Kancelarija za informacione tehnologije i eUpravu Vlade Republike Srbije saopštila je da je u skladu sa Zakonom o dopunama Zakona o državljanstvu Republike Srbije po prvi put uspostavljena jedinstvena evidencija o državljanima Srbije u elektronskom obliku.
Ovo znači da građani više neće morati da budu kuriri koji nose uverenje o državljanstvu sa jednog na drugi šalter, već će ova elektronska evidencija biti dostupna svim službenicima državne uprave i lokalne samouprave.
U okviru Centralnog sistema matičnih knjiga Ministarstva državne uprave i lokalne samouprave, u kojima se vode podaci iz tri matične knjige – rođenih, venčanih i umrlih, uspostavljena je nova jedinstvena elektronska evidencija o državljanima Srbije kao četvrta knjiga – knjiga državljana.
Kako su podaci o državljanima Srbije poslednjih 70 godina vođeni na različite načine i u okviru različitih nadležnosti, uspostavljanje elektronske evidencije o državljanima je predstavljao jedan od najzahtevnijih poslova u okviru projekta digitalizacije javne uprave, odnosno uspostavljanja elektronskih evidencija sa podacima građana u okviru sistema elektronske uprave u Srbiji.
Uspostavljanjem evidencije o državljanima napravljen je važan korak ka zaokruživanju registara građana, ali je veliki posao i dalje pred nama.
Naime, s obzirom na to da su se podaci o državljanima vodili u više od 300 različitih baza podataka, kao i da su mnoge od njih bile nepotpune i nisu sadržavale JMBG broj državljana, naročito one u periodu od 1940. do 1980 godine, biće potrebno određeno vreme da se ti podaci upotpune i da novouspostavljena elektronska evidencija o državljanima u Srbiji zablista punim sjajem u sistemu elektronske uprave Republike Srbije.
Direktor Kancelarije za IT i eUpravu Mihailo Jovanović istakao je tim povodom da je ova elektronska evidencija konačno uspostavljena zahvaljujući timskom radu MUP-a, Ministarstva državne uprave i lokalne samouprave, Kabineta predsednice Vlade, a uz tehničku asistenciju Kancelarije za IT i eUpravu.
Podaci iz elektronske evidencije državljana su dostupni i kroz korišćenje informacionog sistema za razmenu podataka po službenoj dužnosti (eZUP), tako da će sve institucije koje koriste ovaj informacioni sistem, u skladu sa odobrenim pravima, moći da pristupaju podacima o državljanima na teritoriji cele zemlje, objasnio je on.
Jovanović je dodao da je ovu elektronsku evidenciju uspostavio MUP u saradnji sa Ministarstvom državne uprave i lokalne samouprave i da su tim povodom oba ministarstva izdala instrukcije jedinicama lokalne samouprave u vezi prenosa podataka sa jasnim rokovima za završetak posla.
On je iskazao zahvalnost u ime oba ministarstva svim gradskim i opštinskim upravama koje su postupile po nevedenim instrukcijama i ovaj važan zadatak završile u roku.
Takođe, apelujem na one opštine koje još uvek nisu postupile po navedenim instrukcijama da to hitno učine, poručio je direktor Kancelarije za IT i eUpravu.