: finansijski stres vremenom utiče i na naše fizičko zdravlje. Svetska zdravstvena organizacija (WHO) i Global Financial Health Initiative ukazuju na snažnu vezu između finansijskih briga i poremećaja poput anksioznosti, depresije, nesanice, hroničnih zapaljenja i povišenog krvnog pritiska
Leto je najbolje vreme za promenu posla
Srpska ekonomija
Kada pomislimo na leto, obično su nam odmor, plaže i kupanje prva asocijacija. Jednostavno, najtoplije godišnje doba povezujemo sa opuštanjem i razbibrigom, a ne još jednom stepenicom u karijeri. Ipak, razmislite još jednom. Dok drugi planiraju godišnje odmore ili su već na odsustvu, za vas se potencijalno stvaraju brojne prilike
Ko je odgovorniji? Gen Z vs Milenials
Srpska ekonomija
Šta je za vas odgovornost? Da na poslu obavljate sve zadatke revnosno, da ne kasnite kad se nalazite s prijateljima, ili kad platite sve račune čim stignu? Sve ovo ili ništa od navedenog je podložno tumačenju, ali postoji jedna kategorija oko koje nema pregovora – odgovornost u saobraćaju, zato što je to dužnost koju imamo prema ljudskim životima
Kako mladi vide svoju budućnost?
Srpska ekonomija
Većina srednjoškolaca planira da nastavi obrazovanje i upiše željeni fakultet ili višu školu (67%), dok mali procenat razmišlja o zapošljavanju, razvoju privatnog posla ili dodatnim kursevima. Ovo ukazuje na snažnu orijentaciju ka visokom obrazovanju kao osnovi za buduću karijeru
Koliko smo (ne)zadovoljni svojim izgledom
Srpska ekonomija
Novo istraživanje o fizičkoj formi i zdravlju u Srbiji, koje je sprovela farmaceutska kompanija Galenika, otkriva jasne razlike u percepciji žena i muškaraca, ali i zabrinjavajuće podatke – preko 40 odsto ispitanika smatra da ima prekomernu težinu ili da je gojazno
Globalni izazov za studente
Srpska ekonomija
Posle više od dve decenije, jedno od najvažnijih međunarodnih studentskih takmičenja iz oblasti arhitekture, Saint-Gobain Architecture Student Contest, po projektnom zadatku vraća se tamo gde je i prvi put održano – u srpsku prestonicu. Ovo danas prestižno takmičenje okuplja više od 1.300 studenata iz oko 30 zemalja širom sveta