Beogradski sajma objavio je „bilanse“ 53. Međunarodnog salona automobila i 11. Motopassion-a, koji je tokom deset dana posetilo 146.324 ljudi, zbog čega se ovogodišnja manifestacija smatra jednom od najuspešnijih u poslednje dve decenije.
Prema medijskim izjavama samih izlagača i nezvaničnim izvorima iz Srpske asocijacije uvoznika automobila i delova (koja je tokom Sajma potpisala ugovor sa agencijom „Cube“ o formalnijoj i protokolisanoj evidenciji prodaje vozila, što znači da će zvanični podaci biti dostupni naknadno), tokom ove manifestacije prodato je gotovo dvostruko više automobila nego na prethodnom Salonu automobila. Takav trend potvrđuje podatke o značajnom oporavljanju, uzlaznoj liniji automobilskog tržišta u prethodnom dvogodišnjem periodu, navodi se u sapštenju Beogradskog sajma.
Pod sloganom „Godine prolaze, strast ne prestaje“, ova najveća i najreprezentativnija regionalna privredno-sajamska manifestacija u oblasti auto-moto industrije, okupila je više od 410 izlagača iz tridesetak zemalja, 34 automobilska brenda i 10 brendova proizvođača lakih privrednih vozila u okviru Salona, 36 brendova motocikala, ATV i ostalih motornih vozila i šest brendova bicikala na sajmu „Motopassion“. O interesovanju izlagača i drugih učesnika u sajamskim programima govori i podatak da je Beogradski sajam za potrebe ljubitelja automobila i motocikala pripremio čak 10 svojih hala, sa više od 41.000 m2 izložbenog prostora. Tri hale (7, 8 i 9) bile su, ovom prilikom, dodatno angažovane samo za učesnike i posetioce sajma „Motopassion“.
Podseća se da su kategoriji automobila i lakih privrednih vozila uvoznici i distributeri predstavili su čak 67 noviteta, među kojima – 33 premijere. Na Sajmu motocikala „Motopassion“ posetioce je dočekalo fantastičnih 39 premijera u kategorijama motocikala, skutera, kvadova i bicikala. Sa izlagačkih štandova Beogradskog sajma posetioce je pozdravilo ukupno blizu 400 „eksponata“ iz kategorije automobila i lakih privrednih vozila te oko 250 najrazličitijih modela vozila na sajmu „Motopassion“.
Navodi se da su ostvarena očekivanja da će najveću pažnju posetilaca, kao i ranijih gidina, privući ekskluzivni automobili iz premium segmenta (poput „vanvremenskog“ Rolls Royce modela „ghost black badge“, „nadrealnog“ Mercedes-Benz-ovog „S-maibacha“, BMW-ovih električnih „i3“ i „i8“ ili Audijevog „R8 coupe V10 plus“) te noviteti i premijere.
Najekskluzivnije i najskuplje modele većine brendova i kategorija nestrpljiviji i platežno sposobniji kupci uspeli su da „ugrabe“ ili rezervišu već prvih dana sajma. Tako su, prema svedočenjima samih izlagača i distributera, prošli i sjajna zvezda ovogodišnjeg Salona – Rolls Royce „ghost black badge“, čija je vrednost preko 310 hiljada evra, Mercedes-Benzovi „S-majbah“ vredan 140.000 evra i „G klasa“ vredna 260.000 evra, BMW-ov „monblan“ iz „serije 7“, težak preko 225 hiljada evra. Slično je prošao i najskuplji izloženi Audijev model „R8 coupe V10 plus“ – koji je odmah prodat po ceni od oko 200.000 evra, pa Hondin sportski hibridni superautomobil „NSX“, čija je cena preko 250 hiljada evra. Bez konkurencije u performansama i dizajnu predstavljen je najbrži automobil na ovogodišnjem Salonu, koji ima čak i „nadzvučno“ ime – „ferrari spider 488“ – brzinu od 100 km na čas dostiže za tri sekunde, a tako i izgleda!
Nisu bez šansi bili ni potencijalni kupci skromnijih finansijskih mogućnosti, koji su preferirali automobile sa cenom 10-15 hiljada evra. Odličan izbor automobila sa tog kraja cenovnika uokvirio je model „lada granta“, najjeftiniji automobil na sajmu, koji je koštao 7.250 evra.
Nikad bogatiji nije bio ni sektor prateće industrije, koji se predstavio izuzetno raskošnom ponudom rezervnih delova, derivata naftne industrije, auto-galanterije i kozmetike, tjuning opreme i naročito sadržajnom izložbom garažno-servisne opreme.
Svoj deo posla, i to ogroman, obavile su i banke, lizing i osiguravajuće kompanije, te sektori finansiranja u samim auto-moto kućama, prodavcima i distributerima, koji su gotovo bez izuzetka nudili privilegovane, povoljne sajamske finansijske konstrukcije kako bi kupac za isti novac dobio što povoljnije uslove kreditiranja, povlastice u dodatnoj opremi vozila, produženoj garanciji i uslovima servisiranja. Prema tvrdnjama izlagača, očekivano je kredit bio najčešći način da se kupac poveze kući novim automobilom.
