Istorijski muzej Srbije vredi posetiti narednih dana, jer se u delu muzejskog prostora oseća duh srpskog slikarstva 19. i 20. veka. Publici su dostupni portreti, pejzaži, istorijske kompozicije, preko 200 dela pre i između dva svetska rata, kao i socijalistički period. Među njima se nalaze i mnoga umetnička dela koja će javnost moći prvi put da vidi.
Zbirka Istorijskog muzeja Srbije koja pokriva dva veka broji preko 4.000 eksponata. Muzej je tokom gotovo šest decenija postojanja prikupljao umetnička dela putem poklona, otkupa i porudžbina. Njihova prezentacija započeta je pre 25 godina. Tada su prikazane skulpture, a sada je javnosti dostupno 212 dela rađena u tehnici ulja. Izložba „Od bidermajera do Mediale – Slikarstvo 19. i 20. veka“ je jedna priča koja u stvari pokriva donekle hronologiju, donekle teme. Prostor u kojem se nalaze slike podeljen je na nekoliko segmenata, rekla je za Srpsku ekonomiju autorka izložbe Tijana Jovanović Češka.
- U prvom delu je religiozno slikarstvo, istorijski portet kao istorijski izvor, onda smo prešli na dinastiju Obrenović, Karađorđević, ratove koje su vodili, znači Balkanske, Prvi i Drugi svetski rat. Izdvojili smo pejzaže i portrete građanskih porodica između dva rata. Prikazano je slikarstvo u zarobljeničkim logorima u vreme Drugog svetskog rata gde smo predstavili autore koji su nedovoljno poznati javnosti. Sledi socijalistički posleratni period slikarstva i završavamo „Medialom“ koja ima značajan broj slika kod nas.To je ta neka gornja granica u vremenu koje prikazujemo. Posle dolazi apstrakcija i neki drugi pravci koje ne pokrivamo zato što smo uvek tematski bili usmereni da ilustrujemo određene istorijske teme.
Originalne slike, skice i kopije
Muzejska savetnica nam otkriva neka manje poznata dela. Na primer, pejzaže Marka Murata, zatim zbirku od 12 slika „Devojke u narodnim nošnjama“ Salvata Valtanackog koje je umetnik najverovatnije radio za dvor. Tijana Jovanović Češka kaže da se o njemu relativno malo zna. Pretežno je stvarao u Dubrovniku i učestvovao je u nekim ruskim izložbama u Beogradu i Srbiji. Muzej je njegove slike uspeo da nabavi u relativno skorom periodu i to po ceni za koju se može reći da je kao poklon. Sagovornica dodaje da su njegova dela u inostranstvu veoma skupa i da dostižu astronomske cifre. Zanimljiv je portret Milana Grola, književnika, političara i dugogodišnjeg dramaturga i upravnika Narodnog pozorišta u Beogradu.
tematskom pogledu na izložbi dominiraju portreti razlčitih kategorija – ustanički, dinastički, vojni, vladarski, građanski, portereti rađeni u seoskim sredinama,kao i dečji. Vrednost izložbe daje više od stotinu originalnih slika, kao i skica i kopija slikara Arsenija Petrovića, Uroša Kneževića, Stevana Aleksića, Živorada Nastasijevića, Paje Jovanovića, Uroša Predića, Đorđa Krstića, Stevana Todorovića, Branislava Mirkovića, Miodraga Miće Popovića, umetnika okuplljenih u grupi „Mediala“.
Podrška Ministarstva kulture i informisanja
Izložba u Istorijskom muzeju Srbije realizovana je uz podršku Ministarsva kulture i informisanja. Ministarka Maja Gojković istakla je na otvaranju da osim što govore o vrednom kulturnom nasleđu i bogatoj istoriji našeg naroda i države izložena dela govore i bitnom uticaju savremenih evropskih i svetskih tokova na rad gotovo svih naših značajnijih slikara u prethodna dva veka. Tako su srpski umetnici bili važan deo svetske kulturne scene.
Ministarka kulture i informisanja je još navela da su zahvaljujući nedavnim akvizicijama publici dostupni portret kralja Aleksandra Karađorđevića, rad Spiridona Bocarića, portret kraljice Marije Karađorđević, nepoznatog autora, kao i nekada zabranjena slika Miodraga Miće Popovića "7. juli – Ustanak 1941."
Ocenila da je veoma važno da najširoj javnosti budu predstavljeni, ne samo radovi koji su iz ideoloških ili nekih drugih razloga bili nedostupni, već i brojne slike i druga dela iz bogatih zbirki koje se čuvaju u depoima naših muzeja.