Dobro došli na web portal SRPSKA EKONOMIJA

Svi bi da žive zdravijim i održivijim stilom, a rešenja se kriju u sasvim malim stvarima

Istraživanje
Srpska ekonomija

Poslednja analiza stavova svetske javnosti koju je sprovela GlobeScan agencija za istraživanje javnog mnjenja, ukazuje da ljudi širom sveta čeznu za zdravijim i održivijim životom, ali da bi ga ostvarili, neophodna su im finansijski pristupačnija rešenja da bi to postigli.

Studija je takođe pokazala da mnogi ljudi potragu za mogućim dobrim rešenjima vide kao veliki izazov i da očekuju od kompanija da ponude isplativije proizvode i usluge koja će istovremeno donositi dobrobit i korisnicima i prirodi (čak 50 odsto ispitanika deli ovaj stav). Ljudi žele proizvode koji će imati duži vek trajanja (77 odsto) i izbegavaju one za jednokratnu upotrebu (59 odsto). Značajan broj ljubitelja mesa, na primer, izjasnio se da bi rado izabrao obrok na biljnoj bazi ako su mu ukus, cena i nutritivna vrednost jednaki (ceo izveštaj možete pogledati na linku).

Ovakvi stavovi ljudi su dodatni pokazatelj važnosti kreiranja ponude održivih proizvoda i usluga, koji bi istovremeno bili prijemčivi i pristupačni svima. „Čovek se ponekad plaši životnih promena ili se jednostavno oseća zaglavljenim u stanju inercije – ne zna odakle da počne, ni šta treba da uradi, kako bi promenio svoju svakodnevicu i svet koji ga okružuje. Čuveno pitanje, koje nekada dovodi i do osećaja potpune beznadežnosti, glasi – koliko velika promena uopšte može da nastane usled ponašanja i odluke jednog pojedinca“, objašnjava Aldo Lele, rukovodilac sektora održivosti u kompaniji IKEA za jugoistočnu Evropu.

Istina je, međutim, da se mali koraci i te kako računaju, a suštinska ambicija koja stoji iza IKEA brenda jeste da pojednostavi održiva rešenja i to kroz niz malih akcija koje svako može preduzeti i sitnica koje, jednom uključene u život pojedinaca, vode velikim i važnim promenama na kolektivnom nivou – u njihovoj lokalnoj zajednici, državi, celom svetu. Vođena tom idejom, IKEA je u Srbiji pokrenula novu kampanju pod sloganom „Jedna mala stvar“, kojom želi da podigne svest o velikoj moći koja se krije u malim stvarima.

„Jedimo ono što je zdravije i izbegavajmo da bacamo hranu. Zavrnimo slavinu dok peremo zube i skratimo vreme tuširanja da uštedimo vodu. Zamenimo u kući obične sijalice LED osvetljenjem, ponesimo platnene vrećice, kad idemo u nabavku umesto da kupujemo plastične kese… To su samo neke od sitnica koje možemo da promenimo u svojoj svakodnevici i napravimo veliki pomak na globalnom planu. Veoma smo naporno radili kako bismo mogli da ponudimo lako primenjiva rešenja, po pristupačnim cenama“, dodaje Aldo Lele.

Pitanje održivosti je već dugo suštinski važan deo IKEA ponude – od izbora održivih materijala u kreiranju proizvoda, kao što je ponuda jela na biljnoj bazi i deplasiranja jednokratnih plastičnih proizvoda, preko pokretanja programa Prodaj ponovo, do konačne misije kompanije da, do 2030. godine, pređe na potpuno cirkularan i klimatski pozitivan obrazac poslovanja. Sve ove korake, IKEA preduzima sa ciljem da zdrava i održiva rešenja za život učini prvim izborom svih i narednu godinu učini godinom održivih odluka koje mnogi mogu doneti i jednostavno sprovesti u praksi, kako bi budućim generacijama ostavili bolji i stabilniji svet.

GlobeScan je kanadska agencija za istraživanje javnog mnjenja koja posluje u Kejptaunu, Hongkongu, Londonu, Parizu, San Francisku, Sao Paulu i Torontu, a sprovodi ih u oblastima korporativne reputacije, brend imidža, održivosti, društvene angažovanosti i trendova. Pristup agencije, zasnovan na dokazivanju stavova, oslanja se na ispitivanje opšte javnosti i targetovanih ciljnih grupa.

