Dobro došli na web portal SRPSKA EKONOMIJA

Startapovi osnaženi za 2022.

Beograd
Srpska ekonomija

Postoje mnoge prepreke za početnike u svetu biznisa, a najčešće izazove predstavljaju kreiranje poslovnog plana, uspešno vođenje marketinga i efikasna komunikacija sa poslovnim partnerima i klijentima. Nemački informativni centar za migracije, stručno obrazovanje i karijeru - DIMAK, u saradnji sa partnerskim organizacijama, podržava mlada mala i mikro preduzeća koja su osnovali povratnici, potencijalni migranti, ali i ostali građani u riziku od siromaštva. Ove grupe stanovništva izuzetno su pogođene teškom ekonomskom situacijom u Srbiji i pandemijom korona virusa.

Podržana startap preduzeća su aktivna u poljoprivrednom, zanatskom i uslužnom sektoru. Od početka sprovođenja pomoći početkom 2021. godine odabrano je 50 malih i mikro preduzeća. Od njih je 45 već uspešno završilo program. DIMAK-ov partner, nevladina organizacija „Help”, prethodno je podržala ove startapove u samom osnivanju.

Nije iznenađenje da se, zbog promena nastalih tokom pandemije, većina obuhvaćenih preduzetnika borila da održi redovno poslovanje. Kako bi mogli da nastave sa aktivnostima uprkos pandemiji, tokom leta 2021. godine učesnici programa dobili su i tzv. Kovid-paket od DIMAK-a. Paketi su, između ostalog, sadržavali dezinfekciona sredstva i zaštitnu opremu, a za firme koje rade direktno sa klijentima i filtere za vazduh.

Saveti skrojeni po meri

Program obuka se sastojao od pet modula zahvaljujući kojima su polaznici bili u prilici da prošire svoja znanja o tome kako voditi kompaniju. Obuhvaćeni su preduzetništvo, e-poslovanje, marketing, poslovna komunikacija i kultura, kao i inovacije.

Pored toga, o učesnicima su se individualno brinuli mentori. Na taj način zajedno su razvijane nove poslovne ideje. „Moj tim i ja koristimo svaku priliku da naučimo nove veštine“, kaže fizioterapeut Milan Vasić, jedan od učesnika. Rad sa njegovim mentorom pomogao mu je da bolje razume gde je trenutno pozicioniran na tržištu i da unapredi svoj marketing.

„Osnovni cilj ove inicijative je bila podrška po meri, koja je bila korisna na različite načine u zavisnosti od tipa kompanije. DIMAK radi sa iskusnim pružaocima usluga kako bi osigurao da saveti i mentorstvo budu individualno prilagođeni svakom od preduzetnika. Savetovanja su se odvijala uživo na licu mesta ili onlajn, a pružena je kako grupna, tako i individualna podrška“, kaže Valentina Đureta, projektna menadžerka u GIZ-u.

Spremniji za budućnost

Primeri nekih učesnika pokazuju šta se postiže podrškom. Milica Savić, jedna od polaznica, završila je obuku za razvoj poslovanja. Ona vodi farmu i prodaje maline. Kako bi dalje razvijala svoj posao, sada želi da nastavi školovanje i pohađa kurs računovodstva u organizaciji DIMAK-a.

Mentorska podrška za razvoj poslovanja pokazala je dečijoj fizioterapeutkinji Jeleni šta može da učini da unapredi rad u svojoj praksi. U budućnosti bi se prvenstveno fokusirala na pomoć deci i osobama sa autizmom.

Zahvaljujući podršci DIMAK-a i Help-a, učesnica Jasmina Kirik je uspela da unese pozitivne promene u voćarsku farmu koju vodi sa suprugom. Mogli su da kupe nove mašine koje olakšavaju rad. Njen muž takođe može da preuzima narudžbine od drugih farmera i tako zaradi dodatni novac. Jasmina se nada da će lakše pronaći dodatni posao van preduzeća uz informatičku obuku koju nudi DIMAK.