Ova manifestacija bila je povod i prilika i za različite izbore, vrednovanja i rangiranja. Tako je žiri Asocijacije automobilskih novinara Srbije „najboljim automobilom na srpskom tržištu za 2017. godinu proglasio „pežo 3008“ (u cenovnoj kategoriji do 15.000 evra najbolji je „reno megan grand kupe“, u kategoriji preko 15.000 evra to je „mercedes E klase“, a u kategoriji SUV takođe „pežo 3008“).
Stručni žiri sastavljen od predstavnika Metro-marketa, Privredne komore Srbije, Agencije za zaštitu životne sredine, AMSS – Centra za motorna vozila i Agencije za energetiku proglasio je pobednike u izboru za automobil sa najboljim performansama u odnosu na životnu sredinu – „EKO automobil 2017. godine u Srbiji“.
Stručni žiri Beogradskog sajma dodelio je priznanja izlagačima i učesnicima Salona automobila u nekoliko kategorija. U kategoriji „putnička vozila“ Grand prix je dodeljen kompaniji Delta Motors d.o.o., Srbija („specijalna priznanja“ u toj kategoriji dobili su Mazda Austrija GmbH, Tоyоtа Srbija d.o.o. i Renault Nissan Srbija d.o.o.). U kategoriji „laka privredna vozila“ „specijalno priznanje“ dodeljeno je kompaniji FCA Srbija d.o.o. U kategoriji „prateća industrija“ Grand prix je dobila kompanija Marinković Hofmann d.o.o., Srbija, a „specijalno priznanje“ Elektro prevoz d.o.o. Pančevo. „Specijalna priznanja“ van kategorija dobili su Plattner d.o.o., Srbija, i AMK „Veteran Voždovac“. Beogradski sajam je specijalnim priznanjem odao zahvalnost i kompaniji Star Import za izuzetan višegodišnji doprinos podizanju kvaliteta manifestacije.
Automobilski forum, udruženje automobilskih novinara i drugih stručnjaka u oblasti automobilizma dodelio je nagrade za automobil godine, Miss hostesu, zapažene rezultate u auto privredi i auto-moto sportu.
Sajam automobila nije mogao da protekne ni bez podsećanja na lepotice koje su dodatno ukrašavale ionako sjajne modele automobila i motocikala, a pobednica ovogodišnjeg takmičenja za Miss Salona automobila i Motopassiona bila је Jelena Đorđević, zapažena u „pratnji“ jednog „jeepa“.
Ne treba zaboraviti ni da je još u predsajamskom periodu, u organizaciji Udruženja novinara Srbije i Beogradskog sajma organizovan tradicionalni „Press slalom Srbija 2017“.
Salon automobila i „Motopassion“ izuzetnu pažnju su posvetili i stručnom pratećem programu, posebno njegovim zakonskim i tehničkim „disciplinama“. Tako su održani informativni seminari na teme „Primena zakona o prevozu tereta u drumskom saobraćaju“ i „Vođenje evidencija radnog vremena vozača – osnov i alati“, u organizaciji PU „Međunarodni transport“; okrugli sto na temu „Postprodaja i održavanje“ u organizaciji Mašinskog fakulteta iz Beograda; potom radionica pod nazivom „Izazovi i perspektive delatnosti tehničkog pregleda u Srbiji“, u organizaciji NATEP-a; a Nacionalna vozačka akademija NAVAK svakodnevno je demonstrirala sisteme za povećanje bezbednosti vozila, a organizovana je i prezentacija automobila sa ručnim komandama za osobe sa invaliditetom, u organizaciji Ministarstva za rad, zapošljavanje, boračka i socijalna pitanja, koje je obezbedilo nabavku i ugradnju sertifikovanih ručnih komandi na automobilima osoba sa invaliditetom itd.
Izuzetnu pažnju stručne javnosti privukao je okrugli sto na temu „Električni automobili i razvoj infrastrukture za punjenje vozila u Srbiji“ u organizaciji Privredne komore Srbije i drugih institucija i ustanova, ali i jedan „tehnički dokument“ – „Ugovor o poslovno tehničkoj saradnji i partnerskom odnosu između Srpske asocijacije uvoznika vozila i delova i agencije CUBE“ – kojim se reguliše prikupljanje i obrada podataka o novoregistrovanim putničkim i lakim dostavnim vozilima na mesečnom nivou, čime se uspostavlja obaveza Asocijacije i njenih članica da u javnosti koriste samo zvanične podatke ove kompanije o broju prodatih vozila.
Već i posle prvog sumiranja rezultata i utisaka jasno je da će 53. Salon automobila i 11. „Motopassion“ ostati zabeleženi kao veoma uspešni, ali i da se uspešno razvijaju i kapaciteti svih učesnika na auto-moto tržištu i kupovna i platežna moć potencijalnih kupaca. Na kraju se zaključuje da je po mišljenju i izlagača i posetilaca ove manifestacije, Beogradski sajam u tom pogledu i ovog puta svoj deo posla obavio odlično.