Najnovija studija GlobeScan-a o zdravom i održivom životu, sprovedena je u 27 zemalja tokom juna 2020. godine, u jeku pandemije virusa COVID-19. U istraživanju je ukupno učestvovalo 27.000 ispitanika, koji su iznosili svoje stavove, mišljenja, obrasce ponašanja u vezi sa održivijim i zdravijim životnim stilom. Studiju su partnerski osmislili IKEA, CVS Health, GlobeScan, PepsiCo, Visa i VVF International, kako bi pomogli organizacijama da bolje razumeju način razmišljanja ljudi na globalnom nivou i ustanovili šta im omogućava ili ih sprečava da žive zdravijim i održivijim načinom života.

Ostali naslovi

Berza za selidbu pčela od sada i u Beču
Srpska ekonomija
Takozvana berza za selidbu pčela sada postoji i u Beču. Ideja je jednostavna: ljudi ili preduzeća koji poseduju veće cvetne površine nude ih onlajn, a pčelari potom sele svoje košnice tamo. Berza za selidbu pčela trebalo bi da donese prednosti kako poljoprivredi, tako i pčelarstvu. Bolje oprašivanje biljaka pčelama znači veći prinos
U Beču razvijaju bateriju koja ne zahteva problematične sirovine poput litijuma
Srpska ekonomija
Austrijski institut za tehnologiju (AIT) u Beču dobio je od Evropske unije veliki istraživački projekat za proizvodnju baterija od recikliranih materijala. Oko 35 stručnjaka radi u laboratoriji za razvoj baterija za koje nisu potrebne problematične sirovine poput litijuma, nikla i kobalta
Sajber kriminalci kontaktiraju decu preko video poziva
Srpska ekonomija
Popularna smart Igračka - robot ranjiva na potencijalne sajber napade koje kriminalci mogu da iskoriste da bi stupili u kontakt sa decom preko putem video chat-a, bez saglasnosti roditelja. Postoji rizik da hakeri dobiju direktan pristup osetljivim informacijama poput imena korisnika, pola, godina, pa čak i njihove lokacije
Katastrofe postaju predvidive uz svemirske podatke
Srpska ekonomija
Mnogi ljudi su nepripremljeni za poplave ili klizišta. Projekat Evropske svemirske agencije (ESA) u saradnji sa Tehničkim univerzitetom u Beču odsada čini ciklus kruženja vode predvidivim. Koncept „Digitalni blizanac“ Zemlje omogućava precizne prognoze
Više od polovine kompanija koristi AI i IoT u poslovanju
Srpska ekonomija
Više od 50 odsto kompanija implementiralo veštačku inteligenciju (AI) i Internet of Things (IoT) u poslovnu infrastrukturu. Takođe, 33 odsto ispitanika planira da implementira ove povezane tehnologije u roku od dve godine. Međusobno povezane tehnologije AI i IoT povezuju sve više uređaja, sistema i aplikacija
Više od 33 miliona sajber napada na mobilne uređaje tokom 2023. godine
Srpska ekonomija
Primetan je trend rasta napada na mobilne uređaje. Samo u 2023. godini, broj globalnih napada porastao je na 33.790.599, što je skok od skoro 52 odsto u poređenju sa 22.255.956 napada zabeleženih 2022. godine
Petina korisnika servisa za onlajn dejting u Srbiji su žrtve digitalnog uhođenja
Srpska ekonomija
Novo istraživanje koje je sprovela kompanija Kaspersky na uzorku od 21.000 ispitanika širom sveta, uključujući i 1.000 ispitanika iz Srbije, otkrilo je nove uvide o razmerama zloupotreba i uhođenja u digitalnom svetu
Veštačka inteligencija u borbi protiv rasipanja hrane
Srpska ekonomija
Veštačka inteligencija ima široku primenu u avio-industriji, poput predviđanja vremenskih prilika, održavanja aviona, davanja personalizovanih saveta putnicima nakon rezervacija. Predviđa se najtačniji mogući broj putnika za ceo proces keteringa, čime se sprečava višak obroka i, posledično, bacanje hrane
Medonosne pčele otkrivaju zagađivače okoline
Srpska ekonomija
U potrazi za hranom pčele prikupljaju zagađivače iz vazduha, zemlje i vode, zbog čega su ovi insekti već duže vreme u fokusu nauke kao pokazatelji stepena zagađenja okoline. Pčele su genijalni „detektivi“ za praćenje zagađenja, posebno u vezi sa teškim metalima
Da li je umetnost blagotvorna i kako razlikovati kič od umetnosti?
Srpska ekonomija
Posmatranje „Betovenovog friza“ slikara Gustava Klimta pozitivno utiče na raspoloženje – posebno kada istovremeno svira Deveta simfonija Ludviga van Betovena. To je pokazalo istraživanje koje su sproveli psiholozi Bečkog univerziteta