„Na kraju programa učesnici su dobili mini biznis-plan, odnosno preporuke koje su se direktno odnosile na njihovo preduzeće“, dodaje Đureta. „Time im je pružena podrška kako da krenu dalje u poslovanju, ali i odgovori na poslovne izazove sa kojima su se ranije susretali. Tako su dobili savete o tome gde i kako se prijaviti za dodatnu podršku, kako se organizovati u klastere, kako poboljšati svoje marketinške planove i doći do novih klijenata. Sveukupno, ovakva vrsta podrške je veoma dragocena, jer mala i mikro preduzeća nemaju često priliku da dobiju savete prilagođene njihovim potrebama“, rekla je Đureta.

Ostali naslovi

Carski glasovi kosmetskih slavuja osvojili Beograd
Piše: Ljiljana Staletović
Mladi vokalni solisti s Kosova i Metohije, vođeni muzičkim urednikom i direktorom festivala „Carski glasovi“ Zlatkom Stojanovićem, predstavili su se u Beogradu izvođenjem izvornih srpskih pesama. Prihod od prodatih ulaznica namenili su višečlanoj porodici Dogandžić iz Štrpca
Koliko je civilno društvo u Srbiji uključeno u izradu javnih politika?
Srpska ekonomija
Saradnja sa civilnim društvom na izradi zakona, uz unapređenje razumevanja uloge nevladinih organizacija i efikasnije korišćenje ekspertize ovog sektora, važne su za kreiranje efikasnih mera i javnih politika. Iako dijalog sa državom postoji, većina organizacija se ne oseća dovoljno uključeno, iako bi sve želele da rade na reformama
Dostupnost radne snage i inflacija najveći izazovi za privredu u 2024.
Srpska ekonomija
Unapređenje javnih finansija, borba protiv sive ekonomije i bolji uslovi za preduzetnike i inovacije trebalo bi da budu u vrhu liste prioriteta nadležnih institucija u 2024. godini kako bi se olakšalo poslovanje u Srbiji, pokazala je anketa članova NALED-a iz privatnog, javnog i civilnog sektora
Pokrenuta digitalna platforma Budi deo plana
Srpska ekonomija
Glas građana i privrede u urbanističkom planiranju jasnije i glasnije će se čuti nakon što je i zvanično pokrenuta digitalna platforma “Budi deo plana”, preko koje će korisnici, u realnom vremenu, dobijati obaveštenja o izmenama planskih dokumenata i moći da na njih elektronskim putem podnesu eventualne prigovor
Da li znate po kojim znamenitim ličnostima ulice u Beogradu na vodi nose ime?
Srpska ekonomija
Gradeći najmodernije naselje u Srbiji na desnoj obali Save, Belgrade Waterfront nije propustio da se s puno pijeteta odnosi i prema brojnim istorijskim ličnostima koje su zadužile kako Beograd, tako i čitavu našu zemlju
Sve je OK kada je neko tu za tebe
Srpska ekonomija
Podaci pokazuju da u Srbiji čak 1/3 mladih ne zna kako može dobiti psihološku pomoć, dok gotovo 40 odsto njih kaže da bi stigma u vezi sa mentalnim zdravljem morala da se smanji kako bi se ohrabrili da zatraže neophodnu pomoć
Koje benefite zaposleni najviše cene?
Piše: Jelena Zdravkovski
Privlačenje i zadržavanje talentovanih i kvalifikovanih zaposlenih je ključni izazov za kompanije u 2023. godini kako su pokazala brojna istraživanja. Kako bi se izdvojile od konkurencije i stvorile motivisano i zadovoljno radno okruženje, kompanije sve češće nude različite benefite svojim zaposlenima
Evropska unija ulaže u očuvanje kulturnog nasleđa i tradicije u malim sredinama
Srpska ekonomija
Seosko zvono u selu Smedovac kod Negotina kao i zvonik biće rekonstruisani zahvaljujući sredstvima Evropske unije iz projekta „EU za turizam i kulturno nasleđe“
Stabilnost, sigurnost i inovacije kao zajednički interes svih tržišnih učesnika
Srpska ekonomija
Tokom prethodnih 11 godina Srbija je prešla put od zemlje koju je odlikovala monetarna i finansijska nestabilnost i neizvesnost, do zemlje koja ima inflaciju uporedivu sa ostalim zemljama, stabilnu valutu...
Plaćena praksa za studente – važna stepenica na početku karijere
Srpska ekonomija
Prazno polje u CV-ju u delu radnog iskustva uobičajeni je problem s kojim se mladi susreću kada pred kraj studija ili sa „svežom“ diplomom u ruci krenu u potragu za prvim zaposlenjem