Na Kvadrijenalu 2023. najznačajnijoj svetskoj manifestaciji posvećenoj scenskom dizajnu i scenskom prostoru, Srbija će nastupiti u dve kategorije: Sekcija zemalja i regiona (Section of Countries and Regions) i Studentska izložba (Student Exhibition), sa zajedničkom temom pod nazivom O nežnosti, snovima i odgovornosti.
Oslonac promišljanja nastupa Srbije na Praškom kvadrijenalu koje traje do 18. juna nalazi se u problemskom pristupu i tematizaciji rada, zajedničkim za obe kategorije. Obe izložbe su i dodatno tematizovane. Nacionalna postavka posvećena je izuzetnim ljudima i/ili njihovim radovima, dok se studentska bavi izuzetnim pričama o posebnim prostorima mladih ljudi, mestima o kojima misle i sanjaju. Specifičnost oba rada ogleda se i u uspostavljanju aktivnog odnosa prema mestu izlaganja, Praškoj tržnici, u sadržinskom, značenjskom i prostornom kontekstu, objavio je TOS.
Nacionalna postavka, pod nazivom Moonshine piano, koncipirana je kao višeslojna „pripovedačka mašina“ koja uključuje značajne predstavnike savremene pozorišne (i ne pozorišne) scene u Srbiji, u razvoj novih narativa zasnovanih na specifičnim artefaktima. Centralni element postavke je vrsta hibridnog „rekvizita za razgovor“, stvorenog od odbačenog klavira i mikro-destilerije, čiji je primarni zadatak da proizvede okvir za fiktivno pripovedanje između domaćina, gostiju i publike. Moonshine Piano možemo razumeti i kao performativnu instalaciju, u cilju stvaranja kolektivnog narativa. Kustos postavke, izabran na javnom konkursu, je Miodrag Kuč, arhitekta i scenski dizajner koji živi i radi na relaciji Berlin-Novi Sad.
Studentska izložba, pod nazivom Sanjarenje koncipirana je kao zajednički umetnički rad petnaest studenata različitih fakulteta u Srbiji, izabranih putem javnog konkursa. Ovaj rad, u formi performativne instalacije, nastao je tokom višemesečnog kreativnog procesa i bavi se transakcijom snova. Ovaj proces je nežan, odvija se kroz deljenje, prepoznavanje i dosanjavanje podeljenih snova u realnom prostoru praške tržnice. Kustoski tim Studentske izložbe čine Aleksandra Pešterac i Daniela Dimitrovska (Fakultet tehničkih nauka), Pavle Dinulović (Fakultet dramskih umetnosti), Ninoslava Vićentić (Fakultet primenjene umetnosti), Andrea Palašti (Akademija umetnosti Novi Sad), Pavle Stamenović (Arhitektonski fakultet Beograd), Natalija Bogdanović (FILUM Kragujevac). Mentorski tim čine Maja Vilić, Vladimir Savić i Maša Seničić.
Organizatori nastupa su Muzej primenjene umetnosti, Beograda i Scen – Centar za scenski dizajn, arhitekturu i tehnologiju Fakulteta tehničkih nauka Univerziteta u Novom Sadu – OISTAT centar za Srbiju.
Komesari-kustosi nastupa: Biljana Jotić, istoričar umetnosti, direktor Muzeja primenjene umetnosti u Beogradu i Tatjana Dadić Dinulović, teoretičar scenskog dizajna, redovni profesor Fakulteta tehničkih nauka u Novom Sadu.
Pokrovitelj nastupa je Ministarstvo kulture Republike Srbije.
Praški kvadrijenale najznačajnija je svetska manifestacija posvećena scenskom dizajnu i scenskom prostoru. Osnovana 1967. godine, ova manifestacija danas predstavlja široku platformu za istraživanje različitih oblasti scenskog stvaralaštva – od artikulacije fizičkog prostora za igru i dizajna dekora, kostima, zvuka i svetla u pozorištu, preko umetničkih i kustoskih praksi iniciranih ukrštanjem i preklapanjem arhitekture, scenskih i vizuelnih umetnosti, do sajt-specifik projekata i upotrebe prostora savremenog grada kao pozornice. Nastup Srbije na Praškom kvadrijenalu 2015. godine nagrađen je Zlatnom medaljom za uspostavljanje dijaloga. To je prva nagrada Srbije na ovoj manifestaciji.
Umetnički koncept Kvadrijenala 2023. posvećen je temiRare,shvaćenoj u širokom polju mogućih prevoda ovog pojma, ali sa prevashodnom željom da ukaže na retke i izuzetne ideje, dela i umetnike koji stvaraju u pozorištu i izvođačkim umetnostima u poslednjih šest godina.
Prostorni koncept Kvadrijenala 2023. posvećen je industrijskom nasleđu, pa je glavni prostor izlaganja kompleks nekadašnje klanice u praškoj oblasti Hološovice, tj. tržnice, danas istoimenog umetničkog distrikta.