Dinarska plaćanja karticama na Internetu beleže rast od 70% u odnosu na prošlu godinu, dok je u fizičkim prodavnicama „plastika“ u drugom tromesečju 2021. godine provučena skoro 90 miliona puta, za 28,36 odsto više nego u istom periodu lane.
Pandemija je značajno promenila potrošačke navike, dovodeći do snažne ekspanzije e-trgovine i savremenih načina plaćanja. Broj dinarskih transakcija plaćenih karticom putem Interneta se više nego duplirao 2020. u poređenju sa 2019. godinom, tačnije bio je veći za 103,55%. Najnoviji podaci pokazuju da su se novostečene navike zadržale i da su građani očito uvideli brojne prednosti kupovine i bankarstva iz fotelje. Elektronskim putem, bez odlaska u banku, sve češće se otvaraju računi i podnose zahtevi za gotovinske kredite.
Prema izveštaju Narodne banke Srbije (NBS) za drugo tromesečje 2021. godine, broj korisnika elektronskog bankarstva se povećao za 12,8%, a mobilnog bankarstva za 33% u odnosu na 2020. godinu. Na daljinu je zaključeno više od 23.000 ugovora o finansijskim uslugama. U istom kvartalu izvršeno je oko 7,6 miliona onlajn transakcija platnim karticama i elektronskim novcem, više nego u celoj 2018. godini[1]. To u odnosu na isti period prošle godine predstavlja povećanje od 55,39%, a rast je još veći ako se posmatraju samo dinarska plaćanja karticom na domaćim sajtovima – bilo ih je 70% više u odnosu na 2020 godinu. U fizičkim prodavnicama „plastika“ je u drugom tromesečju provučena skoro 90 miliona puta, za 28,36 odsto više nego u istom periodu lane. U posmatranom periodu takođe je proširena prihvatna mreža kartica na ukupno 109.787 POS terminala, što je za 15,36%, to jest 14.617 novih uređaja više, a broj sajtova koji ih primaju povećan je za 77,37%[2].
„Od početka godine, skoro 17% od ukupnog broja računa je otvoreno online“, navode u Erste Banci. „Imajući u vidu da je pandemija promenila navike svih nas i da na sve načine pokušavamo da izbegnemo odlazak u zatvorene prostore kada postoji alternativa, mi smo, zajedno sa našim partnerima iz kompanije Visa odlučili da dodatno podstaknemo elektronske servise i usluge. Naime, do kraja novembra, novi klijenti koji zahtev za otvaranje dinarskog računa podnesu onlajn, nakon prva tri korišćenja Visa Classic debitne kartice na POS terminalima ili preko interneta (za iznose veće od 1000 dinara), na poklon dobijaju 3.000 dinara. Pored toga, mesečno održavanje računa otvorenog na ovaj način je besplatno u narednih 12 meseci“, objašnjavaju u Erste Banci.
Istraživanje kompanije Visa, sprovedeno krajem prošle godine u okviru kampanje „U korak sa digitalnom budućnošću”, pokazalo je da oko 70% korisnika platnih kartica u Srbiji nabavlja robu i usluge putem interneta[3]. Od toga, 44% potrošača obavlja onlajn kupovinu nekoliko puta mesečno, 45% odsto to čini nekoliko puta godišnje, dok 7% kupuje preko interneta nekoliko puta nedeljno. Kao glavne prednosti kupci ističu uštedu vremena, sigurnost, brzinu, uštedu novca i praktičnost, veliki izbor, kao i činjenicu da za kratko vreme mogu da pronađu i uporede razne ponude. Popusti prilikom online kupovine su posebna motivacija, baš kao i besplatna dostava.